• Anonym (Ledsen)

Hur vet man när man "gått in i väggen"

Hej! Någon som kan berätta om sina erfarenheter av att ha fått utmattningssyndrom och vilka konsekvenser det fått för er?
    Jag mår inte bra. Har ett psykiskt påfrestande jobb. Har ångest, hjärtklappning, huvudvärk, ont i magen och är extremt trött varje dag när jag ska till jobbet. Vissa dagar kommer jag knappt upp ur sängen. Sover dåligt på nätterna kan tilläggas. Det ställs otroligt höga (orimliga) krav på mig på jobbet och jag mår så dåligt då jag känner att det är för mycket.
    Är jag nära till att bli utmattad?

Tacksam för svar!

/Ledsen

• Svar på tråden Hur vet man när man "gått in i väggen"
  • Långbenopluto

Mitt råd att är att du ska gå till läkare redan NU, i god tid. För det finns hjälp att få INNAN man blir totalt utmattad.

Du ska även prata med din chef om din situation!

• Blueskillen

God morgon Ledsen!

Jag har själv inte gått in i väggen någon gång men jag har två nära som har gjort det. 
    Det låter som om du är på väg att gå in i väggen men att ställa en diagnostik på nätet är inte rätt. Eller så är det så att du har fel arbete och att det ger dig dessa symptom. 

Utmattning kommer sällan av ett problem utan det brukar vara flera orsaker till det. I mina "fall" så var det dödsfall, konkurs, problem med barndomen, för höga krav på sig själv, relationsproblem och så klart en hög belastning eller andra problem på arbetet. Man lägger ofta skulden på arbetet för det är lättas att ta i.

Jag tycker att du ska gå till företagshälsovården eller till din vårdcentral och berätta om hur du har det. Ju förr desto bättre. 
    Du har något som mina två inte hade, insikt. Du ser vad som är på väg att hända och det är mycket bra. Den senaste av mina vänner som blev utmattad förnekade det hela tiden så att jag fick övertala henne en natt att vi skulle åka till akuten då hon hade sådan ångest och hjärtat galopperade. Motvilligt följde hon med och då vi sitter inne hos läkaren så hör jag hur hon ljuger om sitt tillstånd. Hon sa inte ärligt hur hon mådde och hur hennes vardag var. Nu var det en klok och erfaren läkare som misstänkte vad det var för problem. Hon blev sjukskriven direkt och var så i fem månader och har just nu börjat arbetsträna på 25%. 

Om du är utmattad så är det bättre att gå idag och få läkarvård för att återhämtningen ska bli så lindrig som möjligt. Faller du rakt ner i botten så tar det så mycket längre tid till att komma tillbaka och risken att du ska få skador är betydligt större. 

Lycka till!

Svar på tråden Hur vet man när man "gått in i väggen"