Inlägg från: Fru Ve |Visa alla inlägg
  • Fru Ve

Gå själv till skolan

Min son började gå själv på morgonen i åk 2 på våren. Han har nu börjat åk 3 och cyklar själv både från och till skolan. Har egen mobil med sig så ibland ringer han när han slutat och frågar om en kompis kan följa med hem. Jag är inte så hönsig men f-klass tycker jag känns lite tidigt att släppa dem själva. Möjligen i ettan om man bor väldigt nära skolan.

• Fru Ve

lisasali88: Min 9-åring har en kompis där föräldrarna tänker ungefär som du. Men om barnen är hemma hos oss får våra regler gälla, annars kan han tyvärr inte leka här. D.v.s barnen får röra sig fritt i vårt bostadsområde utan att jag följer med dem överallt. Hur gör ni om dina barn vill leka hos en kompis där föräldrarna har andra regler?

• Fru Ve

Jag tror inte alls på metoden att beskydda barnen från allt så länge som möjligt. Mer att stegvis släppa dem fria samtidigt som vi pratar mycket med varandra om vad som kan hända och hur de ska hantera det. Har ingenting med kärleken till barnen att göra eller att jag inte bryr mig om min son då jag låter honom gå själv. Han tycker det är toppen att själv kunna avgöra om han har lust att vara på fritids på eftermiddagen eller om han hellre går hem efter skolan.

• Fru Ve
    Grus grus skrev 2016-09-13 13:58:36 följande:

I förskoleklassen brukar lärarna fortfarande vilja ha någorlunda kontakt med föräldrarna, om det är möjligt. Tror därför att det är mycket därför lärarna reagerar ts.

Jag tror också det är därför. I f-klassen är ju barnen rätt små fortfarande. I alla fall här är det ingen som går själv så tidigt utan alla följer med sina barn. Däremot vet jag inte om skolan kan tvinga föräldrarna. De får väl i så fall anmäla till soc om det finns oro för att föräldrarna inte tar tillräckligt ansvar. Tror det är ovanligt i alla fall att 6-åringar går själva.
  • Fru Ve
    lisasali88 skrev 2016-09-13 15:48:36 följande:

Det skulle absolut inte vara okej för mig så den kompisen hade fått vara hos oss eller så hade vi skippat det helt och hållet.

Ok. I vårt fall kan den här pojken aldrig ha kompisar hemma p.g.a att hans mamma har psykiska besvär. Hon orkar inte med fler barn hemma än sina egna. Så han leker hos oss. Men jag har förklarat det för föräldrarna att vi har lite andra regler.
  • Fru Ve
    K med lilla E skrev 2016-09-13 17:13:35 följande:

Det känns som om att då får din 10-åring aldrig gå hem till någon jämnårig kompis och hur känns det för ditt barn kan man undra? 

Jag tänkte samma. I min sons klass (trean) får alla röra sig fritt inom bostadsområdet vi bor i utan att föräldrarna är med. Utom just den här kompisen då där föräldrarna egentligen inte tycker det är ok. Det blir ju lätt att barnen blir utanför om de inte får göra saker som de allra flesta jämnåriga får. Men naturligtvis upp till varje familj.
Svar på tråden Gå själv till skolan