• Anonym (Mary)

Får förskolan bestämma om barns kläder?

Måste bara fråga här för aldrig har jag varit med om liknande förut.

Har en treårig dotter som går på förskola. Ibland blir kläderna våta eller smutsiga och behöver bytas. Därför har vi precis som andra föräldrar tagit med extrakläder som förvaras i en korg vid barnets hylla just för sådana tillfällen.

Idag ringde en barnskötare till mig på jobbet och ville att jag skulle komma med nya extrakläder för de som fanns i korgen passade inte. Ifrågasatte det då jag i måndags lade dit nya kläder i rätt storlek och vi har inte fått något smutsigt med oss hem.

Fick till svar att kläderna var opassande för verksamheten och därför kunde de inte ge henne ett ombyte.

Kläderna som var opassande är då 1 långärmad munktröja med dragkedja. Tryck på ryggen föreställande ett skelett på en motorcykel körandes genom eld. Köpt av farfar på marknad och är en av hennes favorittröjor.

Den andra är en t- shirt som är gul med blå revärer på sidorna. Tryckt nr 1 med blå text på rygg. En fotbollströja som min fotbollstokiga dotter älskar. Dessa plagg får hon inte ha för att det enligt förskolan sänder ut fel signaler och inte passar i verksamheten. Det fanns andra kläder i korgen som min dotter inte ville ha på sig då just de två plaggen är hennes favoriter.

Jag hade ej möjlighet att åka ifrån just då utan bad att få komma inom en timme. När jag kommer är mitt barn ensam inne med den personal som ringde mig och de andra barnen är ute och leker. Pga att hennes kläder var opassande.

Blev ärligt talat väldigt arg över det då det enda vi fått veta inte får förekomma i klädväg är kläder med rasistiska, drogpositiva och sexistiska budskap. Min dotters kläder hade inget av detta.

Har sökt rektorn men inte fått svar. Hoppas att hon svarar på mail i alla fall.

Har någon av er varit med om liknande? Hur hanterade ni det? Gensvar av rektor och förskolechef?

Bör kanske tillägga att hon förr året hade flera tröjor med liknande tryck som på munkjackan idag. Aldrig att någon invände mot det. Har det förekommit en ändring i deras klädpolicy borde de ha informerat om det vid förskolestart efter semestern men jag hittar ingen information om det.

• Svar på tråden Får förskolan bestämma om barns kläder?
  • Anonym (galet)

Vår pojke har precis börjat förskola och vi har fått en lista med hur kläderna ska eller inte ska vara.  

De vill inte att vi har jeans, de är tydligen obekväma och hämmar barnens rörelser. så det ska helst vara mjukisbyxor. 
    Det ska inte vara knappar på tröjorna för det tar längre tid så utan knappar eller med dragkedja ska det vara. 
    Det får inte vara snörning på skorna av samma anledning, ska vara kardborre eller dragkedja. 
    Det får inte finnas tryck på kläderna som kan vara stötande, inte nåt läskigt, som kan skrämma de andra barnen. Inte heller nåt som är i ropet just nu, typ favoriter, som disneytryck och liknande för då kan de andra barnen bli avundsjuka så helst ska det vara kläder utan tryck. 
    De ska dessutom ha 3 ombyten tillgängliga varje dag i sin låda. Och jag måste själv gå igenom den då o då och se vad som är smutsigt och inte.

Jag blev helt matt när jag såg denna listan och har nu fått åka och handla massa nya kläder.

• Anonym (Norge)

Men herregud, vad är det med Sverige??? Glad att jag bor utomlands!

• Anonym (galet)

Insåg att det såklart inte var svar på din fråga. 
    jag tycker att det är lite galet att förskolan ska bestämma tryck och utseende på kläder. Önskemål om kardborre och dragkedja kan jag väl förstå när de ska klä på så många barn. Men i övrigt borde de inte lägga sig i vad vi väljer att klä på våra barn. Men denna lista var tydligen standard inom kommunen och den ska vi respektera fick jag till svar när jag ifrågasatte.

