• Grace01

21 månaders som skriker

Mitt barn har de senaste två månaderna varit väldigt skrikig och gnällig. Gnället kan man ta men skrikandet är hemskt! Det är ett sånt högt skrik som kommer vid ilska, frustration, när vi inte förstår och även när hen är glad... Det är oerhört provocerande och man blir galen av detta vrålande. Vi har provat olika varianter men tycker inte nåt funkar. Dåliga dagar är det skrik för jämnan.

På förskolan är hen lugn och självständig. Inte som hemma, men det är väl klassiskt.

Vi behöver alla goda råd och tips som finns innan vi förlorar förståndet!

• Svar på tråden 21 månaders som skriker
  • Birgitta02

Jag kallade det för primalskrik . Mycket normalt. Öronproppar föreslår jag.  Det går över men är skitjobbigt när det håller på.

• Norrflicka

Min tjej är inne i nåt sånt också. Hon blir 2 i november. Skriker, gnäller och gråter för ungefär allt. Hon vill inte sova, skrik. Hon når inte katten som skräckslaget kastat sig upp i fönstret, skrik. Hon får inte kex när hon själv bestämmer, skrik. Hon gav en leksak till en ettårig kamrat som glatt tog emot den, skrik. Och det är som att man knappt får kontakt med henne. Ibland tänker jag att ett monster har flyttat in och tagit över men jag hoppas innerligt att det är en trotsperiod som går över. Själv ignorerar jag bara henne och donar på som vanligt när hon blir såhär och det är ofta en svettig kamp men jag vinner oftast och nu blir skriken faktiskt kortare stunder - men jag håller fortfarande ibland på att slita av mig håret. Ibland tänker jag att det verkligen bara är mitt barn som är såhär så det kan vara skönt att höra att fler är i samma sits. :) Frustrerande är det, verkligen, men jag tror vi bara måste hitta metoder för att lindra och stå ut under den här perioden.

• Birgitta02

Det små har ju inget språk. De vet vad de vill, och vad de inte vill, men kan inte förmedla det. Klart de blir frustrerade. Ge det ett år TS.... det kommer släppa. Är väl det som kallas trotsåldern :)

Svar på tråden 21 månaders som skriker