• Ungstyvmamma

Lämna eller stanna kvar? Problem med bonusbarn

Jag har för 3 år sedan träffat en underbar kille. Han är dock 13 äldre än mig och har en 8årig son sen tidigare. Han lämnade sitt ex då han träffade mig. (Väldigt stökigt) och efter 6 månader flyttade vi ihop. 4 månader efter vi flyttat ihop träffade jag hans son första gången. Grunden till vi flyttade ihop så snabbt va det är stortsett omöjligt att skaffa boende vart vi bor om man inte kan lägga 11.000 i månaden på andrahandskontrakt.

Sonen är väldigt bortskämt av sin mamma och då dom va ihop bestämde mamman stortsett allt med sonen. Han var totalt osjälvständig. Dom torkade honom fortfarande i rumpan hemma fast han gör det själv på skolan. Duschade honom på kvällen. Sov i sonens säng på nätterna. Skär hans mat ut i bitar. Får alla leksaker han pekar på etc.

Mig och min sambo hade väldigt olika syn på detta men då vi blev ihop blev det sagte ändrat lite på saker och ting. Tex torkar han sig själv när han är hos oss. Går själv på toa. Tar ut sin tallrik efter maten. Säger tack när man får en present (detta gjorde han inte heller). Vi har varit ihop 1 1/2 år nu og mycket är ändrat. Men helt bra år det inte. Problemet är hos mamman skal han inte göra någonting alls. Och han får bestämma allt. Hos oss skal han hjälpa till lite. Och han har faktiskt varit duktig på detta och får massor med beröm när han tex hjälper städa eller tömma diskmaskin. Problemet är han är väldigt klängig och osjälvständig. Hänger mycket på pappan och ropar på honom jämt. Det är väldigt slitsamt för mig.

Jag försöker mitt bästa. Och jag gillar pojken men hans beteende ibland slitar på mig. Jag har en depression och utmattningssyndrom och jobbar 25%. Jag har haft mycket strul på jobbet och andra saker. Men detta hemma är svårt. Största problemet är att pojken ibland väcker oss på nätterna och morgonen. Och jag har väldigt svårt att somna om och det förstör hela min dag. Oftast när han väcker oss är det för han ropar på sin pappa. För han vill de ska stå upp o leka. Sambon o mig är överens om att man bara ropar om man är rädd eller otrygg. Men pojken ropar oftast på morgonen när han tycker det är dags att stå upp. Fast han har en klocka. Vi försökt få till det så han står upp själv o sätter på tvn eller leka på sin ipad. Och käka sin youghurt. Men han vill pappa skal stå upp och lyssnar inte .

Det har varit massor med annat strul med pojken. Men jag tycker jag försökt mitt bästa för han skal bli en bra unge och vi alla skal trivas. O jag kan bo i mitt eget hem. Min och pojken har också ibland stundar vart vi sitter o pratar o han berättar saker. Vi ritar i hans bok. Eller visar saker på sin padda.

Jag känner mig lite strypt. Att jag inte kan sätta när foten för pojken när han går över mina gränser. Och sambon inte sätter tydliga gränser för sin son. Jag vet inte ens om jag förklarat det bra nog. Men det är så slitsamt för mig med den pojken. Tex imorges väckte han oss igen. Pappan säger till 2 gånger på sitt flummiga sätt att det är sovdags o han väcker honom sen. Pojken lyssnar inte. Vart jag går på toa och han ropar igen och jag går till hans rum och bestämt säger till honom att nu har vi sagt det är sovdags. Pappa väcker dig när det är dags. Och nu är det nog med ropningen. Pappan blir upprörd att jag säger till på ett bestämt sätt.

Och då sitter jag i skiten som bonus. Kan inte säga till ett barn i mitt eget hem. Som jag tvättar kläder åt. Gör mat. Pratar med. Lekar med och som igår handlade vindruvor som han kunna ha på skolan. Då pappan hade glömt att säga det när jag skulle handla. Men jag kom ihåg själv. Tycker det känns hemskt att jag inte har rätten att säga till när mina gräns blir överskridna

Så jag funderar seriöst på att lämna. Om jag hade vetat om hur det hade varit med bonusbarn hade jag aldrig gått in på detta. Vi har det hyfsat bra annars när han inte är hos oss. Men varit mycket annat strul med sambon också. Så jag vet verkligen inte :(

Har varit mycket med annat strul också i olika situationer men kan jo inte skriva allt då det blir en hel roman.

