Får förskolan bestämma om barns kläder?
Måste bara fråga här för aldrig har jag varit med om liknande förut.
Har en treårig dotter som går på förskola. Ibland blir kläderna våta eller smutsiga och behöver bytas. Därför har vi precis som andra föräldrar tagit med extrakläder som förvaras i en korg vid barnets hylla just för sådana tillfällen.
Idag ringde en barnskötare till mig på jobbet och ville att jag skulle komma med nya extrakläder för de som fanns i korgen passade inte. Ifrågasatte det då jag i måndags lade dit nya kläder i rätt storlek och vi har inte fått något smutsigt med oss hem.
Fick till svar att kläderna var opassande för verksamheten och därför kunde de inte ge henne ett ombyte.
Kläderna som var opassande är då 1 långärmad munktröja med dragkedja. Tryck på ryggen föreställande ett skelett på en motorcykel körandes genom eld. Köpt av farfar på marknad och är en av hennes favorittröjor.
Den andra är en t- shirt som är gul med blå revärer på sidorna. Tryckt nr 1 med blå text på rygg. En fotbollströja som min fotbollstokiga dotter älskar. Dessa plagg får hon inte ha för att det enligt förskolan sänder ut fel signaler och inte passar i verksamheten. Det fanns andra kläder i korgen som min dotter inte ville ha på sig då just de två plaggen är hennes favoriter.
Jag hade ej möjlighet att åka ifrån just då utan bad att få komma inom en timme. När jag kommer är mitt barn ensam inne med den personal som ringde mig och de andra barnen är ute och leker. Pga att hennes kläder var opassande.
Blev ärligt talat väldigt arg över det då det enda vi fått veta inte får förekomma i klädväg är kläder med rasistiska, drogpositiva och sexistiska budskap. Min dotters kläder hade inget av detta.
Har sökt rektorn men inte fått svar. Hoppas att hon svarar på mail i alla fall.
Har någon av er varit med om liknande? Hur hanterade ni det? Gensvar av rektor och förskolechef?
Bör kanske tillägga att hon förr året hade flera tröjor med liknande tryck som på munkjackan idag. Aldrig att någon invände mot det. Har det förekommit en ändring i deras klädpolicy borde de ha informerat om det vid förskolestart efter semestern men jag hittar ingen information om det.