• MpSoE

Magproblem, vad kan det vara?!?

Hej!

Min dotter på 9 mån har sen lite drygt en månad sen haft väldiga problem med sin mage och jag börjar känna mig så uppgiven och desperat snart!

Det började, som jag tolkar det, som en förstoppning. Hon hade inte bajsat på snart en vecka (hon ammas och får måltider) och pressade flera gånger per dag utan resultat. Vi köpte hem microlax (laxerande) och efter rådfrågan med BVC började vi även med Lactulose (hjälper magen arbeta) 12,5 ml per dag.

Hon började bajsa varje dag/varannan dag men detta "pressande" (ser alltså ut som att hon försöker bajsa: drar benen upp mot magen och tar i) fortsatte. Vi gav det lite drygt en vecka och sen har det varit ett hel**** att få hjälp.. Slutade med att vi åkte in till barnakuten där de kunde konstatera att hon är inte svullen om magen och det är inget som sitter fast. Vi har nu fått en remiss till barnmottagningen för utredning, men den är först om tre (!!) veckor!

Vi har sen 5 dagar tillbaka uteslutit mjölkprodukter och gluten i hennes och min kost (än så länge ingen skillnad, och även om vi inte tycker hon har de typiska symptomen?) och vi för dagbok på vad och när hon äter, när hon bajsar och när hon pressar/får magknipen.

Vi upplever tyvärr att det blivit allt oftare hon har besvär nu och handlar hennes dagar om att äta, sova eller ha ont. Stackarn blir alldeles kallsvettig när hon kämpar :(

Någon som varit med om liknande? Någon som har en gissning på vad det kan vara? Kan vi göra något mer i väntan på våran läkartid??

• Svar på tråden Magproblem, vad kan det vara?!?
  • Mrs Moneybags

Jag vill bara säga att om hon ska testas för glutenallergi ska ni inte utesluta gluten nu, eftersom det kan förstöra möjligheten att testa henne på rätt sätt. Mjölkprodukter kan man däremot utesluta utan problem.

Hoppas ni får ett svar på magproblemen snart!

• MpSoE

Åh att jag inte tänkte så långt! Lite tokigt av receptionisten att säga till oss att det var ett bra val att sluta med gluten och mjölkprodukter då :p

Att tillägga till mitt första inlägg är att hon har inte gått upp så mycket i vikt senaste tiden... :/

Svar på tråden Magproblem, vad kan det vara?!?