• stjärne

Termin 5 sjuksköterskeprogrammet, orolig att jag inte kommer klara det..

Hej alla sjuksköterskor/sjuksköterskestudenter!

Det är så att jag nu kommit till min 5 termin på programmet och för första gången under utbildningen tvivlar jag på mig själv, att jag kommer klara detta.

Jag har två månader innan jag började studera förlorat min ena älskade förälder i cancer och under min studietid oplanerat blivit gravid och fått barn och separerat med barnets pappa, något som gjorde att jag lite smått dundrade in i väggen i somras och nu får hjälp med det.

Jag är så peppad på att kämpa det här sista året för målet är ju så nära nu och alla kvällar och nätter jag slitit inför tentor ska inte vara förgäves.

Lärarna pratar mycket om nu att det är nu vi ska visa vad vi kan, vi ska ha många laborationer och seminarier där vi ska visa våra kunskaper och jag känner att all info från anatomin och diverse kurser man måste plocka kunskap ifrån är som bortblåsta! Självklart får jag ju läsa och fräscha upp minnet men jag minns så lite så jag avundas alla klasskompisar som svarar klockrent på föreläsningar när jag själv sitter och ha noll koll på något känns det som. Detta gör mig så nervös att jag inte kommer klara det sista året nu :(

Något som gör mig fruktansvärt orolig redan nu är att bli färdig sjuksköterska och stå där ensam sen. Detta på grund av att jag är så fruktansvärt dålig på matte och att räkna! Jag har så vansinnigt svårt för det. Läkemedelstentan klarade jag på första försöket tack vare att jag och några klasskompisar satt och nötte som bara den, men att räkna syrgas och sånt på egen hand sen gör mig så orolig att jag inte vet om jag kommer våga arbeta som sjuksköterska sen och funderar på att söka mig till något annat som jag ändå kan ha nytta av utbildningen med :(

Finns det någon som känner igen sig i det jag skrivit och kan komma med lite input och peppande ord? Behöver verkligen höra det.

• Svar på tråden Termin 5 sjuksköterskeprogrammet, orolig att jag inte kommer klara det..
  • JA77

Dina farhågor är ju jättevanliga, det är nu det börjar dra ihop sig! Du kommer aldrig att vara ensam, såvida du inte väljer att börja på ett äldreboende eller avancerad sjukvård i hemmet. Börja på en vanlig vårdavdelning, där får du en bra grund att stå på gällande sjukdomar, läkemedel och medicinsk teknik. Gällande lm-räkning så kommer du lära dig det eftersom eftersom du lär dig vad som är rimligt. Är det komplicerade uträkningar/tillsatser osv, frågar jag alltid (än idag) kollegor om hjälp - "har jag räknat rätt?" Du behöver inte räkna hur länge syrgasen räcker, eftersom man kan koppla in patientens slang till ett vägguttag efter en transport. 

Gällande anatomi osv, så kommer du bli bra på det där du jobbar/har VFU. Lättare att minnas om man hänger upp det på ngn viss sjukdom hos en patient man träffat. 

Svar på tråden Termin 5 sjuksköterskeprogrammet, orolig att jag inte kommer klara det..