• Tom Araya

Sköt dig själv och skit i andra!

Uttryck likt rubriken dyker upp lite då och då i olika diskussioner. Jag undrar hur folk tänker som uttrycker sådant? Ska vi inte alla bry oss om hur saker fungerar och inte fungerar i det gemensamma samhälle vi alla delar? Ska vi strunta i att folk skräpar ner, klottrar, förstör, stör i bostadsområdet, begår brott, att någon mobbas, blir misshandlad, våldtagen e.t.c?
    Ska vi strunta i att myndigheter, politiker, företag missköter sig?
    Ska vi strunta i saker som fungerar dåligt på jobbet, i skolan, i föreningen o.s.v?
    Ska vi strunta i allt vi är missnöjda med och vill förbättra?
    Varför ska man sluta bry sig om vad som händer i sin omgivning? Vilket samhälle leder det till?
    Vill du att jag blundar eller ser bort och inte bryr mig när du drabbas?

Du som slänger dig med uttryck som "sköt dig själv och skit i andra", lever du själv efter det? Varför håller du inte bara tyst om din åsikt då?

Jag funderar också över vad det är för typ av människor som har sådana åsikter... Det finns en viss sannolikhet för att moralen hos dessa är högst tveksam och att de själva håller på med sådant de inte vill andra ska veta för att det då får konsekvenser, troligen sådant som bryter mot lagar och regler.
    Tänker dessa någonsin på om det drabbar andra?

Om du bor ute i skogen, genom hela ditt liv avskiljt från det sammhälle och dess invånare som de flesta av oss delar...ja, då kan jag strunta i att du super och knarkar, har en hel vapenarsenal under sängen, runkar till barnporr och vad helst annat du hittar på, men enbart i det läget, vilket är ett förhållande 99,9% av oss inte lever under.

• Svar på tråden Sköt dig själv och skit i andra!
  • Porslinsblomman

Håller med. Särskilt när det kommer till misstankar om att någon far illa. Läser ofta om personer som varit utsatta för olika typer av övergrepp i hemmet som önskar att någon utomstående hade sett och reagerat. Men nej, sköt dig själv och skit i andra!

• Aniiee

Du drar på lite väl höga växlar på ett uttryck som betyder "lägg dig inte i saker som inte skadar någon"...... För det är det uttrycket betyder egentligen och från början. Du är dock inte ensam om att dra lite väl höga växlar på det....

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2016-09-06 21:57:57 följande:

Du drar på lite väl höga växlar på ett uttryck som betyder "lägg dig inte i saker som inte skadar någon"...... För det är det uttrycket betyder egentligen och från början. Du är dock inte ensam om att dra lite väl höga växlar på det....

Nej, jag tycker inte jag drar för höga växlar av detta. Precis som jag skriver så kan jag också skita i vad andra gör om det garanterat inte berör någon annan. Folks uppfattning om vad som drabbar andra av det de gör stämmer dock inte alltid överens med verkligheten. Den som vill att folk ska sköta sig själva och skita i andra har sannolikt ingen att säga det till och när de säger det har de ändå själv brutit mot det och vad är det då värt? Man kan ju fundera lite över av vilka skäl som folk vet om vad som händer i deras omgivning...
    Jag avser alltså fall där inga argument eller förklaringar finns utan uttrycket i sig används som argument.

• Dr Nail

Min tolkning av uttrycket är att jag bryr mig om, och spenderar min energi på sånt som jag kan påverka personligen, dvs. min lilla sfär här på jorden. Sånt som är bortom min kontroll (som, jag vet inte, vem blir USAs president) är slöseri med tid att ens fundera över, och orsakar stress.

Så tänker jag, och försöker leva....det när jag inte skiter i precis allt, dvs.

• Tom Araya
    Aniiee skrev 2016-09-06 21:57:57 följande:

Tom Araya skrev 2016-09-06 22:36:18 följande:
    Nej, jag tycker inte jag drar för höga växlar av detta. Precis som jag skriver så kan jag också skita i vad andra gör om det garanterat inte berör någon annan. Folks uppfattning om vad som drabbar andra av det de gör stämmer dock inte alltid överens med verkligheten. Den som vill att folk ska sköta sig själva och skita i andra har sannolikt ingen att säga det till och när de säger det har de ändå själv brutit mot det och vad är det då värt? Man kan ju fundera lite över av vilka skäl som folk vet om vad som händer i deras omgivning...
    Jag avser alltså fall där inga argument eller förklaringar finns utan uttrycket i sig används som argument.
    Jag kan inte påminna mig om något fall där någon använt uttrycket och det då inte berört någon annan, för det har varit huvudskälet till att någon ens bemödar sig med att bilda sig en åsikt och ytrra den. Detta gäller mig och mitt liv då, det kan ju se annorlunda ut för andra.

• Tow2Mater

Måste det handla om antingen eller? Tycker du inte att man kan skilja på olika saker, att ibland passar uttrycket, ibland inte?

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-09-07 02:41:10 följande:

Måste det handla om antingen eller? Tycker du inte att man kan skilja på olika saker, att ibland passar uttrycket, ibland inte?

Du får gärna ge exempel på när uttrycket passar, jag kan inte göra det.

Personligen ser jag uttrycket använt ensamt (så som brukligt) att man avser vara konsekvent, vilket personen aldrig är, vilket blir hyckleri.

Om du istället ger mig ett skäl till att detta ska nog jag/han/du (e.t.c.) sköta själv/är inget du ska lägga dig i så behövs inte ens uttrycket användas.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-09-07 03:32:05 följande:
    Du får gärna ge exempel på när uttrycket passar, jag kan inte göra det.
    Om någon genuint bryr sig om (uttrycket passar inte) versus om någon lägger näsan i blöt (uttrycket passar bra). Finns ju otaliga exempel (iallafall hur jag ser det). Var gränsen for de båda går kan ju variera från person till person.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-09-07 04:42:27 följande:
    Om någon genuint bryr sig om (uttrycket passar inte) versus om någon lägger näsan i blöt (uttrycket passar bra). Finns ju otaliga exempel (iallafall hur jag ser det). Var gränsen for de båda går kan ju variera från person till person.
    Som sagt, uttrycket används främst av personer som inte kan argumentera för det och samtidigt lägger sig i vad andra ska bry sig om, alltså är det hyckleri.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2016-09-07 13:03:12 följande:
    Som sagt, uttrycket används främst av personer som inte kan argumentera för det och samtidigt lägger sig i vad andra ska bry sig om, alltså är det hyckleri.
    Det handlar inte om hyckleri om man har olika definitioner av vad som är viktigt att bry sig om.  Som det mesta i samhället är det inte enkelt svart-vitt, det handlar om olika skalor.
Svar på tråden Sköt dig själv och skit i andra!