• kma

Jobba en dag i veckan och ta ut föräldrapenning?

Hej

Jag vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med en fundering.

Efter att barnet fyllt 1 år måste man ju ta ut minst 5 dagar i veckan. Jag ska under hösten jobba 1 kväll i veckan, ibland 2 kvällar. Får jag då ta ut 4 respektive 3 dagar föräldrapenning i veckan? Eller måste jag ända ta ut minst 5 dagar i veckan?

• Svar på tråden Jobba en dag i veckan och ta ut föräldrapenning?
  • Kerubmamman

Om du har jobbat heltid ska arbete och föräldraledighet bli minst 40 timmar (heller vad som kan vara heltid för ditt yrke). Så det kan bli en kombination med att ta deltidsdagar och/eller helgen för att pussla ihop det. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • kma
    Kerubmamman skrev 2016-08-31 23:42:38 följande:

Om du har jobbat heltid ska arbete och föräldraledighet bli minst 40 timmar (heller vad som kan vara heltid för ditt yrke). Så det kan bli en kombination med att ta deltidsdagar och/eller helgen för att pussla ihop det. 

Okej är det innan man gick på föräldraledighet? Jag jobbade ca 75 % innan jag fick barn.
  • Anonym (Påpekan)

Sedan är det ju inte så att du MÅSTE ta ut 5 dagar i veckan, det är bara om du vill behålla din SGI (vilket de flesta kanske vill, om man inte tex har en partner som tjänar bra)

• kma
    Anonym (Påpekan) skrev 2016-08-31 23:46:25 följande:

Sedan är det ju inte så att du MÅSTE ta ut 5 dagar i veckan, det är bara om du vill behålla din SGI (vilket de flesta kanske vill, om man inte tex har en partner som tjänar bra)

Okej men om jag tar ut 3-4 dagar och jobbar resterande, får man behålla SGI då?
  • Kerubmamman
    kma skrev 2016-08-31 23:45:15 följande:
    Okej är det innan man gick på föräldraledighet? Jag jobbade ca 75 % innan jag fick barn.
    Jag är väldigt osäker på vad som gäller vid deltidsarbete. Grundkravet säger fem dagar men det kanske är generellt för heltidsanställda? Obestämd
    Har du en deltidstjänst eller jobbar timmar? Har du en heltidstjänst men gick ned i timmar innan förlossningen? 
  • kma
    Kerubmamman skrev 2016-08-31 23:58:29 följande:

Jag är väldigt osäker på vad som gäller vid deltidsarbete. Grundkravet säger fem dagar men det kanske är generellt för heltidsanställda? 

Har du en deltidstjänst eller jobbar timmar? Har du en heltidstjänst men gick ned i timmar innan förlossningen? 

Ja jag blev sjukskriven några månader mitt i graviditeten men sen jobbade jag heltid igen 2 månader innan barnet kom.
  • Kerubmamman
    kma skrev 2016-09-01 00:05:24 följande:
    Ja jag blev sjukskriven några månader mitt i graviditeten men sen jobbade jag heltid igen 2 månader innan barnet kom.
    Om du har en heltidstjänst i grunden, som din sgi är baserad på, ska du fylla upp till 40 timmar om du vill behålla din sgi. 
  • kma
    Kerubmamman skrev 2016-09-01 00:09:41 följande:

Om du har en heltidstjänst i grunden, som din sgi är baserad på, ska du fylla upp till 40 timmar om du vill behålla din sgi. 

Okej och hur mycket ska jag fylla upp om jag inte hade heltid utan en 75 % tjänst?
  • Seven Costanza

Jag tycker att du bör ringa eller mejla försäkringskassan för att få ett säkert svar på vad som gäller vid deltidsarbete. Det beror trokigen på om din SGI är baserad på heltid eller deltid.

• Kerubmamman

Ja, du bör absolut prata med FK. 

• AnkiC

Det måste vara någon form av sysselsättning minst 5 dagar i veckan för att behålla sgi. Så du kan ta föräldrapenning, arbete eller kombinera båda så du fyller 5 dagar.

Svar på tråden Jobba en dag i veckan och ta ut föräldrapenning?