• elmadumle

flytta med barn

Kan någon förklara kort för mig: dottern bor en bit härifrån, väntar barn med en kille som gjorde slut ganska snart efter hon flyttat dit och hon bor nu hos hans föräldrar. Om hon har ensam vårdnad, kan hon flytta när barnet är fött eller måste hon stanna kvar? jag tänker då på umgänget med pappan. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-15 22:16
    Hon har nu flyttat hem till oss föräldrar igen. Bebis har inte kommit än, fyra dagar över beräknad tid.

• Svar på tråden flytta med barn
  • Anonym (Cissi)

TS, ett tips. De 10 "pappadagarna" är till för att den nyblivna mamman ska få stöd efter förlossningen. Om det inte finns en närvarande pappa så kan de dagarna tas ut av en nära anhörig till mamman istället. Tex du, ett syskon, bästa kompisen.

• elmadumle

Pappan ska dessutom flytta till sin nya tjej som bor 30 mil härifrån där barnet kommer bo, och kräver redan vv från start. Dottern har kontaktat soc och hon går dit själv och fyller i pappren om faderskapet och ensam vårdnad, de kontaktar sedan pappan. Jag misstänker att det kommer bli livat på både honom, hans föräldrar och syskon samt nya tjejen. 

• elmadumle

Jaha nu börjas det. Pojken föddes igår, nu har pappan skrivit att den 24 kommer han och hans föräldrar, syskon och hans nya tjej hit. dottern skrev då att den nya inte får komma hit. Han säger: jag bestämmer det har inte du med att göra, vi ska träffas utomhus med barnet. Börjar du bråka så kontaktar jag soc. 
    Nu är inte faderskapet påskrivet än, dottern ska dit i veckan tror jag och skriva på det och ensam vårdnad. Vad kan hon göra för att inte hamna i skiten om han anmäler till soc? umgänget finns inte heller skrivet något om.

• Anonym (123)
    elmadumle skrev 2016-09-19 13:38:48 följande:

Jaha nu börjas det. Pojken föddes igår, nu har pappan skrivit att den 24 kommer han och hans föräldrar, syskon och hans nya tjej hit. dottern skrev då att den nya inte får komma hit. Han säger: jag bestämmer det har inte du med att göra, vi ska träffas utomhus med barnet. Börjar du bråka så kontaktar jag soc. 

Nu är inte faderskapet påskrivet än, dottern ska dit i veckan tror jag och skriva på det och ensam vårdnad. Vad kan hon göra för att inte hamna i skiten om han anmäler till soc? umgänget finns inte heller skrivet något om.

Eftersom faderskapet inte är påskrivet så har han INGA rättighetet! Säg till henne att rekommendera att han pratar med familjerätten för att få igång ett umgänge mellan honom och barnet. Det innebär inte att hans nya eller farföräldrarna får följa med de första gångerna. Just nu har hon unga skyldigheter så hon kan vägra och hänvisa till familjerätten och umgängesavtal.
  • Påven Johanna
    elmadumle skrev 2016-09-19 13:38:48 följande:

Det finns ju inget värde i att bråka med pappan om hans nya tjej, eller? Jag tycker att du ska uppmuntra din dotter att vinnlägga sig om att få till stånd ett gott samarbete kring det barn hon valt att skaffa med den där killen, och att utesluta hans tjej är troligen inte att lägga grunden för ett sådant samarbete. 
  • Dixie

Varför inte bara låta pappan komma med de han vill för att besöka barnet, det är ju trots allt en ny familjemedlem för dem också! Känns ju dumt att börja med bråk...,

• Anonym (123)
    Dixie skrev 2016-09-19 13:59:00 följande:

Varför inte bara låta pappan komma med de han vill för att besöka barnet, det är ju trots allt en ny familjemedlem för dem också! Känns ju dumt att börja med bråk...,

Påven Johanna skrev 2016-09-19 13:50:55 följande:

Det finns ju inget värde i att bråka med pappan om hans nya tjej, eller? Jag tycker att du ska uppmuntra din dotter att vinnlägga sig om att få till stånd ett gott samarbete kring det barn hon valt att skaffa med den där killen, och att utesluta hans tjej är troligen inte att lägga grunden för ett sådant samarbete. 

Svar till er båda.

Barnet föddes igår och pappan kräver att få komma med nya tjejen, farmor och farfar om 5 dagar. Ska mamman inte ens få återhämta sig? Ts dotter kan säga nej och hänvisa till samarbetssamtal angående umgönge utan att anses bråka.
  • Påven Johanna
    Anonym (123) skrev 2016-09-19 14:34:24 följande:
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 13:50:55 följande:

Svar till er båda.

Barnet föddes igår och pappan kräver att få komma med nya tjejen, farmor och farfar om 5 dagar. Ska mamman inte ens få återhämta sig? Ts dotter kan säga nej och hänvisa till samarbetssamtal angående umgönge utan att anses bråka.
    Så om de fortfarande varit tillsammans så hade inte ens pappan kunnat få umgås med deras barn på grund av mammans återhämtningsbehov? Här verkar det ju heller inte vara frågan om det eftersom den nyblivna mamman sagt ja till besök från pappan, farföräldrarna och fastrar/farbröder till barnet. Det är vad jag kan se bara pappans nya hon sagt nej till.
  • Dixie

Min barns farmor och farfar kom en dag efter förlossningen för att träffa sitt barnbarn, det är väl inget konstigt?! Klart de vill träffa barnet!

Anonym (123) skrev 2016-09-19 14:34:24 följande:

Svar till er båda.

• elmadumle
    Påven Johanna skrev 2016-09-19 14:38:53 följande:
    Så om de fortfarande varit tillsammans så hade inte ens pappan kunnat få umgås med deras barn på grund av mammans återhämtningsbehov? Här verkar det ju heller inte vara frågan om det eftersom den nyblivna mamman sagt ja till besök från pappan, farföräldrarna och fastrar/farbröder till barnet. Det är vad jag kan se bara pappans nya hon sagt nej till.
    Hon hade inget val egentligen än att säga ja, han bara krävde att de skulle få komma, annars.....
Svar på tråden flytta med barn