hur många glas har ni?
Hej, är inne på att köpa glas (köksglas,lite finare) men hur många behöver man? Vi är 5 i familjen men barnen får egna glas dock. Hur många glas är "normalt" att man har? Hur många har ni?
Hej, är inne på att köpa glas (köksglas,lite finare) men hur många behöver man? Vi är 5 i familjen men barnen får egna glas dock. Hur många glas är "normalt" att man har? Hur många har ni?
Köksglas? Vad är det? Menar du selterglas eller vad?
Vanliga dricksglas har vi ett dussin av. Sedan har vi några äldre glas i reserv i ett annat skåp.
Vi har nog ca 30 vanliga dricksglas.
Allers för många! 25st kanske för er familj? Glas går sönder och slippa köpa nytt varje gång
Köksglas? Vad är det? Menar du selterglas eller vad?
Vi har 12 dricksglas i normalstorlek, 6 i stor storlek (typ ölglas) och 2 extra tåliga i småbarnsstorlek.
Åtta stora duralexglas, sju graveleijsenapsglas, två slottssenapsglas (plus ett i kylen med senap i) och tre stora uddaglas. Två personer i hushållet. Jag tänker att man behöver minst så många glas som man maximalt är personer runt bordet, men hur många det är kan ju variera väldigt mycket mellan olika hushåll. Och så är det ju olika om man nöjer sig med att plocka fram gamla uddaglas när man är många eller om man vill duka snyggt och enhetligt.
Vardagsglas: 7 lite större dricksglas och 6 lite mindre. Och 7 som vi använder om vi har gäster men som jag är lite rädd om. Vi är fyra i familjen. Tekoppar har vi däremot en jäkla massa...
Till fint har vi 6 st på fot som är fina i fint glas och 6 st på fot som är fula och billiga.
Jag bor själv och har en jävla massa glas.
Ca 15 ölglas
Ca 10 "vanliga" glas
Ca 10 av nåt designglas som jag aldrig använder
6 konjakglas av finare sort
6 snapsglas av finare sort som jag ärvt
Jag bor ensam och har 12 st vanlig IKEA glas.
Vi är en familj på två vuxna och två barn. Vi har kanske lite mer glas än medel, men såhär ser det ut i våra hyllor:
- Små selterglas (upp till 2 dl): ca 30 st
- Stora selterglas, inkl highballglas (2-5 dl):ca 40 st
- Ölglas på fot: 12 st
- Vinglas (för enkelhetens skull både vitt och rött): ca 40 st
- Champagneglas: 24 st
- Whiskeyglas och konjakskupor: 18 st
- Shotglas och snapsglas: ca 30 st
- Likörglas och andra småglas på fot: ca 25 st
- Cocktailglas: 12 st
Lite knasigt kanske. Det var ett helsike att packa in alla glas när vi skulle flytta senast. Då passade vi också på att skänka bort ett par dussin glas, men jag har köpt på mig lite sedan dess.
Jag får erkänna att jag aldrig har använt alla glas samtidigt. Vardagsglas behövs definitivt inte så många som vi har. Jag kan tycka att tillräckligt med vardagsglas för att klara vardagsgäster och alla familjemedlemmars behov i tre dagar skulle vara nog (om man inte är typen som diskar varje dag).
I festsituationer är det praktiskt med många glas. Jag har vid flera tillfällen i princip gjort slut på alla vinglas och champagneglas, men så gillar jag också att duka med ett glas för varje typ av dryck man dricker. Det är trevligt under bjudningen men inte riktigt lika muntert när man ska diska alla dessa glas...