Nyfödd kudde och vända på huvudet?
Hej!
Snart kommer andra barnet och var så "påläst" med första.. Men visst är det bra med tunn kudde och så ska man vända huvudet då och då så det inte blir platt? Tacksam för tips.
Hej!
Snart kommer andra barnet och var så "påläst" med första.. Men visst är det bra med tunn kudde och så ska man vända huvudet då och då så det inte blir platt? Tacksam för tips.
Inga kuddar är rådet med tanke på psd
Det är inte bevisat att kudde minskar risken för skallassymmetri (däremot finns det några studier som visar att det ökar risken för plötslig späbarnsdöd). Att barnet ligger med huvudet åt båda sidorna är däremot jätteviktigt, samt att man lägger det på mage så mycket som möjligt då barnet är vaket.
Varför skulle en kudde öka risken för spädbarnsdöd? Låter himla konstigt men. Hat alltid haft kudde till min dotter. Och i början en sån liten vet inte va man ska kalla de men som en liten rund uppstoppad avlång grej som dom hade på sjukhuse
När kan man börja lägga på mage? Direkt från början?
Varför skulle en kudde öka risken för spädbarnsdöd? Låter himla konstigt men. Hat alltid haft kudde till min dotter. Och i början en sån liten vet inte va man ska kalla de men som en liten rund uppstoppad avlång grej som dom hade på sjukhuse
När kan man börja lägga på mage? Direkt från början?
Tunn kudde men ta bort den när bebis börjar kunna vända på sig.
Träna magläge så fort tillfälle ges, från nyfödd.
Tack för era svar kör tunn kudde, magläge vid tillfälle och tar bort när bebis börjar rulla..
Ingen kudde alls har vi haft och fått råd om med barnen, andra dottern låg för mycket på ena sidan så vi köpte speciell kudde med hål i mitten så hon inte skulle kunna vända sig åt sidan...
Nu har bebisen varit hemma i några dagar och hon vänder huvudet själv när hon sover så vi har inte behövt vända på det. Har kört utan kudde då vi har en Cocoonababy (babynest) och ser inte bekvämt ut med kudde i den men imorgon kommer BVC på hembesök så ska fråga då också.