• Svar på tråden Lämna eller stanna kvar? Problem med bonusbarn
  • Anonym (..)

Jag tycker nog att du ska lämna. Hela situationen är stökig som du säger och du får liksom inte plats där. Att pojken är uppfostrad på fel sätt är ju ingenting som du ska behöva bry dig om.

• Anonym (F)
    Anonym (..) skrev 2016-09-13 21:38:40 följande:

Jag tycker nog att du ska lämna. Hela situationen är stökig som du säger och du får liksom inte plats där. Att pojken är uppfostrad på fel sätt är ju ingenting som du ska behöva bry dig om.

Men vaddå inte "uppfostrad" på rätt sätt? Det är en unge som söker uppmärksamhet av sin pappa på morgonen. Trygghet? Trygghet som han förmodligen tappat totalt då pappa flyttat ihop med en ny INNAN killen ens fått träffa henne! Vad fan är det med "vuxna" människor som inte kan fatta svårigheten som ett barn upplever av att hela deras liv vänds upp och ner! Skärp er för fan!
  • smulpaj01

Du bör flytta ut omgående! Du har förstört nog i denna pojkes liv och tillför inget gott!

Hitta en barnfri man när du vuxit upp och mognat lite!

• Anonym (Tyra)
    smulpaj01 skrev 2016-09-21 08:30:27 följande:

Du bör flytta ut omgående! Du har förstört nog i denna pojkes liv och tillför inget gott!

Hitta en barnfri man när du vuxit upp och mognat lite!

Omg, VARENDA tråd jag ser dig skriva i andas så mycket ilska och bitterhet. Det är så uppenbart att du själv blivit lämnad och är en av de där som nu överför alla sårade känslor på barnen och är övertygad om att bara man är biologisk mamma så gör man så rätt i alla lägen och en ny partner kommer enbart vara av ondo för barnen. Krydda med lite kvasi-psykologiska termer om trygghet, anknytning och "våga leva ur känslor" så är mönstret perfekt.

Det du verkar missa helt är att barnet har sin pappa. Och att en 8-åring som ligger i sin säng och ropar varje morgon kanske inte alls är så himla otrygg utan uppvisar ett beteende som även barn i kärnfamiljer kan göra i perioder. Det är inte hela världen!
  • smulpaj01
    Anonym (Tyra) skrev 2016-09-21 08:44:29 följande:

Omg, VARENDA tråd jag ser dig skriva i andas så mycket ilska och bitterhet. Det är så uppenbart att du själv blivit lämnad och är en av de där som nu överför alla sårade känslor på barnen och är övertygad om att bara man är biologisk mamma så gör man så rätt i alla lägen och en ny partner kommer enbart vara av ondo för barnen. Krydda med lite kvasi-psykologiska termer om trygghet, anknytning och "våga leva ur känslor" så är mönstret perfekt.

Det du verkar missa helt är att barnet har sin pappa. Och att en 8-åring som ligger i sin säng och ropar varje morgon kanske inte alls är så himla otrygg utan uppvisar ett beteende som även barn i kärnfamiljer kan göra i perioder. Det är inte hela världen!

Du verkar inte ens ha LÄST vad ts skriver! Läs det och återkom sedan!

Btw - inte det minsta bitter, lever med sambo, barn och BONUSbarn sedan snart 10 år!

Men så träffade jag barnen länge och skapade en relation till dem INNAN jag flyttade ihop med deras pappa! Bröt inte heller upp en familj och försökte fostra ungar jag inte känner.
  • Anonym (tänkare)

Tillräckligt med judgmental unsolicited advise här. Ska försöka svara konstruktivt eftersom konstruktiva svar verkar vara det som behövs bäst.

För det första verkar pojken ha ett stort behov av trygghet. Han behöver sin pappa väldigt mycket pga separationen (kanske även annat eftersom det inte känns normalt att torka rumpan på en åttaåring) och det verkar därför behövas mer överseende än normalt.

För det andra behöver nog pojken dig också. Ännu en skilsmässa vore nog inte bra. Dessutom kan han behöva någon som hjälper honom att bli självständig (även om det bör göras så konfliktfritt som möjligt) eftersom det verkar som han riskerar att halka efter i sin mognadsprocess.

Försök vidare få hjälp med din depression (äben om det kan vara svårt pga utmattningssyndromet du också dras med). Ofta orkar man inte vara så konstruktiv och vuxen som man borde vara när man inte mår bra. Man orkar inte lyfta blicken och göra rätt val och små hinder kan kännas oöverstigliga.

