• idape

Tröttare snart 3 åring

Kan dom bli lite tröttare där månaderna innan dom ska fylla tre? Jag menar allmänt lite tröttare.

Hoppas nånmed erfarenhet vill svara. Man blir ju orolig för allting.

• Svar på tråden Tröttare snart 3 åring
  • idape

Ja, det förstår jag. Tack för svar! Men jag menar om fler upplever att deras barn när dom var månaderna innan tre började vara lite tröttare?

• Anna74a

Jag har upplevt det med min son iaf, ibland har jag undrat.
    Men han har växt och utvecklats enormt har jag sett i efterhand.

• idape

Fler som upplevt att er 3 åring blivit tröttare? Hur länge höll den perioden i sig? Blir orolig. Snälla nån...

• Poppy75

Jag är mycket tröttare så här års, framförallt runt tre fyra när solen går ner. Sen blir jag lite piggare runt sexsnåret igen. Mina tvillingar på två och ett halvt är precis likadana. Kan det vara ljuset som spökar hos ditt barn också ?

• idape

Ja, så kan det säkert också vara. Tyckte han blev tröttare sedan klockan ändrades.

Fler med trötta 3 åringar som varit det i en period?!

• Anonym TEC

Vi var med om samma när vår dotter, som nu är 8 år, var i treårsåldern. Det slutade med att vi gick till läkaren och tog blodprover för att se om något var fel. Det visade sig att hon hade något som hette TEC (Transitorisk Erytroblastopeni ), ett tillstånd som uppstår någon gång när barnet är någonstans runt 1/2-4 år.

Som vi förstod det så uppstår någon slags störning i kroppens förmåga att producera röda blodkroppar, vilket leder till sämre syreupptagningsförmåga. Det går dock så långsamt, att det är svårt att märka av. För min dotter så hade hon bara 40% av normal syreupptagningsförmåga när vi kom till sjukhuset, men eftersom förmågan hade minskat så sakta under så lång tid (troligtvis ett år sa läkaren) så märkte man inte av det så mycket. Den enda skillnaden mellan henne och andra barn i hennes ålder var att hon fortfarande sov middag vid 3-års ålder och det gick lixom inte att sluta eftersom hon då inte orkade sig igenom dagen.

TEC är inte farligt, och JÄTTEMÅNGA barn har det utan att föräldrarna ens märker av det, eftersom tillståndet går över av sig själv och händelseförloppet som sagt fortlöper så sakta att det är svårt att förstå att det är något som är "fel". Vi kom tydligen in när vår dotter var "längst ner" på kurvan, och efter besöket började det gå sakta uppåt igen. Då, för fem år sedan, så hade de inga riktiga svar på varför det här skedde, men det kan ju ha ändrats?

Det kan ju alltid vara bra att ta ett blodprov för att utesluta järnbrist eller annat, bättre det än att missa något som enkelt kan avhjälpas. Det är ju inte så kul att gå runt trött hela dagarna :)

Har försökt googla lite mer på TEC, men det är verkligen begränsat med information där ute. Läkaren på vårdcentralen hade (i efterhand när vi frågade) inte så mycket aning om heller vad det innebar, men läkarna på Sachsska (Södersjukhuset Stockholm) var himla kunniga och berättade allt de kunde om tillståndet och att det inte var någon fara.

Hoppas ni får hjälp med utredning :)

• idape

Tack för svaret. Och för att du delade med dig av dina erfarenheter.

Det har jag aldrig hört talas om. Det kan ju vara så mycket.

Han låter täppt i näsan och varit i 2 månader utan att vara sjuk så kan ju vara polyper också som gör en trött. Jag tänkte avvakta och se och isåfall gå och kolla.

Några fler som haft en trött 3 åring som bara varit en fas?!

