• jonte 6666

Lär er språket i det land ni bor i.

Jag har märkt att många personer som flyttar till ett annat land aldrig lär sig det språk som talas i det land man bor och det är en stor skandal. Om man aldrig tar sig tid för att lära sig inte bara språket där man väljer att bosätta sig betyder det att man egentligen inte vill vara delaktig i samhället. Man visar inte det nya landet någon som helst respekt och det är hemskt.

Det finns människor som har bott i Sverige i mer än åtta år men ändå knappt kan ett ord svenska och tyvärr är det inte något som tillhör ovanligheterna.

Vad beror detta på? Ja förmodligen ett komplett ointresse för det land man faktiskt bor i. Man väljer medvetet att bosätta sig i områden där många landsmän bor och umgås endast med just landsmän. I hemmet tittar man bara på satelitkanaler som sänder från hemlandet, läser tidningar och böcker på sina modersmål samt pratar endast sitt hemlands språk. Man väljer att bara följa regler och traditioner som härstammar från det land man faktiskt flyttat ifrån och struntar helt i det nya landets regler och traditioner. Istället för att anpassa sig till det land man har flyttat till kräver man att det nya landet ska anpassa sig efter er.

Det pratas mycket från politiskt håll om att integrera invandrare i det svenska samhället men politikerna förstår inte att många invandrare inte vill det själva.

Om jag själv skulle välja ( eller bli tvungen) att flytta till ett annat land skulle jag snabbt vilja lära mig det nya språket, det nya landets traditioner och jag skulle gärna vilja känna lokalbefolkningen. Det är klart att jag också skulle vilja prata mitt modersmål men inte bara och jag skulle inte låtsas att jag bor i lilla Sverige fortfarande.

• Svar på tråden Lär er språket i det land ni bor i.
  • Anonym (va?)

Vi talar engelska i Sverige. De flesta som kommer hit klarar också engelskan. Så vad spelar det för roll? Är man dessutom över 30 när man kommer hit är det oerhört svårt att lära sig vårt språk. Jag vet många svenskar som bor i Thailand och klarar på sin höjd att beställa in på restaurang. Efter 6-7 år i landet.

Jag kan flytta till Ungern och lära mig deras traditioner och kultur. Men inte fan hade jag klarat att på några år lära mig deras språk. Jag är för gammal för det.

• Anonym (Mira)

Min pappa flyttade till Thailand nyligen. Inte har han något intresse av att börja skolan och lära sig thailändska.

• flygrl
    Anonym (va?) skrev 2016-09-06 15:20:39 följande:

Vi talar engelska i Sverige. De flesta som kommer hit klarar också engelskan. Så vad spelar det för roll? Är man dessutom över 30 när man kommer hit är det oerhört svårt att lära sig vårt språk. Jag vet många svenskar som bor i Thailand och klarar på sin höjd att beställa in på restaurang. Efter 6-7 år i landet.

Jag kan flytta till Ungern och lära mig deras traditioner och kultur. Men inte fan hade jag klarat att på några år lära mig deras språk. Jag är för gammal för det.

Det går lära sig hyfsad svenska även om man kommer hit i vuxen ålder. Hänger mycket på viljan & om det e nödvändigt. Min pappa va typ 30 & mamma 23 när dom kom hit och talar nu helt begriplig svenska & inga problem förstå va svenskar säger. Inte utan brytning men det funkar enligt mig. :)

Klart det e olika hur lätt man lär sig men skulle säga tyvärr många umgås nästan bara med landsmän, kollar parabol, bryr sig inte särskilt om SFI. :/
    Tycker det handlar om respekt mot landet man fått bli del av att lära sig svenska. Många flyktingar e inget vidare på engelska så du kan glömma det funkar så enkelt. Engelskan e inte så viktig överallt som svenskar gärna tror.
  • Anonym (va?)
    flygrl skrev 2016-09-06 15:50:26 följande:
    Det går lära sig hyfsad svenska även om man kommer hit i vuxen ålder. Hänger mycket på viljan & om det e nödvändigt. Min pappa va typ 30 & mamma 23 när dom kom hit och talar nu helt begriplig svenska & inga problem förstå va svenskar säger. Inte utan brytning men det funkar enligt mig. :) Klart det e olika hur lätt man lär sig men skulle säga tyvärr många umgås nästan bara med landsmän, kollar parabol, bryr sig inte särskilt om SFI. :/ Tycker det handlar om respekt mot landet man fått bli del av att lära sig svenska. Många flyktingar e inget vidare på engelska så du kan glömma det funkar så enkelt. Engelskan e inte så viktig överallt som svenskar gärna tror.
    Tror inte ungrarna respekterar mig mer om jag försöker prata ungerska med svensk grov brytning. Faktiskt. Då kör jag hellre min oklanderliga eng/amerikanska.
  • Genne

Jag har bott i Frankrike i ungefär ett halvår och har (tyvärr) inte aktivt försökt lära mig språket pga tidsbrist. Jag har inte heller läst franska i skolan tidigare. Ändå kan jag nu efter 6 månader läsa kortare brev/mail, förstå tillräckligt när de talar långsamt att jag förstå sammanhanget i vad som sägs och kan uttrycka enklare saker på franska (säkert inte grammatiskt korrekt, men jag försöker i alla fall). Till saken hör att det bara talas engelska på mitt jobb. Jag kan verkligen inte förstå hur man inte snappar upp språket i ett nytt land?

• Wolt
    Anonym (Mira) skrev 2016-09-06 15:48:22 följande:
    Min pappa flyttade till Thailand nyligen. Inte har han något intresse av att börja skolan och lära sig thailändska.
    Aha han kommer leva på deras lokala socialbidrag som Thailändarna så friskt delar ut?
  • flygrl
    Anonym (va?) skrev 2016-09-06 17:33:11 följande:
    Tror inte ungrarna respekterar mig mer om jag försöker prata ungerska med svensk grov brytning. Faktiskt. Då kör jag hellre min oklanderliga eng/amerikanska.
    Ingen aning hur ungrare i allmänhet tänker men själv har jag fått intrycket kunskaper i lokala språket uppskattas i många länder. Inte för jag kan en massa språk iofs men jag skulle definitivt försöka lära mig språket om jag flyttade till ett annat land.
    Sen försöker jag lära mig tala lite vettigare svenska istf min "miljon svenska".
  • flygrl
    Genne skrev 2016-09-06 22:18:34 följande:

Jag har bott i Frankrike i ungefär ett halvår och har (tyvärr) inte aktivt försökt lära mig språket pga tidsbrist. Jag har inte heller läst franska i skolan tidigare. Ändå kan jag nu efter 6 månader läsa kortare brev/mail, förstå tillräckligt när de talar långsamt att jag förstå sammanhanget i vad som sägs och kan uttrycka enklare saker på franska (säkert inte grammatiskt korrekt, men jag försöker i alla fall). Till saken hör att det bara talas engelska på mitt jobb. Jag kan verkligen inte förstå hur man inte snappar upp språket i ett nytt land?

This.
  • Aniiee

Äh, jag kan knappt ens mitt modersmål. Ska du verkligen begära att jag ska kunna all de de andra språken i det dussintals länder jag bott i? Geez... jag har en hjärna i skallen, inte en zettabyte-stor hårddisk..... 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Svar på tråden Lär er språket i det land ni bor i.