Jag tycker slutligen att du ska ta ett allvarligt samtal med pappan (och att du redan innan flaggar upp att det är jätteviktigt för dig att ni hittar en bra balans) där ni kommer överens exakt hur ni ska göra. Kanske även konsultera en barnpsykolog om vad som är bäst så ni hittar en srabil och positiv rutin med balans på självständighet och trygghet. Båda får ge sig på några punkter och sedan tar ni även ett snack i positiv anda med pojken där ni tar upp de nya rutinerna som något bra.

Jag önskar er all lycka och hoppas du orkar trots att du mår dåligt.

Ungstyvmamma skrev 2016-09-13 08:48:59 följande:

Jag har för 3 år sedan träffat en underbar kille. Han är dock 13 äldre än mig och har en 8årig son sen tidigare. Han lämnade sitt ex då han träffade mig. (Väldigt stökigt) och efter 6 månader flyttade vi ihop. 4 månader efter vi flyttat ihop träffade jag hans son första gången. Grunden till vi flyttade ihop så snabbt va det är stortsett omöjligt att skaffa boende vart vi bor om man inte kan lägga 11.000 i månaden på andrahandskontrakt.

Sonen är väldigt bortskämt av sin mamma och då dom va ihop bestämde mamman stortsett allt med sonen. Han var totalt osjälvständig. Dom torkade honom fortfarande i rumpan hemma fast han gör det själv på skolan. Duschade honom på kvällen. Sov i sonens säng på nätterna. Skär hans mat ut i bitar. Får alla leksaker han pekar på etc.

Mig och min sambo hade väldigt olika syn på detta men då vi blev ihop blev det sagte ändrat lite på saker och ting. Tex torkar han sig själv när han är hos oss. Går själv på toa. Tar ut sin tallrik efter maten. Säger tack när man får en present (detta gjorde han inte heller). Vi har varit ihop 1 1/2 år nu og mycket är ändrat. Men helt bra år det inte. Problemet är hos mamman skal han inte göra någonting alls. Och han får bestämma allt. Hos oss skal han hjälpa till lite. Och han har faktiskt varit duktig på detta och får massor med beröm när han tex hjälper städa eller tömma diskmaskin. Problemet är han är väldigt klängig och osjälvständig. Hänger mycket på pappan och ropar på honom jämt. Det är väldigt slitsamt för mig.

Jag försöker mitt bästa. Och jag gillar pojken men hans beteende ibland slitar på mig. Jag har en depression och utmattningssyndrom och jobbar 25%. Jag har haft mycket strul på jobbet och andra saker. Men detta hemma är svårt. Största problemet är att pojken ibland väcker oss på nätterna och morgonen. Och jag har väldigt svårt att somna om och det förstör hela min dag. Oftast när han väcker oss är det för han ropar på sin pappa. För han vill de ska stå upp o leka. Sambon o mig är överens om att man bara ropar om man är rädd eller otrygg. Men pojken ropar oftast på morgonen när han tycker det är dags att stå upp. Fast han har en klocka. Vi försökt få till det så han står upp själv o sätter på tvn eller leka på sin ipad. Och käka sin youghurt. Men han vill pappa skal stå upp och lyssnar inte .

Det har varit massor med annat strul med pojken. Men jag tycker jag försökt mitt bästa för han skal bli en bra unge och vi alla skal trivas. O jag kan bo i mitt eget hem. Min och pojken har också ibland stundar vart vi sitter o pratar o han berättar saker. Vi ritar i hans bok. Eller visar saker på sin padda.

Jag känner mig lite strypt. Att jag inte kan sätta när foten för pojken när han går över mina gränser. Och sambon inte sätter tydliga gränser för sin son. Jag vet inte ens om jag förklarat det bra nog. Men det är så slitsamt för mig med den pojken. Tex imorges väckte han oss igen. Pappan säger till 2 gånger på sitt flummiga sätt att det är sovdags o han väcker honom sen. Pojken lyssnar inte. Vart jag går på toa och han ropar igen och jag går till hans rum och bestämt säger till honom att nu har vi sagt det är sovdags. Pappa väcker dig när det är dags. Och nu är det nog med ropningen. Pappan blir upprörd att jag säger till på ett bestämt sätt.

