• SweetJune

När anmäla 10 pappa dagar?

Hej!

När ska man ANMÄLA de 10 pappa dagarna? När man åker in till förlossningen eller när barnet är fött? Kan ju skilja sig en dag.. Sedan ansöker man för de dagarna man vill ha, dvs de dagar man inte varit på jobbet?

• Svar på tråden När anmäla 10 pappa dagar?
  • Carambolan

Det är precis som med vab: man ska ANMÄLA första dagen (samma dag) och sen kan man ANSÖKA i efterhand och det är först då man kryssar i exakt vilka dagar det blev.

Det enda som händer om man glömmer anmäla i tid är däremot att man måste kryssa i varför man inte gjorde det i tid. Det är färdiga alternativ där "jag glömde" är ett av dem. Så ta det lugnt, ingen panik :)

• SweetJune
    Carambolan skrev 2016-09-11 07:23:57 följande:

Det är precis som med vab: man ska ANMÄLA första dagen (samma dag) och sen kan man ANSÖKA i efterhand och det är först då man kryssar i exakt vilka dagar det blev.

Det enda som händer om man glömmer anmäla i tid är däremot att man måste kryssa i varför man inte gjorde det i tid. Det är färdiga alternativ där "jag glömde" är ett av dem. Så ta det lugnt, ingen panik :)

Tack för svar men om vi måste åka in på tex måndag kl 12 och mannen lämnar jobbet tidigare.. Sen kommer barnet på tisdag. Anmäler vi på måndagen?
  • Carambolan
    SweetJune skrev 2016-09-11 07:54:56 följande:

Tack för svar men om vi måste åka in på tex måndag kl 12 och mannen lämnar jobbet tidigare.. Sen kommer barnet på tisdag. Anmäler vi på måndagen?

Jag är osäker där men jag tror inte att det går att anmäla förrän barnet har fötts och fått sitt personnummer.
  • Anonym (Gravid)

Man bör (enligt f-kassan) ANMÄLA cirka 2 månader innan BF (och då ange det beräknade datumet som förlossningsdatum), men ANSÖKAN görs när man vet exakt vilka dagar det rör sig om och när man har ett korrekt personnummer med fyra sista siffror :)

• Alexi

Eller tänk så att när pappan meddelar jobbet att han inte kommer för att han ska få barn, då är det väl en lämplig dag att anmäla till fk också.

• AnkiC
    Carambolan skrev 2016-09-11 08:09:42 följande:
    Jag är osäker där men jag tror inte att det går att anmäla förrän barnet har fötts och fått sitt personnummer.
    Jo det går att anmäla innan. Barn med beräknat födelsedatum står det då.
  • AnkiC
    SweetJune skrev 2016-09-11 07:54:56 följande:
    Ja ni anmäler på måndagen. Dagarna är till för att medverka vid förlossning och den första tiden efter.
  • AnkiC
    Anonym (Gravid) skrev 2016-09-11 08:12:42 följande:

Man bör (enligt f-kassan) ANMÄLA cirka 2 månader innan BF (och då ange det beräknade datumet som förlossningsdatum), men ANSÖKAN görs när man vet exakt vilka dagar det rör sig om och när man har ett korrekt personnummer med fyra sista siffror :)

Nja inte riktigt. Man bör inte anmäla tidigare än 2 månader innan. Vanligast är ju att man anmäler samma dag som man behöver ersättning. Alltså första lediga dagen. Glömmer man det kan man anmäla i efterhand.
  • Anonym (Gravid)
    AnkiC skrev 2016-09-11 08:40:08 följande:

Nja inte riktigt. Man bör inte anmäla tidigare än 2 månader innan. Vanligast är ju att man anmäler samma dag som man behöver ersättning. Alltså första lediga dagen. Glömmer man det kan man anmäla i efterhand.

Nej, anmälan kan göras två månader innan beräknat datum, så att f-kassan vet att en ansökan kommer att komma in. Ansökan om pengarna görs när barnet är fött, men anmälan kan göras tidigare. Nedanstående är kopierat från f-kassans hemsida:

1. Anmäl - innan du ska vara ledig

Du behöver inte veta vilka datum du kommer att vara ledig när du anmäler. Anmäl tidigast två månader innan du vill vara ledig, och senast samma dag som du vill ha ersättning för.

Glömde du anmäla i tid? Det gör inget, gör anmälan med dagens datum istället.

2. Ansök - när du varit ledig

När du har börjat arbeta eller söka arbete igen loggar du in på Mina sidor för att ansöka om pengar för de dagar du varit ledig.
  • AnkiC
    Anonym (Gravid) skrev 2016-09-11 09:31:10 följande:
    Nej, anmälan kan göras två månader innan beräknat datum, så att f-kassan vet att en ansökan kommer att komma in. Ansökan om pengarna görs när barnet är fött, men anmälan kan göras tidigare. Nedanstående är kopierat från f-kassans hemsida:

1. Anmäl - innan du ska vara ledig

Du behöver inte veta vilka datum du kommer att vara ledig när du anmäler. Anmäl tidigast två månader innan du vill vara ledig, och senast samma dag som du vill ha ersättning för.

Glömde du anmäla i tid? Det gör inget, gör anmälan med dagens datum istället.

2. Ansök - när du varit ledig

När du har börjat arbeta eller söka arbete igen loggar du in på Mina sidor för att ansöka om pengar för de dagar du varit ledig.
    Jag sa inte att man inte kan göra det tidigare. Du sa att man bör göra det två månader innan och det är inte sant. Som tidigast kan man anmäla 2 månader innan. Vanligast är ju dock att man anmäler samma dag. Så gör nog de flesta.
  • barn2011

Har jag förstått rätt att inget av det här man göras så länge faderskapet inte är bekräftat, dvs föräldrarna inte är gifta?

Svar på tråden När anmäla 10 pappa dagar?