Lär er språket i det land ni bor i.
Jag har märkt att många personer som flyttar till ett annat land aldrig lär sig det språk som talas i det land man bor och det är en stor skandal. Om man aldrig tar sig tid för att lära sig inte bara språket där man väljer att bosätta sig betyder det att man egentligen inte vill vara delaktig i samhället. Man visar inte det nya landet någon som helst respekt och det är hemskt.
Det finns människor som har bott i Sverige i mer än åtta år men ändå knappt kan ett ord svenska och tyvärr är det inte något som tillhör ovanligheterna.
Vad beror detta på? Ja förmodligen ett komplett ointresse för det land man faktiskt bor i. Man väljer medvetet att bosätta sig i områden där många landsmän bor och umgås endast med just landsmän. I hemmet tittar man bara på satelitkanaler som sänder från hemlandet, läser tidningar och böcker på sina modersmål samt pratar endast sitt hemlands språk. Man väljer att bara följa regler och traditioner som härstammar från det land man faktiskt flyttat ifrån och struntar helt i det nya landets regler och traditioner. Istället för att anpassa sig till det land man har flyttat till kräver man att det nya landet ska anpassa sig efter er.
Det pratas mycket från politiskt håll om att integrera invandrare i det svenska samhället men politikerna förstår inte att många invandrare inte vill det själva.
Om jag själv skulle välja ( eller bli tvungen) att flytta till ett annat land skulle jag snabbt vilja lära mig det nya språket, det nya landets traditioner och jag skulle gärna vilja känna lokalbefolkningen. Det är klart att jag också skulle vilja prata mitt modersmål men inte bara och jag skulle inte låtsas att jag bor i lilla Sverige fortfarande.