Och då sitter jag i skiten som bonus. Kan inte säga till ett barn i mitt eget hem. Som jag tvättar kläder åt. Gör mat. Pratar med. Lekar med och som igår handlade vindruvor som han kunna ha på skolan. Då pappan hade glömt att säga det när jag skulle handla. Men jag kom ihåg själv. Tycker det känns hemskt att jag inte har rätten att säga till när mina gräns blir överskridna

Så jag funderar seriöst på att lämna. Om jag hade vetat om hur det hade varit med bonusbarn hade jag aldrig gått in på detta. Vi har det hyfsat bra annars när han inte är hos oss. Men varit mycket annat strul med sambon också. Så jag vet verkligen inte :(

Har varit mycket med annat strul också i olika situationer men kan jo inte skriva allt då det blir en hel roman.

• Anonym (Tyra)
    smulpaj01 skrev 2016-09-21 08:48:57 följande:

Du verkar inte ens ha LÄST vad ts skriver! Läs det och återkom sedan!

Btw - inte det minsta bitter, lever med sambo, barn och BONUSbarn sedan snart 10 år!

Men så träffade jag barnen länge och skapade en relation till dem INNAN jag flyttade ihop med deras pappa! Bröt inte heller upp en familj och försökte fostra ungar jag inte känner.

Jodå jag har läst TS. Pappan är väl den som brutit upp en familj isf? Kanske inte barnet bör bo hos honom då heller?

Och jag är övertygad om att du varit den lämnade, varit vansinnig på exets nya och överför den känslan på alla situationer som påminner om detta. Har jag fel?
  • Anonym (Fdbpnusmamma)

Jag har varit i liknande situation. Jag valde att lämna tillslut och kan inte någonsin tänka mig att skaffa en partner med barn igen.

• Anonym (fd bonusmorsa)

Det är klart det är mammans regler som gäller hemma hos mamman. Precis som det är era regler hemma hos er. Du kan ha en massa åsikter om mammans sätt att uppfostra sitt barn men på riktigt har du ingenting med det att göra. Ungefär på samma sätt som du inte har att göra med hur dina grannar uppfostrar sina barn.

• smulpaj01
    Anonym (Tyra) skrev 2016-09-21 09:14:45 följande:

Jodå jag har läst TS. Pappan är väl den som brutit upp en familj isf? Kanske inte barnet bör bo hos honom då heller?

Och jag är övertygad om att du varit den lämnade, varit vansinnig på exets nya och överför den känslan på alla situationer som påminner om detta. Har jag fel?

Ja du har fel!!
  • smulpaj01
    Anonym (Tyra) skrev 2016-09-21 09:14:45 följande:

När man läser här på fl i styvfamiljstrådar är jag dock glad att mitt barn aldrig haft och aldrig kommer ha en styvmorsa i sitt liv.

Verkar finnas många som inte är bra för barnen, ibland direkt skadliga!
  • Anonym (Biobonus)

Tycker inte mammmans regler verkar sååå konstiga , många åtta åringar som inte gör så mycket hemma ännu..även om det i den åldern är dags att börja få egna sysslor ,att ansvara för att helt själv städa sitt rum och hjälpa till med gemensamma ytor tex tömma diskamskinen, torka bordet,duka etc. Vad jag förstår på Ts var barnet 5 år när de träffades ( mannen har en 8 årig son, de träffades för 3 år sedan..) att en 5 åring inte torkar sig själv i rumpan är helt normalt! De flesta barn börjar Öva på det på våren det år de fyller 6 dvs vårn innan de ska börja förskoleklass,alla kan inte när de börjar men innna jul det år de fyller 6 sköter majoriteten av barnen det bra. Sen vad det gäller att väckas på morgonen så bör en 8 åring kunna" smyga "( förmågan att just "smyga" är kanske inte den bästa 😎)in o antingen krypa ner hos pappan för att mysa eller väcka pappa så han går upp .Jag har själv väldigt svårt att somna om men även om jag är halvaken/vaken så kan man alltod ligga kvar och ta det lugnt och vila om pappan tar med sonen upp så man får sovrummet för sig själv. Sen beror det ju så klart som någon annan sa på vad klockan är när sonen vill gå upp...det är Stor skillnad på att bli väckt kl 5-6 på helgen till att klockan närmar sig 8 .... Sovmornar som föräldrar får man när barnen blir tonåringar 🙄..... Det Ts behöver göra är att ta ett snack med pappan,det är hans ansvar att se till att sonen lär sig att smyga in och väcka pappa istället för att ligga kvar i sin säng och ropa så alla vaknar..och ÄR det så att sonen tycker de ska gå upp kl 5-6 på vardag som helg får PAPPA gå upp då och följa med sonen in på,hans rum och antingen lägga sig och mysa med honom där eller sysselsätta honomm med tysta aktivitier på rummet. Tar sig pappan den här tiden på morgonen med sonen Kan det ha ( säger inte att det måste) den possitiva effekten också att sonen blir mindre klängig på pappan resten av dagen eftersom han fått en del av sitt behov av uppmärksamhet och kärlek tillgodosett där på morgnen ,pojken har fått tid att " tanka kärelk och trygghet" - för det är oftast det dessa " klängiga" barn behöver.. De behöver " tanka" extra trygghet och kärlek även om det kan vara påfrestande för stunden när de är klängiga så i långa loppet har man ofta glädje av att ge mer extra tid åt dessa barn en period - kan man hitta en tid som passar tex då tidig morgon så är det lättare att balansera allas behov ,(framför allt i de fall då det finns fler barn i familjen vet man att " pelle" har fått två timmars " egen tid" med goss och uppmärksamhet på morgonen så är det lättare för en själv att vara " hård" och inte ge " pelle" all uppmärksamhet på en gång ,då " pelle" kräver 100%uppmärksamhet senare på dagen då " kalle" vill berätta något för pappa .. Nu finns det ju inte fler barn hos Ts men här kan man sätta in " tid för Ts och pappan att prata en stund i lugn och ro")

