• Anonym (Emma)

Gå upp i vikt av 2000kcal?

Jag väger och skriver ner allt jag äter i lifesum. 1100 kcal per dag (jag måste ner ca 10 kg till i vikt) och tränar. Nu undrar jag hur viktnedgången påverkas när jag äter "för mycket" men ändå inte så pass mkt att jag borde gå upp i vikt. På fredagar och lördag blir det drygt 2500 kcal/dag. Det är väl ändå inte sjukt mkt om man lägger till en powerwalk. Varför går jag upp i vikt då istället för att stå still?

• Svar på tråden Gå upp i vikt av 2000kcal?
  • mullemamma

Krångligt det där. Vad är ditt "total daily energy expentiture", dvs hur mycket energi du gör av med dagligen. -500 kcal från det bör ge ca 0,5 kg viktnedgång i veckan. Men tänk att om du äter 1100x5 = 5500 kcal så är det nästan lika mycket som du får i dig på 2 dagar: 2x2500 kcal. Jag tror det är för mkt. Sen är det svårt med vågar, det kan diffa mycket i vikt pga vätska osv. Har du provat att mäta med måttband?

Sen kan inte en powerwalk kompensera för 1400 kcal! Jag skulle nog snarare lägga mig på 1500 kval 6 dagar och en dag med 2000 kcal

• Anonym (Emma)
    mullemamma skrev 2016-09-10 10:42:17 följande:

Krångligt det där. Vad är ditt "total daily energy expentiture", dvs hur mycket energi du gör av med dagligen. -500 kcal från det bör ge ca 0,5 kg viktnedgång i veckan. Men tänk att om du äter 1100x5 = 5500 kcal så är det nästan lika mycket som du får i dig på 2 dagar: 2x2500 kcal. Jag tror det är för mkt. Sen är det svårt med vågar, det kan diffa mycket i vikt pga vätska osv. Har du provat att mäta med måttband?

Sen kan inte en powerwalk kompensera för 1400 kcal! Jag skulle nog snarare lägga mig på 1500 kval 6 dagar och en dag med 2000 kcal

Jag vet att jag borde minska kcalintaget under helger men det är så mkt mer kcal i alkohol än vad jag förstått. Och jag tränar så pass mkt att jag tänkte att två dagar i veckan ska jag väl kunna ha ett normalt kcal intag.
  • Uttran

Du äter i snitt 1500 kcal/dag på en vecka. Du äter dessutom oregelbundet och på ett sätt som att kroppen förbränner mindre kalorier än normalt. Power walken gör varken till eller ifrån om du vill gå ner i vikt.

Det troliga är att du har en hyfsad låg kaloriförbrukning, samtidigt som du underskattar hur mycket du äter och kraftigt överskattar hur mycket du tränar.

• Uttran
    Anonym (Emma) skrev 2016-09-10 11:21:53 följande:

Jag vet att jag borde minska kcalintaget under helger men det är så mkt mer kcal i alkohol än vad jag förstått. Och jag tränar så pass mkt att jag tänkte att två dagar i veckan ska jag väl kunna ha ett normalt kcal intag.

Hur många timmar om dagen tränar du? Inte Power walk utan intensivt då du blir svettig, får ökad puls och känner av det ordentligt?
  • Anonym (På väg ner)

Jag håller också på att gå ner (ca 10 kilo) och använder Lifesum. Mitt normalintag för att behålla min vikt ligger på ca 1550-1800 kcal (beroende på hur mycket jag rör mig), så det finns inte mycket utrymme för dagar att äta långt över den nivån som 2500 kcal. En dag i veckan kan jag unna mig lite mer energi (helst dock inte över 2000 kcal), försöker annars ligga på 800 kcal nu i början för att få igång en kickstart. Har tappat ca 5 kilo på 2 veckor, men mycket vatten såklart i början. Jag tror helt enkelt att du måste äta striktare på helgerna också för att gå ner. Träning ger heller inte så mycket, det är ofta väldigt överskattat när man försöker gå ner i vikt. 

• Anonym (Emma)
    Uttran skrev 2016-09-10 15:43:35 följande:

Du äter i snitt 1500 kcal/dag på en vecka. Du äter dessutom oregelbundet och på ett sätt som att kroppen förbränner mindre kalorier än normalt. Power walken gör varken till eller ifrån om du vill gå ner i vikt.

Det troliga är att du har en hyfsad låg kaloriförbrukning, samtidigt som du underskattar hur mycket du äter och kraftigt överskattar hur mycket du tränar.

Jag joggar över en mil tre ggr i veckan och styrketränar på ett gym en gång i veckan. I veckorna väger jag all mat jag äter så det inte ska bli för mkt
  • Anonym (Emma)

Styrketränar två ggr i veckan skulle det stå. Och då använder jag crosstrainer också

Svar på tråden Gå upp i vikt av 2000kcal?