• Salt

Resa på gång

Hej!

Vi har planerat att åka till grekland i juni nästa år. Vår dotter kommer då att vara nästan 7 år gammal och alltså för stor för vagn (ändå otympligt att släpa på en sån!), men kommer förmodligen ändå bli trött av gående, värme och nya intryck.. Någon som har något tips på lämpligt bärdon?

Några lär väl få panik över frågan ????..

• Svar på tråden Resa på gång
  • Carambolan

Känner igen problemet, vi bär vår snart fyraåring ibland när vi är ute på långa dagsturer. För en sjuåring är det svårt att hitta bärdon, det finns en del preschool-selar (till exempel från rose and rebellion) men jag hade nog ärligt talat hellre tänkt till kring semesterupplägget. Planera in lugna pass varje dag med någon stillasittande aktivitet (på en plats eller på turistbuss/båt) eller kanske hyra mopeder? Beror lite på vilken typ av resa ni tänker er kanske.

• blomman 2

Jag har rest med min dotter till Grekland 5 år i rad och hon är 8 år idag. Jag har anpassat resan helt efter henne,dvs sett till att vårt boende ligger centralt med allt runt hörnet och lokalbussar som är enkla och billiga att färdas med. Min erfarenhet är att så små barn allra helst vill bada och leka hela dagen i poolen. Sedan är de helt slut! Någon dag har vi vikt åt utflykter...och då har vi åkt buss mot målet och tagit taxi tillbaka. Någon gång har vi hyrt bil och då blir ju allt väldigt mycket lättare. Shoppingrunda gör vi kanske högst två gånger under en tvåveckors resa. Finns så mycket kul för en liten i de supermarkets som kryllar runt resmålen.

• Salt

Vi har haft med henne på två resor förut, första när hon var tre och andra när hon var fem. Hon gillar att följa med och se sig omkring lika mycket som hon gillar att leka i poolen och havet, men måste säga att det var lättare när hon var liten :P

Naturligvis försöker vi ta allt i lite lugnt tempo och hyr oftast bil - men ibland tryter orken fortare än man tror. Tanken var att hitta något man smidigt kan ha med sig så hon får vila lite under tiden man letar upp restaurang eller tar sig till bilen (vatten och lättare mellanmål har vi förstås med!).

Kommer kika närmare på preschool-selarna, tack för tipset @Carambolan :)

Svar på tråden Resa på gång