Efter halluxvalgus-operation - Många funderingar!
I måndags opererade jag min fot för hallux valgus. Själva ingreppet gick bra, nemas problemas där. Den information jag fick vid hemgång var att stygnen tas bort om 2 veckor på VC, att jag skulle använda medföljande stödsko vid gång och att jag endast fick belasta häl och utsida av foten med denna sko. Jag fick med mig kryckor och råd om att hålla foten i högläge.
När bedövningen släppte senare på kvällen var det hmm... mindre skoj. Morfintabletten slank ner fort som attan men natten var fruktansvärd då tabletten inte verkade räcka ens halvvägs, vilket jag förstås väntat mig efter att någon varit och sågat och karvat i mitt fotben, men jisses amalia alltså, denna smärta!
Nu har det gått några dagar och allteftersom poppar det upp nya frågor i mitt huvud. Har redan ringt Ortopeden två dagar i sträck med det jag funderat över just då, men skulle gärna höra andras erfarenheter och kanske nåt litet gott råd att ta med mig på denna 8 veckor långa väg till en fungerande fossing!
Några spontana frågetecken jag har ikväll är bland annat...
- Denna klumpiga, hårda, fyrkantiga stödskon:
Alltså... (ja, jag vet att det finns massor av olika varianter av operationen/råd från sjukvården postop osv... )
...HUR ska jag kunna gå (hasa) med denna kloss på foten utan att belasta hela foten, dvs belasta endast häl och sida? Det är som att försöka ta sig fram med en telefonkatalog fasttejpad. Det verkar som andra lyckats, för har ännu ej hittat en enda berättelse där någon stött på patrull.
Eller är det meningen att jag ska ta denna första tid UTAN stödskon och ha den först när det läkt ordentligt? Kryckorna har tagit mig fram dessa dagar, men jag märker att foten får ont och blir stel, låret tröttnar och krampar och ja, kroppen far illa av att vara helt stilla.. så upp och röra på mig måste jag.. men hur???
-Foten är rund som en apelsin... Ja, största delen av det runda är väl bandaget gissar jag, men tårna känns hårda som spelkulor och håller jag foten i neråt läge börjar den genast att bulta som att den nästan vill sprängas.
-Nån mer som efter OP upplevde små hugg och stickningar i foten? Obehagligt!!!
-fler som märkte av att benet och fotleden lätt stelnade till?
Tusen mer funderingar finns men detta är vad jag kommer på nu. Särskilt funderingarna kring stödskon!
Min operation var av den sorten att jag fick en skruv som fixerar. Den ska sitta kvar om inget annat sker, den ska alltså inte tas bort. Jag fick inte gips utan bara bandage på foten.