Sköt dig själv och skit i andra!
Uttryck likt rubriken dyker upp lite då och då i olika diskussioner. Jag undrar hur folk tänker som uttrycker sådant? Ska vi inte alla bry oss om hur saker fungerar och inte fungerar i det gemensamma samhälle vi alla delar? Ska vi strunta i att folk skräpar ner, klottrar, förstör, stör i bostadsområdet, begår brott, att någon mobbas, blir misshandlad, våldtagen e.t.c?
Ska vi strunta i att myndigheter, politiker, företag missköter sig?
Ska vi strunta i saker som fungerar dåligt på jobbet, i skolan, i föreningen o.s.v?
Ska vi strunta i allt vi är missnöjda med och vill förbättra?
Varför ska man sluta bry sig om vad som händer i sin omgivning? Vilket samhälle leder det till?
Vill du att jag blundar eller ser bort och inte bryr mig när du drabbas?
Du som slänger dig med uttryck som "sköt dig själv och skit i andra", lever du själv efter det? Varför håller du inte bara tyst om din åsikt då?
Jag funderar också över vad det är för typ av människor som har sådana åsikter... Det finns en viss sannolikhet för att moralen hos dessa är högst tveksam och att de själva håller på med sådant de inte vill andra ska veta för att det då får konsekvenser, troligen sådant som bryter mot lagar och regler.
Tänker dessa någonsin på om det drabbar andra?
Om du bor ute i skogen, genom hela ditt liv avskiljt från det sammhälle och dess invånare som de flesta av oss delar...ja, då kan jag strunta i att du super och knarkar, har en hel vapenarsenal under sängen, runkar till barnporr och vad helst annat du hittar på, men enbart i det läget, vilket är ett förhållande 99,9% av oss inte lever under.