• fausten

Låg föräldrarpenning

Jag tror det finns en stor risk att min föräldrarpenning kommer bli väldigt låg då jag haft eget företag som det inte gått så bra för. De senaste 4månader har jag varit anställd men det räcker inte och nu i mitten av september blir jag arbetslös..

Hur har ni andra som inte fått ut så mycket klarat er och hur mycket fick ni?

• Svar på tråden Låg föräldrarpenning
  • ostpaj

Jag får 4200 kr. Studerade klart precis innan knodden föddes = föräldrarpenning baserat på studiebidrag. Ensamstående. Får ju diverse bidrag och underhåll. Går +-0 ungefär. Hur jag klarar mig? Vad har jag för val? Köper i stort sett bara mat och betalar räkningar.

• pigglet
    ostpaj skrev 2016-09-08 19:27:26 följande:

Jag får 4200 kr. Studerade klart precis innan knodden föddes = föräldrarpenning baserat på studiebidrag.

Fp baseras aldrig på bidrag, bara på lön.

Om man själv (mamman) inte har någon SGI, men pappan har en bra SGI kan man göra så här. Mamman tar ingen fp alls. Pappan tar föräldraledigt antingen fredag eller måndag, dvs 1 dag/vecka. Då kan han ansöka om fp även under helgen, dvs 3 dagar/vecka. Då får man kanske ut lika mycket pengar som om mamman tog 5-7 dagar/vecka, samtidigt som man sparar på fp-dagar OCH får mer tid tillsammans   :)

• ostpaj
    pigglet skrev 2016-09-08 19:52:23 följande:
    Fp baseras aldrig på bidrag, bara på lön. Om man själv (mamman) inte har någon SGI, men pappan har en bra SGI kan man göra så här. Mamman tar ingen fp alls. Pappan tar föräldraledigt antingen fredag eller måndag, dvs 1 dag/vecka. Då kan han ansöka om fp även under helgen, dvs 3 dagar/vecka. Då får man kanske ut lika mycket pengar som om mamman tog 5-7 dagar/vecka, samtidigt som man sparar på fp-dagar OCH får mer tid tillsammans   :)

Jo, baseras på 80 procent av studiebidraget. Hursomhelst. Hann ju arbeta lite extra vid sidan av skolan. Oavsett vad den är baserad på så är den låg.
  • Alexi
    ostpaj skrev 2016-09-08 20:01:24 följande:

Jo, baseras på 80 procent av studiebidraget. Hursomhelst. Hann ju arbeta lite extra vid sidan av skolan. Oavsett vad den är baserad på så är den låg.
    Nej, föräldrapenning baseras aldrig någonsin på bidrag!
  • ostpaj
    Alexi skrev 2016-09-08 20:52:03 följande:
    Nej, föräldrapenning baseras aldrig någonsin på bidrag!

Okej. Jag skriver igen"oavsett vad den baseras på, är den låg".
  • Anonym (:))

Ja den är inte nåt man blir fet på precis spec inte om man aldrif haft jobb. Tog ut 7 dagar i veckan för å få ut så mkt pengar som möjligt på sjukpenningsnivå för å få så mö som möjligt men sen plockade ja bort 3 dagar i månan för å få vara hemma längre fick även Papa 150 dagar. Å var dum å tid ut hela månaden med sjukpenning då de stod att man skulle få samma peng me lägsta nivå men så var de inte :(

• Alexi
    Anonym (:)) skrev 2016-09-08 21:38:46 följande:
    Ja den är inte nåt man blir fet på precis spec inte om man aldrif haft jobb. Tog ut 7 dagar i veckan för å få ut så mkt pengar som möjligt på sjukpenningsnivå för å få så mö som möjligt men sen plockade ja bort 3 dagar i månan för å få vara hemma längre fick även Papa 150 dagar. Å var dum å tid ut hela månaden med sjukpenning då de stod att man skulle få samma peng me lägsta nivå men så var de inte :(
    Har man aldrig haft jobb har man väl inte haft några större inkomster innan man fick barn heller...
  • Anonym (:))
    Alexi skrev 2016-09-08 21:47:44 följande:

Har man aldrig haft jobb har man väl inte haft några större inkomster innan man fick barn heller...

Stor ä stor inkomst . Ca 5000 mindre av föräldraledig
Svar på tråden Låg föräldrarpenning