• Anonym (Turbo)

Ni har rusat in i samboskap och sonen har bara träffat dig varannan vecka i 8 månader, alltså 150 dagar, och trots det har du lyckats förändra hela hans vardag och du har svårt att förstå varför sonen reagerar med att bli klängig?! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Varför går pappan inte upp med sin son på morgonen? Varför spenderar inte pappan tid med sin son när sonen är hos er? Hur kan du skylla pojkens osäkerhet på pojken och mamman? Kan du inte se hur er brådska har skadat barnet och att han behöver trygghet i sitt hem hos er?

• Anonym (thai?)
    Anonym (Turbo) skrev 2016-09-21 10:45:38 följande:

Ni har rusat in i samboskap och sonen har bara träffat dig varannan vecka i 8 månader, alltså 150 dagar, och trots det har du lyckats förändra hela hans vardag och du har svårt att förstå varför sonen reagerar med att bli klängig?! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Varför går pappan inte upp med sin son på morgonen? Varför spenderar inte pappan tid med sin son när sonen är hos er? Hur kan du skylla pojkens osäkerhet på pojken och mamman? Kan du inte se hur er brådska har skadat barnet och att han behöver trygghet i sitt hem hos er?

Exakt.

Ts, pappan får masa sig upp ur sängen helt enkelt. Om kl är megatidigt så lär sonen att istället komma in och gosa lite med sin pappa i er säng på morgonen så kanske han blir mer trygg och därmed benägen att inte kliva upp så jäkla tidigt. Eller så får pappan smyga sig in till sonen istället.

Har man barn får man finna sig i att det inte blir lata sena mornar när barnen är hos en. Det kan vara så att ens barn somnar ganska tidigt, då är de pigga tidigt också. Jag är själaglad om makens son sover till 7 när han är hos oss. Förvisso behöver inte jag gå upp, men jag vaknar ju och det känns knäppt att ligga kvar när de går upp. Men ibland gör jag det ändå och njuter av att jag kan välja att slippa ansvaret.

Att du inte får säga ifrån, tja det beror väl lite på HUR du säger ifrån tycker jag. Men naturligtvis måste du säga ifrån när något inkräktar på ditt liv på ett negativt sätt. Pappan får sluta vara så lam och lära sig säga ifrån på ett tydligt sätt han med. Men viktigare är att han inser att sonen är otrygg och att det är hans uppgift att lära sonen bli trygg igen.

Era regler som ni har, är de klart och tydligt förmedlade till sonen? Om han får alternativ till att ligga och gapa i sin egen säng så tror jag han hellre väljer det. Eller är gapandet hans enda sätt att få pappas uppmärksamhet? Isf är det illa...

Ge sonen en klocka med anvisning om när det är ok att kliva upp samt alternativen att tyst gå in till er och väcka pappa eller att tyst gå in till er och krypa ner hos pappa. Två val, det klarar de flesta av och han bör kunna klockan, annars är det bara att visa vilket klockslag som är ok att gå upp på. 
    MEN då måste pappan vara med på noterna också och finna sig i att han kanske får lov att gå upp tidigare än han vill.

Om pappan är nöjd som det är råder jag dig att lämna.

Svar på tråden Lämna eller stanna kvar? Problem med bonusbarn