• Anonym (Hemsk styvmor?)

Presenter till gemensamma barn men inte bonus

Jag har en bonus som är tio. Han är superfin och jag behandlar honom som om han vore min egen. Har bott med honom sen han var tre och vi har alltid anpassat oss efter hans behov.

Nu föddes precis vårt andra gemensamma barn. Min man sprang på en närmare bekant främst till mig på stan (vi umgås genom en förening) och hon berättade att hon köpt present till nya bebisen och till vår gemensamma som är 4. Hon påpekade att det är ju ännu större att bli storasyskon. Min man blev då irriterad på henne och gjorde klart för mig när han kom hem att hon minsann inte kunde komma när bonus var här för hon inte köpt något till honom.

Jag ser inte varför detta är så fel eller att ens bonus skulle bli jätteledsen. Vår gemensamma har varit med mig i föreningen på möten osv sedan hon föddes. Min bonus är aldrig med. Hon har knappt träffat honom och har ingen relation alls till honom. Jag vet att hon inte med mening försöker vara taskig, om hon kommit ihåg honom hade hon köpt present till honom med.

Vi har bråkat över detta i en timme. Är det verkligen så konstigt att hon inte tänkte på bonus och borde jag objuda henne till fika jag har bjudit in henne till på söndag pga bonus är här (kanske, kan lika gärna vara hos en kompis).

• Svar på tråden Presenter till gemensamma barn men inte bonus
  • smulpaj01

Varför inte bara förklara situationen? Du känner ju henne.
    Eller så kan pappan (som bryr sig om ALLA sina barn) köpa något åt äldste sonen.

smulpaj01 skrev 2016-09-06 12:21:21 följande:

Eller så kan pappan (som bryr sig om ALLA sina barn) köpa något åt äldste sonen.

Nu är du bara elak som insuinerar att jag inte bryr mig om bonus. Jag hade reagerat likadant om han var mitt eget barn. Dessutom, han hade inte blivit glad över en pysselbok eller en studsboll vilket är den nivå på presenterna. Det handlar ju inte om ett par fotbollsskor.
  • Anonym (Ha)
    smulpaj01 skrev 2016-09-06 12:21:21 följande:

Men varför tror du ens att pojken förväntar sig att få en present av någon som han inte känner? En 10-åring bör förstå varför.

Går du runt och förväntar dig att få presenter av folk du inte känner? Inte ens min 7-åring gör det.
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-06 12:24:40 följande:

Nu är du bara elak som insuinerar att jag inte bryr mig om bonus. Jag hade reagerat likadant om han var mitt eget barn. Dessutom, han hade inte blivit glad över en pysselbok eller en studsboll vilket är den nivå på presenterna. Det handlar ju inte om ett par fotbollsskor.

Stämmer det att bonusen inte nöjer sig med samma prisnivå på presenter som 4 åringen?

I så fall förstår jag dig,
  • Anonym (Ha)

Jag ser absolut inget konstigt i det du skriver ts.

Jag hade dock, precis som du gjort nu, avbokat fikan för att slippa osämja.
    Kan hon inte komma och fika när bonusen är hos sin mamma tex? Eller är det bara själva grejen med presenten som din man surar över?

Anonym (Lilo) skrev 2016-09-06 12:28:42 följande:

Stämmer det att bonusen inte nöjer sig med samma prisnivå på presenter som 4 åringen?

I så fall förstår jag dig,

Han är väldigt kräsen och gillar väldigt specifika saker så han har svårt att spela glad om han får något som inte intresserar honom. Så jag tänker att han inte bryr sig om att få något litet. Men tydligen tycker min man annorlunda.
    Anonym (Ha) skrev 2016-09-06 12:29:10 följande:

Jag ser absolut inget konstigt i det du skriver ts.

Jag hade dock, precis som du gjort nu, avbokat fikan för att slippa osämja.

Kan hon inte komma och fika när bonusen är hos sin mamma tex? Eller är det bara själva grejen med presenten som din man surar över?

Ja han surar över presenten. Men nu har jag som sagt avbokat. Har även sagt till honom att han hade väl kunnat hitta om bonus, det var ju inte jag som träffade henne. Men men.
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-06 12:32:20 följande:

Han är väldigt kräsen och gillar väldigt specifika saker så han har svårt att spela glad om han får något som inte intresserar honom. Så jag tänker att han inte bryr sig om att få något litet. Men tydligen tycker min man annorlunda.

Okej!

Då förstår jag att det kan bli lite trassel med att också ge bonusen present.

En 10åring bör ju tycker jag kunna hantera att bli glad för den present han får.
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-06 12:34:27 följande:
    Ja han surar över presenten. Men nu har jag som sagt avbokat. Har även sagt till honom att han hade väl kunnat hitta om bonus, det var ju inte jag som träffade henne. Men men.
    Ja då blir det ju svårare. Förstår faktiskt inte varför din man reagerar så starkt.
  • Anonym (Babs)
    Anonym (Hemsk styvmor?) skrev 2016-09-06 12:19:02 följande:
    Precis som du resonerar tänjer jag också. Han överreagerade starkt och jag förstod inte varför. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag tror för det första att bonus kommer att hänga med någon kompis på söndag för det brukar han vilja göra om vi inte ska åka någonstans. Och jag tror att om han vore hemma hade vi kunnat lösa situationen. För min bonus är en väldigt förstående och resonerande pojke. Dessutom pratar vi väldigt mycket känslor. Detta är viktigt för mig och jag tror en av anledningarna till att vi har en så bra relation.
    Är det rentav så att du är den som pratar känslor med hans barn? För det borde inte vara så svårt för pappan själv att förklara det här med avundsjuka mellan små barn och skillnader i presenter till små och stora barn. Bara han har det klart för sig själv först...
Svar på tråden Presenter till gemensamma barn men inte bonus