Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
Valkyria75 skrev 2016-10-07 08:05:08 följande:
Ja lite onödigt provocerande iofs...
Men jag vet att jag tänkte lite så när jag tittade på innehållsförteckningen på ersättningen. Detsamma med välling har jag för mig. Man kämpar så för att laga bra mat från grunden och klagar allmänt på alla tillsatser i mat. Men det vi ger våra allra minsta, det är fullproppat med processade tillsatser...
Men som jag har förstått det är barnmatsindustrin hårt kontrollerad så man får väl hoppas att ersättningen iaf är så bra som den kan vara.
Bröstmjölken är ju inte heller perfekt...
Ja, ersättningen (och i viss mån välling) är en processad produkt, ersättningen ska så mycket som möjligt vara lik bröstmjölken, så därav så blir den processad för det finns ingen råvara som man kan använda direkt.
Ersättningen är nog alltid under utveckling. Jag har gamla kurskompisar som i början av 80-talet fick testa den ersättningen som fanns då (och då jämförde de med bröstmjölk) det var smak, hur kroppen tog upp näringen etc som testades. Och jag tippar på att under dessa 35 år har det hänt väldigt mycket mer.
När min son var spädbarn (för 19 år sedan) så var ersättningen dyr (kostade som idag), fanns endast i pulverform.