• SweetJune

Hur mycket/ofta lämna 2,5 åring?

Hej!

Vet att det är en fråga som vi föräldrar kan svara på bäst men behöver lite råd. Sonen 2,5 har gått ett år på förskola tis-tors 9-14 och nu ska vi snart få syskon. Vi är väldigt nöjda med förskolan men jag är hemma nu och sonen trivs bäst att vara hemma. Äter och sover mycket mer hemma också, men vill att han ska få utbyte av kompisar och annat lärorikt de gör där. Hade ni lämnat mån-ons 9-14, tis-tors 9-14 eller mån-tors 9-14?

• Svar på tråden Hur mycket/ofta lämna 2,5 åring?
  • Alexi

Måste du bestämma det nu? Vänta tills bebisen är här, pappan börjat jobba igen osv. Beroende på hur sonen reagerar och bebisen är kan du känna vad som är lagom.

• Birgitta02

Jag hade min son hos sin dagmamma 6 timmar om dagen. Då kunde jag ge 100% uppmärksamhet till den lilla nya medlemmen i familjen. Och när sonen kom hem så fick han nästan all uppmärksamhet. Om det var detta som gjorde det vet jag inte, men det fanns inte tillstymmelse till syskonsvartsjuka mellan de här två!

För att svara din fråga. Mån-torsd 9-14. Det blir kontinuerligt och han har ändå massor av tid med dig och familjen. Och du får i lugn och ro vara med babyn utan att storebror känner sig undanskuffad.

Och när babyn kommer: gör inte så himla stort väsen av det hela. Bara ett råd. "Detta är ditt småsyskon - ska du säga hej?", och sen är det bra med det.

Förlåt. Du har inte bett om några råd. Blev lite OT.

• SweetJune
    Birgitta02 skrev 2016-09-08 15:03:57 följande:

Jag hade min son hos sin dagmamma 6 timmar om dagen. Då kunde jag ge 100% uppmärksamhet till den lilla nya medlemmen i familjen. Och när sonen kom hem så fick han nästan all uppmärksamhet. Om det var detta som gjorde det vet jag inte, men det fanns inte tillstymmelse till syskonsvartsjuka mellan de här två!

För att svara din fråga. Mån-torsd 9-14. Det blir kontinuerligt och han har ändå massor av tid med dig och familjen. Och du får i lugn och ro vara med babyn utan att storebror känner sig undanskuffad.

Och när babyn kommer: gör inte så himla stort väsen av det hela. Bara ett råd. "Detta är ditt småsyskon - ska du säga hej?", och sen är det bra med det.

Förlåt. Du har inte bett om några råd. Blev lite OT.

Tack och jag vill gärna ha råd/åsikter

Hur gjorde ni när syskonet kom, dvs var det äldsta hemma ett tag eller gick som vanligt?

Det är 2 mån kvar till förlossning nu men tre dagar kanske är lagom tills bebisen kommer?
  • nnnnnnnn

Jag hade haft kvar tiderna och skickat SMS eller ringt på morgonen:
    "Idag stannar XYZ hemma och myser"

Så jag hade tagit det dag för dag.
    Är stora barnet utvilat och leksugen = förskola.
    Är stora barnet trött eller ni hittar på något = hemma.
    Förkylning på G? = Hemma
    Besökare på ingång = Hemma
    Jag själv supertrött och måste sova lite när babyn sover = förskola

osv.

Vi hade kvar 15 timmar för stora barnet, men det blev oftast så att han gick måndagarna + ev. någon dag till, men då ville han att jag ringde och kollade om hans bästis var där, för om denne var sjuk eller ledig så struntade han hellre i det...
    Så en vanlig vecka blev det 3 eller 6 timmar.

• SweetJune
    Alexi skrev 2016-09-08 15:01:42 följande:

Måste du bestämma det nu? Vänta tills bebisen är här, pappan börjat jobba igen osv. Beroende på hur sonen reagerar och bebisen är kan du känna vad som är lagom.

Absolut, jättebra tips men tänkte nu också när jag är hemma..
  • nnnnnnnn

Hade vi fått ha 5 timmar/dag som det verkar som att ni kan få, så hade det nog ändå blivit 1-2 (max 3) dagar/vecka, så då hade det blivit fler timmar.

• SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2016-09-08 15:10:44 följande:

Jag hade haft kvar tiderna och skickat SMS eller ringt på morgonen:

"Idag stannar XYZ hemma och myser"

Så jag hade tagit det dag för dag.

Är stora barnet utvilat och leksugen = förskola.

Är stora barnet trött eller ni hittar på något = hemma.