• Duckan

Vilket jvla trams! Vår fsk har aldrig uttryckt något sådant och vår dotter hade bl a en munktröja med döskalle och lite annat på (Ed Hardy om det säger nåt).

De sa att gärna inte snörskor för de barn som inte kan knyta själva och det köper jag till fullo, men en döskalle här eller fotbollströja där, nej.

• Anonym (Mary)

Ja, hade vi fått en lista på vilka kläder som var önskvärda och inte hade vi fått ta ställning till det då.

Men något sådant har vi aldrig sett.

Enbart det jag skrev i trådstarten. Samt att om barnen sover ute i vagn ska det finnas varm åkpåse, filt, regnskydd och myggnät. Men inget särskilt om skor, tryck på kläder, material eller liknande.

Kändes otroligt märkligt när hon ringde om detta.

• Anonym (Icka)
    Har aldrig förstått varför ungar (eller någon annan) ska ha på sig kläder med tryck av likdelar på sig.
    Eller för den delen varför vissa har tatoos med likdelar.

Fattar inte grejen!

Kan någon förklara anledningen till att man vill visa upp ett kranie???
  • Anonym (Mary)
    Anonym (Icka) skrev 2016-09-07 11:04:38 följande:

Har aldrig förstått varför ungar (eller någon annan) ska ha på sig kläder med tryck av likdelar på sig.Eller för den delen varför vissa har tatoos med likdelar.Fattar inte grejen!Kan någon förklara anledningen till att man vill visa upp ett kranie???

Det gör väl inte riktigt hit så du kan väl skapa en egen tråd utifrån din fråga. Kan tänka mig att du får svaret att det beror på intresse. En del människor kan finna fascination över sådant, precis som en del gillar blommor, landskap, djur osv.
  • Wikings

Min son kommer ha döskallar högt och lågt på sina kläder och en massa tryck och allt mellan himmel och jord.

Kommer bli en intressant konfrontation känner jag redan nu

• minerva123

Låter märkligt... Vår förskola har inte gett några generella förhållningsorder alls vad gäller kläder utan de litar på att föräldrarna använde sitt sunda förnuft och väljer lämpliga plagg anpassade efter väder etc. Vi har t ex bara köpt skor med kardborre, men det är för att vi vill att 3-åringen skall kunna ta av och på dem själv. När han blev blöjfri för ett år sedan tipsade förskolan oss att ta på honom mjukisbyxor eller jeans med mudd i midjan för att han skall kunna gå på toa själv utan att behöva be om hjälp med knapp och dragkedja. Ett helt rimligt önskemål. Men det är enda gången de haft något att säga om hans kläder.

• nnnnnnnn

munktröja med luva kan vara en säkerhetsrisk, om barnen har luvor när de leker så ska dessa vara fastsatt med tryckknappar som släpper ifall de tex fastnar i en klätterställning. Så det hade jag aldrig skickat med barnen, men mina har haft hood med tryckknappar och den har de fått ha med sig.

Sen är det väl dumt att ha läskiga bilder som kan skrämmas?

Men fotbollströja? Vilket budskap är det som de är rädda för?
    Aldrig hört att detta skulle vara något problem.

Sen tycker jag att det är självklart att personalen ska få komma med önskningar om praktiska kläder och skor, det är ju deras arbetsmiljö. Men så länge det inte finns uniformskrav, så avgör ju föräldrarna vad barnen ska ha på sig, så länge det inte finns uppenbara risker för barnet (tex hood med fast luva) eller andra barn (tex barnen blir rädda ).

Det får ju inte heller var direkt olämpliga kläder att ta på eller leka i, kan tänka mej att det finns föräldrar som inte tycker det är ett problem att man måste knäppa 50 pyttesmå knappar i kläderna, men de har kanske inte heller 20 barn att klä på?

Svar på tråden Får förskolan bestämma om barns kläder?