Varför pratar ingen om att ersättning är industriprocessat skräp?
Suck. Hade du haft minsta kunskap om nutrition (eller så bara en naturvetenskaplig grundförståelse), hade du aldrig skrivit ett så puckat inlägg.
Suck. Hade du haft minsta kunskap om nutrition (eller så bara en naturvetenskaplig grundförståelse), hade du aldrig skrivit ett så puckat inlägg.
"Innehållsförteckningen" på bröstmjölk innehåller också en lång rad med ämnen som känns obegripliga
http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/113#
Fast exakt vaddå?? Där är ju inte en enda 'obegriplig' sak i näringsinnehållet i den listan...
Du kan väl inte tycka att fettsyror, vitamin c, vitamin d och järn går att jämföra med L-fenylalanin, taurin, inositol, L-histidin, L-karnitin, nukleotider (adenosin 5?-monofosfat, cytidin 5?-monofosfat, guanosin 5?-monofosfat, uridin 5?-monofosfat ???
Visst kan vi alla känna till lite olika saker beroende på utbildning, bakgrund, intresse mm men ändå...
Jag var kanske lite otydlig: inte bara vitamin C och järn har mer komplexa kemiska (=egentliga) namn, utan i stort sett alla namn på vitaminer, mineraler, proteiner (=aminosyror) och fettsyror anges i förenklad form i innehållsförteckningar. T.ex. Vitamin D kan även uttryckas som kolekalciferol. Att ett ämne låter eller ser "suspekt" ut har alltså inget alls med dess påverkan på hälsan eller 'naturlighet' att göra, men är ett fenomen som används desto oftare i marknadsföringen av produkter!
Jag försöker bara få fram att för en 'medel-konsument' så känns nog vitamin c och järn mer igen än L-fenylalanin och taurin. Och när man känner igen ett namn kan man bygga sig en egen uppfattning.
I en livsmedelsindustri som har så mycket 'skit' blandat med bra saker så är det det enda man har att gå på. Man kan inte begära eller förvänta sig att en vanlig outbildad konsument ska känna till de ämnena du gick igenom. Så givetvis kommer modersmjölkersättningen att låta mer suspekt.
Jag håller med :)