• Frågvis

Vanligt med ögoninfektioner hos spädbarn?

Har en två veckor gammal flicka och hennes ena öga har börjat rinna lite idag. Tyckte att vi såg ett litet hårstrå på ögat - kan det kanske vara det som orsakar rinnandet? Lite (ytterst lite ska tilläggas) "kladd" inne vid ögonvrån kunde vi också se, men inte så att ögat har klibbat ihop eller något.
    Någon med erfarnhet kring detta? Om det är en ögoninfektion - vad görs åt det? (Ska till BVC imorgon och ska såklart fråga där, men tänkte kanske att någon här inne vet lite grann om detta)

• Svar på tråden Vanligt med ögoninfektioner hos spädbarn?
  • Bennie

Tvätta ofta gärna m koksaltlösning, men vanligt kranvatten går också bra. Var noga med hygienen bara, det smittar så otroligt lätt. Så olika tvättlappar till vardera öga.

• Emsingen

Jag fick via detta utmärkta forum tipset att droppa bröstmjölk i ögat. Det funkade! Prova det (om du har möjlighet) det kan ju i alla fall inte skada.

• Polarlinda

Det låter som trånga tårkanaler, tycker jag. Min dotter har det på ena ögat och det varar och rinner jättemycket ena dagen och inte så mycket nästa, typ! På BVC säger de att det går över och att man ska rengöra ögat utifrån och in med ljummet vatten på fingret.

//Linda

• ebben

Min son har ögoninflammation.Vi har tagit ett prov på BVC.En måttlig infektion,så vi bara tvättar med vatten.För vi ansåg inte att det behövdes penicillin,inte ÄN i alla fall. Vi får väl se om det blir bättre eller värre....Han är bara tre veckor! Så helst vill vi att han klarar det utan medicin! Men ,vi får se...För honom kladdar det ändå ganska mycket i ögonvrån.

• Mumskickan

Hej! Vår dotter hade oxå så där, och de sa på BB att vi skulle tvätta med koksaltslösning. Vi gjorde det i tre veckor, och det gick väl lite fram och tillbaks. Sedan sa de på bvc att vi skulle droppa bröstmjölk i ögat och massera lite försiktigt i ögonvrån. När vi gjorde det gick det över på ett par dagar

• jasminen

Jag rekommenderar också stark bröstmjölk!!
    Det kan man sätta varsomhelst,på sår,i ögonen,i naveln om den inte vill läka osv.

• LottaRos

Trånga tårkanaler är jättevanligt... Då blir det en hel del gult gojs o rinniga ögon...
    Vår ena kille har haft det sen han var nyfödd. I början på bägge ögonen men nu är det bara kvar på ena. De är ett halvår gamla nu, men det kan ta upp till de är ett år innan det är helt borta...
    Tvätta med koksalt (eller bröstmjölk) utifrån o in o massera lite lätt i ögonvrån.

Svar på tråden Vanligt med ögoninfektioner hos spädbarn?