Förkylning på G? = Hemma

Besökare på ingång = Hemma

Jag själv supertrött och måste sova lite när babyn sover = förskola

osv.

Vi hade kvar 15 timmar för stora barnet, men det blev oftast så att han gick måndagarna + ev. någon dag till, men då ville han att jag ringde och kollade om hans bästis var där, för om denne var sjuk eller ledig så struntade han hellre i det...

Så en vanlig vecka blev det 3 eller 6 timmar.

Jättebra tips, tack. Han skulle gå idag men har märkt att han var trött efter tre dagar och sov endast 40 min på förskolan igår. Sover ute nu sedan 2,5 timmar.. Så jag sa igår att han stannar hemma (jag skulle också vara hemma och mormor skulle komma). Men blir inte förskolan lite "sura" om man säger till dagen innan eller bara glada att det är ett mindre barn att passa? Tänker på jag säger mån-tors men sen ibland avbokar ngn dag i veckan.
  • SweetJune
    nnnnnnnn skrev 2016-09-08 15:12:08 följande:

Hade vi fått ha 5 timmar/dag som det verkar som att ni kan få, så hade det nog ändå blivit 1-2 (max 3) dagar/vecka, så då hade det blivit fler timmar.

Ja vi får ha 25 Tim per vecka..
  • Birgitta02
    SweetJune skrev 2016-09-08 15:09:46 följande:
    Tack och jag vill gärna ha råd/åsikter smile1.gif
    Hur gjorde ni när syskonet kom, dvs var det äldsta hemma ett tag eller gick som vanligt?
    Det är 2 mån kvar till förlossning nu men tre dagar kanske är lagom tills bebisen kommer?
    Grabben gick hos dagmamman från dag ett. Då låg vi fyra dagar på sjukhus (30 dagar sen). Han var och hälsade på varje dag. När jag kom hem så kom sonen hem från dagmamman. Han fick puss och kram och jag pekade in i en liten korg i vårt sovrum "Gå in och kika, din lillasyster har kommit hem". Han gick in. Lyfte lite på hennes tröja, klappade henne försiktigt på blöjan och sa hej. Och gick därifrån. Inget mer med det. Det blev så himla naturligt. Han var 1 år och 10 månader gammal. Efter två veckor så fick sonen ledigt från dagmamman, det var ju sommar och han behövde också få vara ledig :).

• nnnnnnnn
    SweetJune skrev 2016-09-08 15:14:28 följande:
    Jättebra tips, tack. Han skulle gå idag men har märkt att han var trött efter tre dagar och sov endast 40 min på förskolan igår. Sover ute nu sedan 2,5 timmar.. Så jag sa igår att han stannar hemma (jag skulle också vara hemma och mormor skulle komma). Men blir inte förskolan lite "sura" om man säger till dagen innan eller bara glada att det är ett mindre barn att passa? Tänker på jag säger mån-tors men sen ibland avbokar ngn dag i veckan.
    Det är nog väldigt olika från förskola till förskola.
    Om du märker att han alltid stannar hemma onsdagar, så kan du ju säga till att de ska ta bort den dagen från schemat
  • Anonym (2barnsmor)

Storebror var hemma i 2 v sen gick han 3 dagar `a 5 timmar på förskolan. Vill minnas att han var där mån, ons, fre 9-14. (Han var 2 år o 2 mån när lillasyster föddes.)

• mammalovis

Vi har haft tisdag till torsdag, mest för att öppna förskolan är måndagar och fredagar och då har vi friheten att välja om vi vill gå dit eller inte. För mig ger öppna förskolan mer tid med barnen än om vi är hemma och de leker och jag lättare fastnar i hushållsarbetet. Sedan går man ju efter dagsform, ligger tösen på gränsen till feber kan det vara bättre att hon är hemma och vilar istället. Just nu vill hon inte gå, men det beror nog mer på att vi lämnar syrran i skolan och att hon ska vara där själv. Samtidigt har hon kul när hon väl är där, så därför har vi kört på. Om hon verkligen hade visat ledsenhet vid lämning eller hämtning hade det varit en annan sak.

Sedan har våra fått gå kvar eftersom de själva har pratat om förskolans personal och kompisar, så de har ju velat dit.

SweetJune skrev 2016-09-08 15:14:28 följande:
    Hos oss gäller att man ska meddela senast kl 8 samma dag för att de ska hinna avbeställa maten. Så kolla vilken regel er förskola har. Vi har 15 timmar i veckan och det räcker. Mina var 2,5 båda två när de fick syskon.
Svar på tråden Hur mycket/ofta lämna 2,5 åring?