• Anonym (Anonym förälder)

Syns en gammal socanmälan när man söker vård

Hej,
    Om man söker vård för sig eller sina barn, ser vårdcentralen/sjukhuset att man fått en socanmälan på sig tidigare? Även om den är nedlagt utan åtgärder?

Vi hamnade under utredning pga en underlig läkare som soc-anmälde oss föräldrar eftersom han inte hade kunskap om vår dotters medfödda handikapp, utredningen lades ner när soc inhämtat handlingar från dotterns ordinarie läkare och skola och pratat med oss föräldrar, det tog tyvärr 3 långa månader att göra utredningen, men med resultatet att vi är väldigt bra föräldrar och inga insatser från soc osv behövs.

Men när vi häromdagen var till akuten pga dottern hade trillat och fått ont i benet, så fick jag känslan att de frågor läkaren ställde har ju inte med dotterns ben att göra. Varför frågar de detta? Då kom jag att fundera på om läkaren kanske ser i något register att detta sjukhus för ett år sedan, på en helt annan avdelning, gjorde socanmälan. Kan det vara så att de ser den?
    Och om det är så, ser de då att utredningen lades ner?
    Eller riskerar vi nu att bli "dömda på förhand" av vård och myndigheter som ev kan se den där anmälan?

• Svar på tråden Syns en gammal socanmälan när man söker vård
  • Anonym (Hoppa)

Mycket intressant fråga. Blir spännande att se om någon vet.

• Anonym (ja)

Ja, på ett sjukhus finns ett gemensamt datasystem som gör att man får information om tidigare vårdtillfällen. Det är säkert så att läkaren läst att man gjort en anmälan ett år tidigare, samt vilka misstankar som funnits.

De ser säkert inte att utredningen lades ner eftersom de bara ser vad som står i sjukhusjournalen, inte i soc anteckningar.

Kan du inte läsa journalen själv på nätet?

Andra myndigheter ser ju inte detta såvida de inte av någon anledning har tillgång till sjukhusjournalerna, eller soc journaler.

Andra sjukvårdsinrättningar, tex vårdcentral, kan oftast inte läsa journaler från sjukhuset.

• Anonym (möjligt)

Om sjukhuset har gjort en soc.anmälan så skrivs det in i journalen. Och det som skrivs där står där för all evighet om ingen går in och raderar. Så visst kan de se detta om läkaren har gått in i personens journal och läser. MEN: är det i Sthlm kan det vara lite svårare eftersom man där inte har gått in digitalt än.
    Gå in på www.minavardkontakter.se, logga in och kika på din dotters journal och se vad du hittar.

Vi bor i Stockholm, och jag testade att kolla journalen på nätet, men som ni skrev så kan jag inte läsa journaler för detta område. 

Men det sjukhus där anmälan gjordes, de har alltså tillgång till detta?
    Men inte andra ställen såsom vårdcentral? 

Kan man som förälder radera sådan socanmälan i barnets och föräldrars journaler?

• Anonym (möjligt)
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2016-09-07 14:36:16 följande:
    Vi bor i Stockholm, och jag testade att kolla journalen på nätet, men som ni skrev så kan jag inte läsa journaler för detta område. 

Men det sjukhus där anmälan gjordes, de har alltså tillgång till detta?
    Men inte andra ställen såsom vårdcentral? 

I det interna datasystemet syns ju allt som skett på just det sjukhuset. I www.minavardkontakter.se syns allt som hänt patienten var de än är.

Du kan prata med läkaren om det går att radera. Men du bör nog ha bevis på att anmälan är nedlagd. Tror inte det är en omöjlighet.

Min dotter knarkade i ett halvår för 11 år sen. Syns fortf i hennes journaler. Jäkligt trist.
  • Anonym (Nej)

Pratade med min terapeut om detta i måndags. Det syns i alla journaler MENdet måste finnas ett legitimt skäl för exempelvis VC att läsa och det syns en markering vem som läst. Denne måste sedan kunna ange varför det gjordes.

Det går inte att radera i journalen, finns kvar för alltid.

Ja det känns jäkligt trist att sådana här händelser ska finnas med som en negativ stämpel på folk. Då är man ju "dömd på förhand". Och med ett handikappat barn som pga handikappet inte beter sig som friska barn, så kan man om man vill, tro att det beror på yttre omständigheter/skylla på föräldrarna, vilket ju blir lätt om man ser socanmälan.

Och läkaren som gjorde anmälan var en ganska underlig typ, som vi inte då kunde få att förstå, så jag tror inte det går nu heller? Var även i kontakt med dennes chef. Så de raderar nog inte anmälan bara för att vi vill det, även om vi visar upp vad utredningen resulterade i.

Det blir ju till att undvika vården i bästa möjliga mån nu, och inte åka in "för säkerhets skull eller för att vårdguiden tycker det", utan bara vid riktigt akuta åkommor, och helst undvika det där sjukhuset. Tråkigt att man ska behöva känna så här.
    Undra om man kan vara anonym på vårdguiden ifall man behöver ringa dem?

För man kan ju inte börja ett läkarbesök med att förklara en gammal soc-anmälan, innan man pratar om varför man söker hjälp hos vården!

Tur att vi sällan behöver söka akutvård, det gäller att hålla oss friska!

• Anonym (Hallåeller)
    Anonym (Anonym förälder) skrev 2016-09-07 14:39:28 följande:

Kan man som förälder radera sådan socanmälan i barnets och föräldrars journaler?

Förstår att det är tråkigt om uppgifterna visat sig inte stämma i ditt fall men du kan väl inte ärligt tro att sånna uppgifter skulle kunna raderas bara sådär? Då går det ju emot hela syftet med att finnas "i systemet" när det verkligen behövs?
    Anonym (Nej) skrev 2016-09-07 14:54:03 följande:

Pratade med min terapeut om detta i måndags. Det syns i alla journaler MENdet måste finnas ett legitimt skäl för exempelvis VC att läsa och det syns en markering vem som läst. Denne måste sedan kunna ange varför det gjordes.

Det går inte att radera i journalen, finns kvar för alltid.

Jag antar att det bara är om de går in och läser anledningen till anmälan som det syns att de har läst. Men innan de går in och läser så måste det synas som en slags punkt/rubrik som säger Socanmälan. Annars skulle du ju inte ens gå in och läsa den för de skulle inte veta om att den finns. Eller hur funkar det?

Och det räcker ju att de ser rubriken det för att bli misstänksamma mot oss.
Svar på tråden Syns en gammal socanmälan när man söker vård