• SweetJune

    Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)

    Hej!

    Vi spenderar jättemycket på mat känns det som och nu när jag ska vara mammaledig igen måste vi försöka minska på det.. Storhandlar på Coop en gång i veckan, mest ekologiskt. Blir ca 2000 - 2500 per gång så 8000-10000 per månad. Två vuxna, ett barn 2,5 år och ett till på väg. Men då är luncher hemma och matlåda till mannen också inräknat förutom frukost, middag mm

  • Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)
  • Holma

    Oj , det var mycket .
    Vi är två vuxna , en 18 åring , en 6 åring o två katter , lägger ca 4-4500kr på mat o hygien i mån

  • Riolina

    Oj det var ett stor matkonto!

    Vi är 2 vuxna och 3 barn (11 år, 10 år och 8 mån). Vi storhandlar på ICA maxi en gång i månaden. Tittar i reklambladet och i "våra" erbjudanden när vi planerar. Utnyttjar rabattkuponger typ handla för 750kr och få 75 kr rabatt. Vi tar 2 kundvagnar och delar upp så vi kan använda 2 kuponger. Storhandlingen brukar gå på 2000 kr och då handlar vi även hygien och städartiklar. Sen måste vi komplettera med färskvaror senare samma månad och då handlar vi i den ICA supermarket som ligger i vårt område. Veckhandlingen brukar hamna på 500 kr. Så totalt blir det runt 4000 kr i månaden.

    Vi väljer endel ekologiskt men det är inte prioriterat. Vi prioriterar att handla efter säsong och använder mycket "egenproducerat". Nu handlar vi till exempel ingen frukt och nästan inga grönsaker. Vi har äppelträd, grannen körsbär och plommon, svärfar päron och vi åker till skogen och plockar blåbär, lingon och svamp. Helt gratis! Koka, torka och frys in så sparar man massa pengar och på miljön.

    Grattis till bebisen och lycka till med matkontot.

  • Rumpkulla

    Ca 4000 kr. Två vuxna, två barn varannan vecka (5 & 6 år), ett barn på väg och två katter.

    Svärfar äter lunch och middag här 5 dagar i veckan. Ofta har vi barnens 3 kusiner med föräldrar här på middag, så vi är för det mesta fullsatt bord med 5-7 personer även barnfria veckor.

    Har dessutom mängder av allergier att rätta mig efter där specialkost är dyrt, men det jämnar ut sig då det mesta måste tillagas hemma.

    Odlar en del ätbart hemma på gården och vid sommarstället.

    Har även funderingar på att hålla mig med ett par nassar för att lättare kontrollera vad de äter då minstingen verkar reagera på kött där spannmål och soja varit en del i utfodringen. Men jag tror snarare att det skulle öka på matkontot än minska det.

  • Holma

    Kan tipsa om en väldig bra app till mobilen " matpriskollen"
    Där har man superbra översikt på erbjudanden o bra priser

  • Jasmin Karlsson

    Förra månaden blev det 5.500 kr. Två vuxna, två barn. Vi handlar "vanligt", men inte ekologiskt. Jag tycker det är för mycket och ska försöka få ner det till ca 4.000 kr/mån.

  • Egon den stora

    Nu ligger det på 3800 i månaden å mat och hygien. Två vuxna och två barn 9 och 7 år. Vi har med matlådor till jobbet och äter middag hemma på kvällen. Barnen äter ju i lunch i skolan på vardagar, men mellanmål och middag hemma. Ni lägger väldigt mycket på mat!

  • Egon den stora

    Några tips:

    Kolla hyllan för saker med kort datum, där finns billiga grejor och hållbarheten är betydligt längre en bäst före datum

    Kan du köpa lokalt kan det hjälpa, typ en halv gris på en gång och lägg i frysen.

    Strunta i det som kallas godsaker, det är bara dyrt och onyttigt.

    Plocka egna bär och frys in.

    Drick vanligt vatten och köp inte läsk, saft eller flaskvatten.

  • Axe

    Vi är två vuxna och en bebis. Nör vi handlar på Ica nära blir det 10-12000kr per månad men om vi storhandlar på willys hamnar vi under 7000kr. Ica nära här är sanslöst dyrt!

  • lövet2

    Två vuxna, en 17-åring och en 12-åring på heltid. En till vuxen 3 dagar i veckan. Matkonto på ca 4500 kr/månad. Då handlar jag nästan allt i den lokala butiken som inte har särskilt låga priser.


    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • SweetJune

    Det är grymt jobbat att nästan alla som svarat spenderar så mycket mindre än oss. Vill gärna gå ner i matutgifter och ska försöka minska. Dock är inte ekologiskt dubbelt så dyrt..

Svar på tråden Hur mycket spenderar ni på mat per månad (föräldrar med barn)