• Äldre 6 Sep 21:12
    6218 visningar
    4 svar
    4
    6218

    2,5 åring kastar saker och lyssnar inte

    Hej!

    Vår son 2,5 år har sedan ett tag börjat kasta leksaker på golvet och på våra hundar, sedan skrattar han när vi säger till honom att man inte får göra så. Beteendet kommer oftast efter en dag på förskola (han går inte så ofta och sover inte lika mycket där som när han är hemma) eller börjar bli trött. Är det trotsålder? Hör det till utvecklingen? Tips på hur vi kan hantera detta?

  • Svar på tråden 2,5 åring kastar saker och lyssnar inte
  • Äldre 6 Sep 21:14
    #1

    Det låter som en typisk tvååring. Det är bara att kämpa på.

  • Äldre 9 Sep 12:14
    #2

    Någon mer som vill dela med sig

  • Anonym (Hejho­pp)
    Äldre 9 Sep 20:00
    #3

    Min tvååring kastar allt omkring sig, speciellt vid matbordet. Det flyger både mat och bestick och muggar, och tillsägelser följs av skratt och ännu mer kastande. Äldre barnet hade en liknande fas fast med annat än maten, allt kastades omkring. Vid två är dom nog lite för små för att bry sig så mycket om att man säger till dom. Har som du hör inte hittat nån lösning men tänkte bara säga att det är nåt som hör till och går över till slut. Man får gilla läget, tyvärr, haha... ???? Normalt beteende iaf!

  • Äldre 11 Sep 23:06
    #4

    Japp! Som övriga skrivit - det är nog vanligt. Min son började iofs med detta ett tag innan han blev två. Vi hade det mest vid matbordet men även leksaker kastades ofta ett tag. Det drev mig nästan till vansinne ibland, särskilt skrattandet efter tillsägelsen och att han sedan gjorde det igen och igen. Det är bara att lugnt fortsätta att säga till, sätta gränser och vara konsekvent. Skrattandet är inte trots i sig - så avancerat har barnets beteende inte blivit vid två års ålder tror jag (att de skulle skratta för att provocera). I alla fall är det vad man sagt till mig när jag hört mig för hos pedagoger. Skrattandet och kastandet gick över här.

    Trotsåldern brukar väl mest yttra sig som utbrott (mer eller mindre okontrollerade) när saker inte går som barnet tänkt sig, när de får "fel" kex, inte får gå dit de vill när de vill, när mamma säger nej osv. Mycket känslor på en och samma gång. Min son kan slänga sig på golvet eller på marken och bara totalvägra. Vissa dagar är värre än andra.

Svar på tråden 2,5 åring kastar saker och lyssnar inte