Anmäla andra föräldern?
Hej!
Jag har 2 barn (båda i lågstadieålder) tillsammans med en man som bor 13 mil bort. Barnen har alltid bott med enbart mig med undantag för en period på 2 år då jag och barnens pappa bodde tillsammans. Han har även barnen varannan helg numera, samt lite längre perioder under t ex sommarlov.
Jag har alltid känt att barnens pappa inte har en tillräcklig förståelse för hur man är en förälder. Jag har alltid oroat mig för att han inte tar hand om barnen som de förtjänar. Men nu det senaste året har jag verkligen funderat starkt på att höra av mig till socialen och be dom göra en utredning och förhoppningsvis kanske hitta en åtgärd för att hjälpa, så att barnen kan få så bra förutsättningar som möjligt även när de är hos sin pappa.
Min fundering är bara - har jag tillräckligt stor orsak att "anmäla" honom?
Mina anledningar:
-När ena barnet var 2,5år hade barnet inte fått mat på en hel arbetsdag (när jag jobbade och han passade barnet). Detta för att barnet inte uttryckligen bett om mat. (Blev fly förbannad och var därefter alltid tvungen att ringa/smsa för att påminna om att ge barnet mat så fort jag skulle vara borta på jobb.)
-Har sparkat till ena barnet lite lätt så att barnet ramlat baklänges och slått i huvudet i en dörrkarm. Enligt pappan fick barnet skylla sig själv eftersom barnet klängt på honom (barnet var då ungefär 2-3 år).
-När ena barnet var bebis fick pappan för sig att han kanske utnyttjat barnet sexuellt eftersom han torkat barnet lite mer än nödvändigt vid blöjbyte. (Han "erkändeä detta för mig, inget som jag bevittnat alltså). Detta hade han ångest över i flera veckor och jag vet inte riktigt vad jag ska tänka kring det. Är det sant eller har han enorma ångest/ocdproblem?
-Barnen spenderar aldrig tid hemma hos sin pappa. De är alltid hos farmor och farfar under hans helger med barnen.
Han är sambo med någon som inte vill ha med barnen att göra och det är en av anledningarna till varför barnen aldrig besöker hans hem.
-Barnen talar ofta om hur det är farmor som gör allt. Pappa tar inget ansvar själv.
-De har inga rutiner där. De äter vad de vill, på vilka tider de vill. Lägger sig sent osv. Frågar jag vad de ätit är det oftast microburgare, nudlar eller yoghurt.
-De helger barnen spenderar med pappa så har han ingen koll på vart barnen befinner sig. För några veckor sedan hade ena barnet (5år) varit utan uppsyn i drygt 2 timmar innan pappan gick för att leta upp barnet. Då hade han först inte hittat barnet för att sedan hitta barnet inne hos en man (granne till farföräldrarna) och pappan har ingen aning om hur länge barnet befunnit sig där eller vad som utspelat sig där. Pappan har inte ens bemödat sig att fråga mannen eftersom mannen talat i sin telefon när pappan hämtat barnet.
Osv osv osv.
Jag är rädd för att de dels inte får den uppsikt som barn behöver. Dels att han som sagt inte har förståelse för vad barn behöver. Jag påtalar ofta betydelsen av att man måste ha ett öga på barnen när de vistas utomhus, eller att barnen behöver ordentlig mat under dagarna osv men han håller inte med. Jag känner att barnen inte får sina behov tillgodosedda där och framför allt oroar jag mig över deras säkerhet.
Överdriver jag?