Vi har haft tisdag till torsdag, mest för att öppna förskolan är måndagar och fredagar och då har vi friheten att välja om vi vill gå dit eller inte. För mig ger öppna förskolan mer tid med barnen än om vi är hemma och de leker och jag lättare fastnar i hushållsarbetet. Sedan går man ju efter dagsform, ligger tösen på gränsen till feber kan det vara bättre att hon är hemma och vilar istället. Just nu vill hon inte gå, men det beror nog mer på att vi lämnar syrran i skolan och att hon ska vara där själv. Samtidigt har hon kul när hon väl är där, så därför har vi kört på. Om hon verkligen hade visat ledsenhet vid lämning eller hämtning hade det varit en annan sak.
Sedan har våra fått gå kvar eftersom de själva har pratat om förskolans personal och kompisar, så de har ju velat dit.
SweetJune skrev 2016-09-08 15:14:28 följande:
Jättebra tips, tack. Han skulle gå idag men har märkt att han var trött efter tre dagar och sov endast 40 min på förskolan igår. Sover ute nu sedan 2,5 timmar.. Så jag sa igår att han stannar hemma (jag skulle också vara hemma och mormor skulle komma). Men blir inte förskolan lite "sura" om man säger till dagen innan eller bara glada att det är ett mindre barn att passa? Tänker på jag säger mån-tors men sen ibland avbokar ngn dag i veckan.
Hos oss gäller att man ska meddela senast kl 8 samma dag för att de ska hinna avbeställa maten. Så kolla vilken regel er förskola har. Vi har 15 timmar i veckan och det räcker. Mina var 2,5 båda två när de fick syskon.