• Anonym (imorgon)

SE HIT! IMORGON ÄR MIN ENDA LÖSNING! SNÄLLA GE MIG ERA TIPS, AVGÖRANDE FÖR MITT JOBB...

Hej alla läsare...

Jag befinner mig i ett känsligt och otroligt jobbigt läge.. Döm inte utan försök förstå och hjälpa mig.. hur kan jag göra? Hur kan jag på ett smidigt sätt för att få rätsida på detta...

Jag har i mitt CV inte tagit med ett jobb där jag fick sparken (jobbade där ca 5 månader)... har precis börjat jobba där och vatt på intro och nu inser jag att en som jobbade med mig på det jobbet som jag inte tagit med i mitt cv, OCKSÅ jobbar där.. Hur gör jag nu? Hur kan jag reda ut det?
    Jag har inte sagt något om att jag jobbat där.. kan jag säga att det var en kort period och det var därför? Kan jag "göra det litet" genom att berätta något speciellt.. eller komma in i samtalsämnet.. Gärna under min introduktion imorgon, för efter intron kommer jag att träffa "min gamla arbetskamrat"..

detta är avgörande för mig och det är ett jobb som jag verklgien velat ha... 

SNÄLLA hjälp.. imorgon är avgörande för mig..

• Svar på tråden SE HIT! IMORGON ÄR MIN ENDA LÖSNING! SNÄLLA GE MIG ERA TIPS, AVGÖRANDE FÖR MITT JOBB...
  • Anonym (Chef)

Jag tycker du ska ligga steget före och själv berätta för chefen hur det ligger till och vara helt ärlig. Risken är annars att det kommer en annan version från den andra personen.

Är själv chef och skulle dra öronen åt mig om jag misstänkte att någon varit oärlig.

• Arenaman

Visst kan vi hjälpa dig men vänligen skriv ordentligt så att det blir enklare att förstå vad det är som du vill ha sagt.

Några nyckelpunkter:

Varför blev du uppsagd? Hos vem är du rädd att din tidigare anställning ska komma fram?  Vad har du för anställningsform?
  • Anonym (imorgon)

Kan jag inte bara säga att jag inte tagit upp det för att det var en sån kort tidsperiod? 

Hur ska jag berätta det som om det inte är något viktigt? hur kan jag bara "få bort det ur luften"?

• Anonym (Chef)

Jag tycker inte att du ska försöka spela ner det, utan att du ska vara uppriktig och ge din bild av händelsen. Jag skulle uppfatta det som rakryggat och starkt - att förminska det kan i förlängningen vara till din nackdel.

• Anonym (Orsak och verkan)

Jag tror att det mesta hänger på orsaken till att du fick sparken. Om inte orsaken är av allvarlig art som grovt misskött arbetsuppgifter med allvarliga konsekvenser som följd utan mer av orsaker som upprepade försenade ankomster el dyl så tror jag att du ska vara så ärlig som möjligt och berätta för chefen om att du har lärt dig din läxa och att det är historia för dig och inte kommer att hända på detta arbete. Och att du skämdes över att ta upp det i ansökan. Ingen ide' att försöka mörka något om din gamla kollega känner till alltihop. Att förekomma skitprat och rykten gör man bäst genom att " göra en pudel" och stå för det öppet.

• Carambolan

Det är väl ingen med mycket erfarenhet bakom sig som tar upp ALLA sina tidigare jobb. I ett CV är det helt ok att göra ett urval av de erfarenheter som är mest relevanta för det jobb man söker. Gymnasieutbildningar och gamla sommarjobb är vanligen helt irrelevanta när man passerat 30 och jag hade inte tyckt att det var konstigt om någon uteslöt mer sentida korta anställningar heller. Det är supervanligt i min bransch där många är konsulter och har massvis med referensuppdrag i CVt. Jag tycker inte att du ska känna att du har ljugit bara för att du inte nämnde jobbet.

Den stora frågan här är varför du fick sparken? Finns det skäl att tro att en liknande situation kan uppstå hos din nya arbetsgivare?

• Carambolan

Och också relevant hur långt bak i tiden det ligger. Handlar det om ditt förra jobb? Eller var det här nåt som hände för tio år sedan?

Svar på tråden SE HIT! IMORGON ÄR MIN ENDA LÖSNING! SNÄLLA GE MIG ERA TIPS, AVGÖRANDE FÖR MITT JOBB...