• Jira4

Första ultraljudet, så spänd och förväntansfull

Hej!

Väntar just nu mitt första barn och allt är väldigt omtumlande! Ska på första ultraljudet på tisdag och är lite (läs mycket) förväntansfull och nervös. Är det något man bör tänka på innan, kommer man kunna få veta kön (är i vecka 16+4 då) och tänk om det är fler än en liten krabat där inne?! Allt bara snurrar och samtidigt som jag är otroligt glad så känns det bra pirrigt också.

Kramar :)

• Svar på tråden Första ultraljudet, så spänd och förväntansfull
  • elinlinnea

Åh vad kul! Grattis tills plusset och den lilla krabaten i magen. Minns själv hur spänd och förväntansfull man var innan man skulle få se.

Har inte en aning ifall du kan få veta kön i v16. Vi var på RUL i v19 och då visade vår lilla son tydligt upp sitt kön iaf:)

Jag fick rådet att inte kissa innan ultraljudet. Minns inte varför dock.

• syntharen

Ja man ska ha en fylld urinblåsa för den lyfter upp livmodern så att det blir lättare att se med ultraljud.

Är det ett rutinultraljud du ska göra? Tänkte att det var några veckor tidigt för det.

• Jira4
    syntharen skrev 2016-09-02 08:24:02 följande:

Ja man ska ha en fylld urinblåsa för den lyfter upp livmodern så att det blir lättare att se med ultraljud.

Är det ett rutinultraljud du ska göra? Tänkte att det var några veckor tidigt för det.

Ja, min barnmorska bokade in ett ul då jag inte var helt säker på när första dagen på sista mensen var. Datumet vi satte (16+0 idag) var bara en uppskattning under tiden. Vet att jag hade mens i början av april, men kommer inte ihåg om den kom i maj eller ej.
  • Ivana1988

grattis! Det är spännande med ultraljudet! vi var på VUL I v8 och KUB v13 och I onsdags på RUL I v 20..helt fantastiskt! Jag var så nervös men det man får se där..allts man förstår inte haha...

tror att det går att se könet redan då (I 19+0 var det väldigt tydligt!)

lycka till:)

Svar på tråden Första ultraljudet, så spänd och förväntansfull