• Anonym TEC igen

Inte för att tjata, men testa att google på ex:
    trött 3-åring, tröttare 3 år, trött 4 år eller liknande så dyker det upp ganska många som du. Mörkertalet för TEC är som sagt EXTREMT stort, och de flesta föräldrar som svarar i trådarna säger att "det är vanligt i den åldern att vara lite tröttare".Det har med andra ord blivit en slags fas i barnens utveckling som man inte behöver oroa sig för, trots att ingen verkar förstå hur det kommer sig...

Just saying..

• sokratess

Vår dotter fyllde alldeles nyligen tre år, och vi har de senaste veckorna/månaderna
    lagt märke till att hon har varit tröttare än tidigare.

Hon slutade sova middag i somras nån gång och det har gått bra till för några veckor sedan. Då hände det allt oftare att hon somnade på soffan strax efter att vi kommit hem från dagmamman, vid 17-18-tiden.

Så hon har definitivt varit tröttare strax innan 3-årsdagen. Nu är det bara några dagar sedan så jag har ingen erfarenhet av hur länge det håller i sig.

• idape

Verkar som det stämde att han blev tröttare där just runt 3 år och surare för nu har han piggnat till och utvecklats märker man. Tänkte skriva det ifall fler undrar.

• sokratess
    idape skrev 2017-01-02 22:59:04 följande:

Verkar som det stämde att han blev tröttare där just runt 3 år och surare för nu har han piggnat till och utvecklats märker man. Tänkte skriva det ifall fler undrar.

Precis samma här!
    Piggare på eftermiddagarna, och mycket har hänt utvecklingsmässigt.
  • idape
    sokratess skrev 2017-01-04 18:29:00 följande:

Precis samma här!

vad intressant!
  • idape
    sokratess skrev 2017-01-04 18:29:00 följande:

Precis samma här!

Hur går det för dig?

Här har tjurigheten och tröttheten kommit tillbaka...
  • sokratess
    idape skrev 2017-01-24 22:33:39 följande:

Hur går det för dig?

Här har tjurigheten och tröttheten kommit tillbaka...

Tjurighet har vi gott om ????

Men tröttheten är inte så farlig. Men som sagt Tjurighet och trots så det räcker. Men det gör väl till de flesta 3-åringar antar jag.

Vad jobbigt med tröttheten...
  • idape

[quote=77358524][quote-nick]sokratess skrev 2017-01-29 17:41:05 följande:[/quote-nick]

Men tröttheten är inte så farlig. Men som sagt Tjurighet och trots så det räcker. Men det gör väl till de flesta 3-åringar antar jag.

Vet inte om han är så trött egentligen...

Vissa dagar slänger han sig bara på golvet och tjurar och gnäller över allt så jag uppfattar det som att han är trött men som idag var han pigg och glad hela dagen utan att ens vila en stund i soffan som han brukar. Så det skiftar väldigt. Handlar nog väldigt mycket om tjurighet och trots egentligen.

• LFF
    idape skrev 2017-01-30 21:43:29 följande:

[quote=77358524][quote-nick]sokratess skrev 2017-01-29 17:41:05 följande:[/quote-nick]

Vet inte om han är så trött egentligen...

Vissa dagar slänger han sig bara på golvet och tjurar och gnäller över allt så jag uppfattar det som att han är trött men som idag var han pigg och glad hela dagen utan att ens vila en stund i soffan som han brukar. Så det skiftar väldigt. Handlar nog väldigt mycket om tjurighet och trots egentligen.

Jag ser det inte som trötthet även om man märker att humöret blir annorlunda när de är lite tröttare. Men, humöret är ett kvicksilver som åker berg- och dalbana i 190.

På en timme imorse hann vi med glad, sur, slad, sur, glad och slutade på sur och klängig vid lämningen på förskolan för J. E, precis lika gammal (tvillingar), däremot var lite surig på morgonen (trött) för att sen vara superglad och pepp på att komma till förskolan när vi kom dit.

Blir spännande att höra om J varit sur hela dagen på förskolan. Det var han senast. Så pass surig att han matvägrade lunchen för det går ju inte att äta lunch om man är sur....  
Svar på tråden Tröttare snart 3 åring