• Anonym (M)

Anmäla andra föräldern?

Hej!

Jag har 2 barn (båda i lågstadieålder) tillsammans med en man som bor 13 mil bort. Barnen har alltid bott med enbart mig med undantag för en period på 2 år då jag och barnens pappa bodde tillsammans. Han har även barnen varannan helg numera, samt lite längre perioder under t ex sommarlov.

Jag har alltid känt att barnens pappa inte har en tillräcklig förståelse för hur man är en förälder. Jag har alltid oroat mig för att han inte tar hand om barnen som de förtjänar. Men nu det senaste året har jag verkligen funderat starkt på att höra av mig till socialen och be dom göra en utredning och förhoppningsvis kanske hitta en åtgärd för att hjälpa, så att barnen kan få så bra förutsättningar som möjligt även när de är hos sin pappa.

Min fundering är bara - har jag tillräckligt stor orsak att "anmäla" honom?

Mina anledningar:

-När ena barnet var 2,5år hade barnet inte fått mat på en hel arbetsdag (när jag jobbade och han passade barnet). Detta för att barnet inte uttryckligen bett om mat. (Blev fly förbannad och var därefter alltid tvungen att ringa/smsa för att påminna om att ge barnet mat så fort jag skulle vara borta på jobb.)

-Har sparkat till ena barnet lite lätt så att barnet ramlat baklänges och slått i huvudet i en dörrkarm. Enligt pappan fick barnet skylla sig själv eftersom barnet klängt på honom (barnet var då ungefär 2-3 år).

-När ena barnet var bebis fick pappan för sig att han kanske utnyttjat barnet sexuellt eftersom han torkat barnet lite mer än nödvändigt vid blöjbyte. (Han "erkändeä detta för mig, inget som jag bevittnat alltså). Detta hade han ångest över i flera veckor och jag vet inte riktigt vad jag ska tänka kring det. Är det sant eller har han enorma ångest/ocdproblem?

-Barnen spenderar aldrig tid hemma hos sin pappa. De är alltid hos farmor och farfar under hans helger med barnen.

Han är sambo med någon som inte vill ha med barnen att göra och det är en av anledningarna till varför barnen aldrig besöker hans hem.

-Barnen talar ofta om hur det är farmor som gör allt. Pappa tar inget ansvar själv.

-De har inga rutiner där. De äter vad de vill, på vilka tider de vill. Lägger sig sent osv. Frågar jag vad de ätit är det oftast microburgare, nudlar eller yoghurt.

-De helger barnen spenderar med pappa så har han ingen koll på vart barnen befinner sig. För några veckor sedan hade ena barnet (5år) varit utan uppsyn i drygt 2 timmar innan pappan gick för att leta upp barnet. Då hade han först inte hittat barnet för att sedan hitta barnet inne hos en man (granne till farföräldrarna) och pappan har ingen aning om hur länge barnet befunnit sig där eller vad som utspelat sig där. Pappan har inte ens bemödat sig att fråga mannen eftersom mannen talat i sin telefon när pappan hämtat barnet.

Osv osv osv.

Jag är rädd för att de dels inte får den uppsikt som barn behöver. Dels att han som sagt inte har förståelse för vad barn behöver. Jag påtalar ofta betydelsen av att man måste ha ett öga på barnen när de vistas utomhus, eller att barnen behöver ordentlig mat under dagarna osv men han håller inte med. Jag känner att barnen inte får sina behov tillgodosedda där och framför allt oroar jag mig över deras säkerhet.

Överdriver jag?

• Svar på tråden Anmäla andra föräldern?
  • FuckGoggleAskMe

Hur kan du lämna ifrån dig barnen till någon som sparkar dom och inte ger dom mat? Det är väl bra att dom får träffa farmor och farfar, men för övrigt ... Och dessutom förstår han inte om han har utnyttjat barnet sexuellt eller inte?

• Anonym (M)

Jag har väl helt enkelt resonerat som så att eftersom barnen är med farmor och farfar så har farmor sett till så att barnen har det bra när de är iväg.

Men som sagt, det senaste året har jag väl helt enkelt blivit mer klartänkt (mkt efter vad barnen berättat när de kommer hem) och inser att jag inte kan förlita mig på att farmor ska ha full koll. Vilket hon inte verkar ha..

• Anonym (......)

En anmälan gäller alltid oro om barnen. Det är barnens situation som ev. utreds. Det är inte en anmälan på den andra föräldern utan det är en anmälan som finns för alltid gällande anmälarens ev. oro rörande barnen. Man bör tänka på det innan man anmäler. Sen ska man aldrig blunda för psykisk eller fysisk vanvård/misshandel av barn.

• Anonym (......)
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-09-04 23:57:12 följande:

Hur kan du lämna ifrån dig barnen till någon som sparkar dom och inte ger dom mat? Det är väl bra att dom får träffa farmor och farfar, men för övrigt ... Och dessutom förstår han inte om han har utnyttjat barnet sexuellt eller inte?

