Inlägg från: Carambolan |Visa alla inlägg
  • Carambolan

Borde boendeparkering tas bort helt?

Jag tycker att det är helt rimligt att boendeparkering på sikt bör ske i parkeringshus (gärna under jord) och inte i form av boendeparkering längs gatorna som är standard i många stadsdelar i Stockholm. Helt galet hur mycket stadsyta vi ägnar åt stillastående bilar.

• Carambolan
    Ulltand skrev 2016-09-06 16:23:44 följande:

Ur miljösynpunkt är det ju mycket bättre att använda den yta som redan finns längs gatorna än att bygga nya garage under i princip vartannat hus!

Ja, vad jag menar med "på sikt" är att det är rimligt att planera för i detaljplaner och nybyggnation, inte att vi ska gräva upp halva stan idag.
  • Carambolan

Kan du hyra ut parkeringsplatser i flera våningsplan kan du såklart få mer intäkter per kvadratmeter markyta än om där bara står en bil på höjden.

För mig är det däremot inte så mycket en fråga om intäkter som att det finns trevligare saker att använda ytor med dagsljus till än att parkera bilar på dem. Bättre promenad- och cykelvägar, mer grönområden runt bostäderna, möjlighet att bygga tätare, möjlighet till uteserveringar som inte blockerar halva gångbanan sommartid, mer offentlig konst, fler foodtrucks till kontorsgatorna eller nåt annat roligt.

Svar på tråden Borde boendeparkering tas bort helt?