• Wmph

Efter halluxvalgus-operation - Många funderingar!

I måndags opererade jag min fot för hallux valgus. Själva ingreppet gick bra, nemas problemas där. Den information jag fick vid hemgång var att stygnen tas bort om 2 veckor på VC, att jag skulle använda medföljande stödsko vid gång och att jag endast fick belasta häl och utsida av foten med denna sko. Jag fick med mig kryckor och råd om att hålla foten i högläge. 
    När bedövningen släppte senare på kvällen var det hmm... mindre skoj. Morfintabletten slank ner fort som attan men natten var fruktansvärd då tabletten inte verkade räcka ens halvvägs, vilket jag förstås väntat mig efter att någon varit och sågat och karvat i mitt fotben, men jisses amalia alltså, denna smärta!

Nu har det gått några dagar och allteftersom poppar det upp nya frågor i mitt huvud. Har redan ringt Ortopeden två dagar i sträck med det jag funderat över just då, men skulle gärna höra andras erfarenheter och kanske nåt litet gott råd att ta med mig på denna 8 veckor långa väg till en fungerande fossing!

Några spontana frågetecken jag har ikväll är bland annat...

- Denna klumpiga, hårda, fyrkantiga stödskon: 
    Alltså... (ja, jag vet att det finns massor av olika varianter av operationen/råd från sjukvården postop osv... )
    ...HUR ska jag kunna gå (hasa) med denna kloss på foten utan att belasta hela foten, dvs belasta endast häl och sida? Det är som att försöka ta sig fram med en telefonkatalog fasttejpad. Det verkar som andra lyckats, för har ännu ej hittat en enda berättelse där någon stött på patrull. 
    Eller är det meningen att jag ska ta denna första tid UTAN stödskon och ha den först när det läkt ordentligt? Kryckorna har tagit mig fram dessa dagar, men jag märker att foten får ont och blir stel, låret tröttnar och krampar och ja, kroppen far illa av att vara helt stilla.. så upp och röra på mig måste jag.. men hur???

-Foten är rund som en apelsin... Ja, största delen av det runda är väl bandaget gissar jag, men tårna känns hårda som spelkulor och håller jag foten i neråt läge börjar den genast att bulta som att den nästan vill sprängas. 

-Nån mer som efter OP upplevde små hugg och stickningar i foten? Obehagligt!!!

-fler som märkte av att benet och fotleden lätt stelnade till?

Tusen mer funderingar finns men detta är vad jag kommer på nu. Särskilt funderingarna kring stödskon!

Min operation var av den sorten att jag fick en skruv som fixerar. Den ska sitta kvar om inget annat sker, den ska alltså inte tas bort. Jag fick inte gips utan bara bandage på foten.

• Svar på tråden Efter halluxvalgus-operation - Många funderingar!
  • Jennymariaa

När jag gjorde min operation var jag tvungen att vara sängliggandes i två veckor. Gick knappt på toa för foten svullnade & gjorde ont. Två veckor efter det hoppade jag på kryckor innan jag ens belastade foten.. Inte bra att anstränga den direkt...

Sen finns det ju olika versioner av op, jag hade ett stort spik i min fot som höll tån rakt.. Men det är viktigt att ha den i högläge!

Ang medicin, varvat du alvedon & panodil?? För ju mer du tar dem med jämna timmar imellan destu mer håller du smärtan nere

• Jennymariaa

Och sen skon fick jag inte ens på mig för foten var så öm, ingen skön sko precis :D

• Wmph

Tack för ditt svar!

Hur har din fot hållt sig efteråt, är du nöjd? Hade du ont länge, och hade du svårt att få igång rörlighet i ben och fot när du började gå? 

Det är lustigt så olika rekommendationerna är. Min ortoped säger åt mig att börja belasta häl och fotsida rätt snart medan jag läser andra som fått tillsagt att inte göra det.. man blir förvirrad!
    Om jag fick välja skulle jag slänga bort dendär otäcka skon, för ja, den är hemsk! När jag sätter den på foten känns det som den väger 10 kilo och den är bara i vägen när jag försöker ta mina minimyrsteg, hängandes över kryckorna. Det går ju inte att gå med dendär klossen utan att ryggen är böjd som en regnbåge och det friska benet också är böjt, kloss-skon får jag på nåt sjukt sätt skjuta framför hela kroppen.... nä, det ser ut som ett rent picassokonstverk när jag försöker...

• anonimus

Hej. Vad gäller skon, undrar jag om dem har sagt varför du ska ha den. Tänker mest att det är för att kunna gå utomhus då du förmodligen inte får på dig en vanlig sko. Om den känns obekväm kan du alltid testa ett par foppa-tofflor. Går att göra hål på sidan för tån om det skulle behövas.

Sen är det viktigt att du försöker att gå som vanligt men då på utsidan av foten för att behålla ett normalt rörelsemönster. På det sättet använder du musklerna i vaden och foten för att pumpa rund blodet och minska svullnaden. Fortsätt dock med högläge ett tag till!

Vad gäller stortån låter det som att du inte ska belasta den i några veckor så det läker först!

Hoppas detta var till någon hjälp! Mvh från en sjukgymnast.

• Wmph

Ja så kan det nog vara, att skon ska brukas utomhus..det var lite luddig info på lasarettet. Provade klumpsko ihop med gympasko inne igår men var ändå svårt. Har lyckats stela till mig (av rädsla att göra illa foten och såret) men kommer att prova gå utan skon inne idag. Tusen tack för din input!

• Wmph

Ja så kan det nog vara, att skon ska brukas utomhus..det var lite luddig info på lasarettet. Provade klumpsko ihop med gympasko inne igår men var ändå svårt. Har lyckats stela till mig (av rädsla att göra illa foten och såret) men kommer att prova gå utan skon inne idag. Tusen tack för din input!

• pyssel
    Wmph skrev 2016-09-02 05:42:23 följande:

Jag skulle ha den hela tiden - för att undvika överrullning på främre leden och tårna. Tror du ska ha den på så mkt som möjligt.
    Alla hästar hemma
  • Wmph

Idag gick jag omkring hemma med stödskon en hel del och försökte sätta ner fotsidan så gott jag kunde. Gick helt ok. Stod och sminkade mig och märker att foten gör mindre ont med skon på. Hänger mest i kryckorna ännu men men, det är skönt att det förmodligen är på väg åt det bättre.?

• Wmph

Ja nu är jag tillbaka med mina malande monologer i hopp om att bringa lite klarhet tills imorgon då Ortopedmottagningen åter kan vänta sig ett samtal från frågvisa jag. Men det är ju så knepigt och frustrerande att inte riktigt veta om man gör rätt härhemma, om jag vilar för mkt eller för lite, om jag använder stödskon rätt eller fel osv..

Upptäckte något som är lite otäckt häromdagen.. den bandagerade foten är i ett snett läge, den befinner sig liksom i viloläge (som normala friska fötter utan bandage, ligger liksom lite lutat utåt.. svårt att förklara...) och som mannen tror är det bandagen som gör att foten är fixerad på detta vis.. är jätteorolig för att detta ska medföra att jag sedan kommer ha svårt att räta upp foten, att musklerna och senorna blir förkortade osv...och kanske är det pga detta som jag inte begriper hur i hel-ete jag ska kunna stödja hälen, jag får ju inte ner den i golvet... oh please, finns det någon som vill ge lite stöd åt en krymplig? Inte kan väl jag vara den enda som har trubbel efter en sån operation? 

Svar på tråden Efter halluxvalgus-operation - Många funderingar!