Inlägg från: seriösanvändare |Visa alla inlägg
  • seriösanvändare

Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas

Vvvvvvvv skrev 2016-09-02 14:56:59 följande:
    Alla inte lika värda? Är du inte klok människa?! Givetvis kan man inte vara vän med alla, men visst fan är alla lika värda.
    Jag gissar att hon menade att man inte kan vara vän med alla eller ställa upp för alla andra jämt, bjuda alla osv.

Man utesluter inte några få, men visst sjutton väljer man sina kompisar och man kan inte tycka om alla. Men denna mamman verkade "kräva" det.

Jag tror inte att hon menade att vissa saknar människovärde. Men min bästa kompis är mer värd för MIG än den jobbige grannen porten bredvid, t ex.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

Jag bjöd aldrig många i klassen utan bara de som jag lekte mest med (3-4 st), plus 2 grannbarn, plus några kusiner osv.

10-12 st totalt.

Det var alltså aldrig bara ett klassparty, då jag inte bara umgicks med barn i klassen.

Likadant gjorde alla andra. Det var aldrig någon som bjöd hela klassen, utan max 5-10. Det var alltid fler som inte blev bjudna än som blev bjudna. Dock var det några som sällan eller aldrig blev bjudna på kalas hos någon i klassen. De som var lite utanför, eller de "jobbiga" / bråkiga barnen. Så hur man än gör kan det bli fel, men samtidigt ska man aldrig tvinga barn att bjuda någon de inte tycker om. (Någon som kanske t om slåss t ex). Man måste inte alls lära barn att umgås med alla eller stå ut med alla. Det man ska lära dem är att aldrig utesluta bara några få i en stor grupp.

Vi hade klassdiscon någon gång per termin och då var alla förstås bjudna, även om inte alla dök upp. Men privata kalas fungerade lite annorlunda. 

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden Jag fattar inte detta med krav på att en hel klass ska bjudas