• Tytsi

Varför så långsam dator vid start och avstängning?

Nu efter att ha haft min dator ett par år börjar jag bli rätt less på hur långsam den är när man startar den. Och stänger av, det tar flera,flera minuter bara o stänga av.

När jag fick den var den inte så långsam men jag var tvungen o lämna in den igen för det var fel på ljudet och när den kom tillbaka var den såhär långsam.

Jag förstår att det finns massa o läsa in när man startar datorn som kan ta tid, men SÅ lång tid köper jag inte att det tar.

Vad kan man göra? Vad beror det på?

• Svar på tråden Varför så långsam dator vid start och avstängning?
  • wozzgirl

Den blir full med "skit" efter flera års användning och borde formatteras om. (c-skivan).
    Min var likadan och sambon formatterade om den och nu fungerar den prima igen.

• Tytsi

Men den var såhär redan från start kan man säga, när de fixat ljudet, jag har formaterat om datorn p g a virus flera ggr. Men felet kvarstår.

• Pappa DeNiro

wozzgirl har helt rätt! Man måste formatera och installera sin dator då och då för att få bort lite skit.

Om man inte orkar kan man kanske få lite fart på den med att tabort lite program man inte använder (kontrollpanelen/läggtilltabortprogram) eller köra en defragmatering (start>allaprogram>tillbehöver>systemvektyg>diskdeframatering)m eller varflr inte köpa lite mer minne (åsdant är ju alldrig fel).

Fast det bästa vore som sagt att göra en rikting formatering/ominstallation.

• Tytsi

Ja, Wozzgirl har rätt, men i mitt fall har jag redan gjort sånt i flera omgångar. Datorn är inte seg annars, bara vid start och avstängning.

• Pappa DeNiro

hmm vad har du för operativsystem?

Och hur mycket minne har du i datorn (den här datorn, högerklick, egenskaper)?

• Tytsi

Windows XP, har 80 gb i minne, det har jag alltid haft.

• Pappa DeNiro

hmm menade inte hårdiskminnet utan datorns interna minne så kallat arbetsminne /ram minne.

Läste att du har haft virus flera gånger har du ett skydd mot det nu (brandvägg/antivirus) annars kan du kanske ha fått något oläpligt in i din maskin som segar ner det.

• Tytsi

Jo, men det här började innan jag ens hade internet. När datorn var ny. Jag har Norton som antivirusprogram. Datorn har jag haft över ett par år, internet bara drygt 1 år.

256 RAM, menade du det?

• Trossens mamma

Norton segar ner.min va likadan med norton...vet jag. sen bytte jag å då piggna den i av diversse städning....
    men sen måste jag byta ut igen virusskydd...å nu...ja gud. jag hinner äta mat innan den startat eller stängt sej typ...Penga mun

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Tytsi

Jag fattar att Norton eller antivirusprogram segar vid start, men nu hade jag ju problemet redan innan norton/internet eller innan jag ens hade installerat ett enda program på datorn.

• Sanchia

Kanske har du många program som startar samtidigt som du startar datorn.

• Mella72

Har du installerat om Windows? Det bör man göra med jämna mellanrum hälsar min sambo som jobbar med sånt.

• Trossens mamma

det verkar komplicerat det här med sega datorer vid upp/omstart å avsstängning....
    den där diskfragm. tar ju timtals typ....suck...

tänk att man inte va ensam om å ha en seg mackapär hemma

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Tytsi

Pappa DeNiro --- Kom precis på att just nu använder jag ju sambons dator, alltså är RAMminnet annorlunda på min egen tror jag.

Svar på tråden Varför så långsam dator vid start och avstängning?