• Johnnybgood

flytta till norrland

tjena, är en 18år gammal kille som bor ca 8mil utanför Göteborg och jag och en kompis har bestämt oss att vi ska göra allt i vår makt för att kunna flytta till norrland gärna Umeå eller Luleå.

hur ska man gå till väga? finns det gott om jobb? bostäder? kan man få bidrag eller hjälp att få jobb etc på nått sätt?

förövrigt går jag inte i gymnasiet och är timanställd på en flyttfirma där det varierar väldigt mycket med jobb. tacksam för varje tipps man kan få :)

• Svar på tråden flytta till norrland
  • Pappa41

Lättast är väl att börja plugga i Luleå eller Umeå båda är ju universitets städer

• Johnnybgood

hmm väldigt osugen på att börja plugga igen tänkte mer på vad för arbetsmarknad dem har där, om det är hög arbetslöshet etc

• norrlandsflicka

Det är nog en bra idé ställa sig i bostadskö först. Stor bostadsbrist är det! Lång kö för att överhuvudtaget få nåt boende, även för studenter.

• lövet2
    Johnnybgood skrev 2016-09-04 18:01:51 följande:
    hmm väldigt osugen på att börja plugga igen tänkte mer på vad för arbetsmarknad dem har där, om det är hög arbetslöshet etc
    Gott om jobb under sommarhalvåret men sämre på vintern.
    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • K Kalle
    Johnnybgood skrev 2016-09-04 17:12:33 följande:

tjena, är en 18år gammal kille som bor ca 8mil utanför Göteborg och jag och en kompis har bestämt oss att vi ska göra allt i vår makt för att kunna flytta till norrland gärna Umeå eller Luleå.

hur ska man gå till väga? finns det gott om jobb? bostäder? kan man få bidrag eller hjälp att få jobb etc på nått sätt?

förövrigt går jag inte i gymnasiet och är timanställd på en flyttfirma där det varierar väldigt mycket med jobb. tacksam för varje tipps man kan få :)

Börja plugga i Umeå. det är en av Sveriges stora universitet. Här finns i stort sett alla utbildningar.
  • K Kalle
    Johnnybgood skrev 2016-09-04 18:01:51 följande:

Det är inte högre arbetslöshet än på andra ställen. Det är ju inte glesbygd vi talar om. Vad vill du jobba med?

Det är stor inflyttning till stan så bostadsfrågan är nog ett större problem.
  • Primulina

Hej
    Umeå och Luleå är som många andra städer mycket studenter, svårt att få boende och kanske inte jätte lätt att få jobb utan utbildning.

Om det är Norrland ni är ute efter kanske jobb i gruva kan vara nått. Tyvärr är det lite lågkonjuntur på det just nu men man kan ju undersöka. Då kan man dock inte bo i Umeå eller Luleå utan det blir Kiruna, Gällevare eller Boliden. Det är dock svårt med boende där också vad jag vet.  

• fjanten
    Primulina skrev 2016-09-05 10:50:01 följande:

Hej

Umeå och Luleå är som många andra städer mycket studenter, svårt att få boende och kanske inte jätte lätt att få jobb utan utbildning.

Om det är Norrland ni är ute efter kanske jobb i gruva kan vara nått. Tyvärr är det lite lågkonjuntur på det just nu men man kan ju undersöka. Då kan man dock inte bo i Umeå eller Luleå utan det blir Kiruna, Gällevare eller Boliden. Det är dock svårt med boende där också vad jag vet.  

LKAB går ju inte jättebra, så just nu är det väldigt svårt att få jobb där utan en hög utbildning (maskiningenjör till exempel), men även då är det svårt utan rätt kontakter... Bostad i Kiruna är nästan ännu svårare. Så i sådant fall är väl Gällivare något bättre, men vem vill bo där eller i Kiruna..? (Mvh Uppvuxen i Kiruna )
  • Johannus
    Död åt alla Världen ska gå under skrev 2017-04-15 01:58:08 följande:
    Norrland är en skog, punkt.
    Hahahaaaaaaaaaaaaa för alla som aldrig varit mer söderut än Gävle......Hoppas verkligen inte ALLA sörlänningar vill flytta norrut som inte testat detta förut.

Älvarna är fulla med farligheter :)

Skogarna så mörka och täta har en mörk sägner :)

Norrskenen kommer att skrämma slag på en över en natt :)

Vid islossning så mullrar det som om kriget pågick......:)

Hoppas alla låter vårt fina Norrbotten leva sitt vackra liv utan nedskräpning utan HOT.
  • sck

Bor i en av städerna. Tips är att kolla platsbanken så ser du ju vad som söks på jobbmarknaden. Förstahandskontrakt på lägenhet var 10 år när vi flyttade upp och det var 2 år sedan. Du får räkna med att köpa eller vara inneboende.

Svar på tråden flytta till norrland