• flowerrr

Åka bort 2 veckor från 2 åring?

Hej!

Jag planerar att åka utomlands i 1-2 veckor, strax efter mitt barns 2-års dag.
    Är det någon som har gjort detta i den åldern? Hur länge var ni borta och hur gick det för barnet efteråt?

Jag är såklart rädd att förstöra barnet för all framtid (känsn nästan som att det är det man gör enligt vissa trådar/experter"). Tanken är att barnet är med sin andra förälder på heltid denna period.

• Svar på tråden Åka bort 2 veckor från 2 åring?
  • lövet2

Jag har varit borta 5-6 dagar med nästan alla ungarna i den åldern, och det har varit lite på gränsen. Det har tagit några veckor innan allt blivit "normalt" igen. 2 veckor skulle jag nog inte satsa på.

• Blueskillen

Det här visar bara hur kvinnor tror att de är oersättliga i sin roll som förälder och på så sätt mer förstör för barnens utveckling än gynnar den.

Vänd på det. Tror du att ditt barn förstörs för all framtid för att barnet pappa åker bort en eller två veckor?

• Lisasmor

Pappan till min 2,5 åring var borta 2 veckor i somras. De första dagarna grät dottern då och då efter honom, men det var okej. När han kom tillbaka blev reaktionen väldigt stark, hon vaknade på natten och skrek i panik på samma sätt som hon hade gjort vid inskolningen på förskolan. Separationsångest tolkade vi det som, och konstaterade att 2 veckor borta från honom var för mycket.

• Blueskillen
    Lisasmor skrev 2016-09-11 19:19:51 följande:

Pappan till min 2,5 åring var borta 2 veckor i somras. De första dagarna grät dottern då och då efter honom, men det var okej. När han kom tillbaka blev reaktionen väldigt stark, hon vaknade på natten och skrek i panik på samma sätt som hon hade gjort vid inskolningen på förskolan. Separationsångest tolkade vi det som, och konstaterade att 2 veckor borta från honom var för mycket.

Fullt normalt och inget man ska undvika, för förr eller senare är det oundvikligt.

Men jag tvivlar på att er dotter har blivit förstörd för all framtid som TS är oroligt att hennes barn ska bli om hon åker bort en eller två veckor.
  • flowerrr

Tack för svar.

2 veckor verkar mycket alltså, enligt era egna erfarenheter. 10 dagar mer att föredra?

Blueskillen: jag skulle tänka samma om pappan var borta 2 veckor och fundera på om det förstör anknytningen.

• flowerrr

Frågan är även om man bör prata via Skype varje dag eller om det förstör mer än det ger?

• Lisasmor
    Blueskillen skrev 2016-09-11 19:41:03 följande:
    Fullt normalt och inget man ska undvika, för förr eller senare är det oundvikligt.

Men jag tvivlar på att er dotter har blivit förstörd för all framtid som TS är oroligt att hennes barn ska bli om hon åker bort en eller två veckor.
    Hellre senare än förr, säger jag då. Tycker absolut man ska undvika onödigt långa separationer under småbarnsåren. Sen vad man tycker är onödigt är ju upp till var och en. Semester utan barnen i två veckor är inte nödvändigheter i vår familj, men skulle kunna vara det i en annan familj av olika skäl.

Sen tror jag inte att min dotter är förstörd av just denna separation. Men i en familj där man inte ens reflekterar över hur ett litet barn kan reagera på att en förälder är borta (eller dumförklarar TS för att hon ställer frågan) är det ju knappast enbart vid något/ några tillfällen föräldern är borta, utan då är det ju ett synsätt som genomsyrar hela föräldraskapet. Och det tror jag definitivt påverkar barnet.
  • flowerrr

Amnesti: är det inte i år och dagar snarare?

1 år - 1 dag

2 år - 2 dagar?

1 månad - 1 vecka låter spontant väldigt fel.

Svar på tråden Åka bort 2 veckor från 2 åring?