Inlägg från: Squirrel_ |Visa alla inlägg
  • Squirrel_

Vår katt riskerar att väcka vår bebis

Jag och min sambo har en katt som är snart 3 år gammal. Hon har tidigare fått massor av uppmärksamhet och varit vårt allt. Trots detta har hon fått för sig att hon ska intensivt krafsa på skåpsdörrar, garderober och dörrar, oftast på kvällar och nätter, antagligen för uppmärksamhet (hon har fri tillgång till mat så det är inte hunger). Hon vet så förbaskat väl att hon inte får och springer alltid när vi säger till henne eller kommer för att flytta på henne, men hon kommer direkt tillbaka vilket gör att vi ibland tvingas stänga in henne i badrummet för att få sova. I vanliga fall står alla dörrar öppna så hon får gå vart hon vill och hon får alltid vara med både i soffan och i sängen.

Till saken hör att vi fick vårt första barn för snart tre månader sen. Självklart är det inte katten som står i centrum längre, särskilt inte eftersom vår dotter i början skrek mycket för att hon hade problem med maten och nu skriker mycket för att hon har svårt att sova på dagen och därför ofta är övertrött. Katten har accepterat vår dotter och gör aldrig något mot henne. När vi äntligen fått vår dotter i säng går katten in i sovrummet och börjar krafsa intensivt på garderoberna och jag får skynda in för att stoppa det innan vår dotter vaknar. Jag bär ut katten och försöker ge henne uppmärksamhet, men katter är ju som bekant egna så då duger det minsann inte. När jag har fått bära ut katten flera gånger måste jag stänga in henne i badrummet för att hon ska sluta. Stänga sovrumsdörren funkar inte heller för då krafsar hon på dörren istället.

Vi älskar vår katt men dethär beteendet är oacceptabelt, jag kan inte hålla på och vakta varje kväll och såsmåningom kommer hon lyckas väcka vårt sovande barn. Jag vet att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet, men vi kör aldrig bort henne när hon kommer och vill vara med oss och vi försöker gosa med henne på egna initiativ, och hon har ju hållit på med krafsandet även innan vi fick barn. Om hon ska hålla på såhär måste vi överväga omplacering och det vore fruktansvärt tråkigt då hon betyder mycket för oss. Andra som känner igen sig eller vet vad man kan göra?

• Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis
  • Squirrel_

Jag är inte säker på att hon vaknar när hon sover för natten, men under dagtid vaknar hon för minsta lilla om vi lyckats få vår övertrötta bebis att sova är tanken på att hon ska vakna inte lockande.

Dörrarna till alla rum står alltid öppna med en trasa i gånggärnen

Då hon tycker det är roligt att stänga dörrarna och sen krafsa på dem för att de är stängda. Det är inget försynt litet krafs med ena tassen utan hon ställer sig på bakbenen och går loss. En av skåpsdörrarna i sovrummet står öppen så hon kan komma in där, men alla skåpsdörrar i alla rum kan vi inte ställa uppe. Hon ska inte håra på tallrikar och köksredskap i köket, det är snuskigt! Vi vill heller inte släppa in henne blad klänningarna och kostymerna så att hon kan håra och repa dem, och släppa in henne i skåpet så hon kan sova på kökshanddukarna är heller inget alternativ.

Klösträd har hon 3 stycken och det är på dem och på mattorna hon klöser på dagtid. Kattmynta bryr hon sig inte om, men vi får prova feliway och se om det hjälper. Kattkompis har vi också tänkt på men hon är så rädd för andra katter, även små kattungar :s

Det är klart att det är bäst för oss och vårt barn om hon kan sova genom oväsen och vi får jobba på den biten. Men hon reagerar kraftigt på ljud (även fast mycket ljud brukar gå bra). Det har varit jobbigt nu bara de senaste 2-3 veckorna när hon inte kan komma till ro på dagen och vaknar för minsta lilla och blir övertrött och supergnällig från mitt på dagen tills det vi får henne i säng för kvällen. En 11-veckorsbebis behöver ju sova mer än typ 9 timmar på ett dygn så inte konstigt att hon blir gnällig. Men då blir jag ju heltokig om katten ska väcka henne. Vi får väl öka på bakgrundsljudet här hemma och spela musik hela dagen eller så, men jag kommer aldrig att katten håller på med dörrarna på det sättet.

• Squirrel_

Japp, vi klipper klorna på henne, men det låter jättemycket ändå, hon ställer sig på bakbenen och går loss. Sprayflaska har funkat förut när hon höll på så och väckte oss tre gånger per natt, men sen lugnade hon sig med det och vi har inte ens haft framme flaskan på ett år. Nu räcker det med att skaka på den så sticker hon, men hon kommer snabbt tillbaks igen.

Självklart är det bra att vänja bebisarna vid ljud och naturligtvis kan man inte stänga in äldre syskon som låter, men jag tycker det är en annan sak. Barn är och ska vara barn, men jag vägrar få min sömn störd och få min tillvaro kontrollerad av ett husdjur. Jag kommer aldrig acceptera att min katt tror att hon får göra vad hon vill som att väcka oss på pin tji eller riva i tapeten.

Min bebis tycker varken om sele eller sjal men kan tänka sig att somna vid bröstet ibland på dagen vilket jag låter henne göra nu för att jag inte orkar att hon blir övertrött och skriker i timtals tills vi får henne i säng för natten. Det brukar bara bli max en halvtimma dock då hon tycker att det blir för varmt. Fast jag orkar inte mycket längre än så heller då hon vaknar om jag rör mig eller försöker lägga stöd under armen så det blir ganska tungt till slut att hålla upp henne.

Någon som har bra tips på hur jag kan få min bebis att sova på dagen för att inte bli övertrött och jätteledsen? För några veckor sen sov hon middag i sin säng i 3 timmar mitt på dagen innan hon plötsligt slutade med det. Jag provar lite varje dag med sjalen men hon bara skriker. Jag vet inte om hon tycker att det är för trångt och får panik för att hon inte kan röra sig, om hon tycker att det är för varmt eller vad det är, men det vore skönt att få händerna fria även om hon är med mig hela tiden så jag får möjlighet att äta och sånt.

Svar på tråden Vår katt riskerar att väcka vår bebis