Något som hände för 4 till ett par år sedan är lite väl sent att klaga på och anmäla om.
  • Anonym (nej)

Det ända du egentligen har att komma med är att han inte har koll på barnen när han är ensam med dom.

Självklart kan du inte anmäla enstaka saker som hände för flera år sen om dom inte händer fortfarande. Och om hans sambo inte vill träffa dom eller om dom på hans helger är hos farmor är inget skäl att anmäla.

Att det är jobbigt för dig och känns hemskt absolut men finns inte så mycket du kan göra.

Om inte barnen mår dåligt av det. Mår dom dåligt så ta dom till bub så dom får prata med någon, sen kan man ta det därifrån.

• Anonym (Tyra)
    Anonym (M) skrev 2016-09-05 00:01:22 följande:

Jag har väl helt enkelt resonerat som så att eftersom barnen är med farmor och farfar så har farmor sett till så att barnen har det bra när de är iväg.

Men som sagt, det senaste året har jag väl helt enkelt blivit mer klartänkt (mkt efter vad barnen berättat när de kommer hem) och inser att jag inte kan förlita mig på att farmor ska ha full koll. Vilket hon inte verkar ha..

Det låter ärligt talat lite motsägelsefullt att å ena sidan så vill du anmäla att barnen är hos farmor och inte pappan, å andra sidan är det farmor som haft koll.

Vad gör du om soc skulle bestämma att barnen inte får tillbringa helgen hos farmor? Det är knappast ett framsteg eller hur?

Men vad vill pappan? Om han ändå lämnar bort dem - är han intresserad av att ha dem varannan helg ens? Vad händer om du bara föreslår att de stannar hos dig nösta gång han ska ha dem?
  • Anonym (M)
    Anonym (Tyra) skrev 2016-09-05 09:06:03 följande:

Det låter ärligt talat lite motsägelsefullt att å ena sidan så vill du anmäla att barnen är hos farmor och inte pappan, å andra sidan är det farmor som haft koll.

Vad gör du om soc skulle bestämma att barnen inte får tillbringa helgen hos farmor? Det är knappast ett framsteg eller hur?

Men vad vill pappan? Om han ändå lämnar bort dem - är han intresserad av att ha dem varannan helg ens? Vad händer om du bara föreslår att de stannar hos dig nösta gång han ska ha dem?

Ja, alltså jag har TROTT att farmor haft koll men inser att så inte varit fallet. Jag vill poängtera att jag inte vill ta ifrån barnen deras pappa utan endast att han ska få det stöd och de riktlinjer som behövs för att ge barnen en trygg vistelse när de är med honom.

Det har inte hjälpt under alla år att jag ber honom att ha koll på barnen, att ge dem mat osv. Han verkar inte ha förmågan att se utifrån sina egna känslor och behov. Jag är orolig över att barnen försummas när de är där helt enkelt och de här enstaka händelserna som jag nämnde i min trådstart är exempel på saker som påvisar det.

Han vill ha barnen varannan helg, ja. Så länge barnen inte är hos honom utan hos farföräldrarna dvs.
  • Anonym (Tyra)

Alltså det är klart att barnen försummas. Vad är det ens att tvivla på? De får inte mat om inte du påminner, han lämnar dem hos farmor och han har både varit våldsam (om än kanske lite av misstag?) och haft konstiga idéer om ett blöjbyte.

Problemet är att du inte kan ta upp det såhär långt efteråt.

Har du ok kontakt med farmodern?

Hur länge har pappan haft sin sambo?

• Anonym (M)

Jag har ingen kontakt med farmor, vi talar ej samma språk.

Pappan har haft sin sambo i lite över 2 år nu.

Ifall jag nu gör en orosanmälan så är de här enstaka händelserna ingenting som jag tänker ta upp mer än ifall de undrar vad jag baserar min oro på. Jag är inte ute efter att smutskasta pappan. Som sagt så vill jag bara att barnen har det bra även när jag inte är med och kan påverka. Det har inte hjälpt att hålla diskussion med pappan om dessa saker och därför har tankarna gått mer och mer till att göra en anmälan. Det är en allvarlig sak att göra bara och jag är kluven till om det finns tillräckliga skäl till att blanda in myndigheter.

• Anonym (ee)

det är klart du kan anmäla, men var medveten om att de troligen utreder barnens situation även hos dig. Inte för att du kanske har något att anmärka på men det är ändå en jobbig sak att behöva vara med om. Det handlar om barnen situation och då brukar man utreda båda hemmen. 

Sen är det så att om de har saker att anmärka på hos pappan och han vägrar inse och vägrar ändra sig, kommer inget speciellt att hända ändå. Då får du i princip stämma honom på boendet om du vill få igenom nåt. 

Svar på tråden Anmäla andra föräldern?