Inlägg från: Fru Ve |Visa alla inlägg
  • Fru Ve

14-åring som inte kan städa rummet

Är hon 14 år tycker jag att hon själv får välja hur jäkligt det ska se ut på rummet. Så länge stöket håller sig där och inte i övriga huset. Erbjud henne stöttning med att städa upp om hon vill. Vill hon inte så ta 10 djupa andetag och försök strunta i det. Tjat och hot tror jag kan ha motsatt effekt.

• Fru Ve
    Tom Araya skrev 2016-09-13 15:44:20 följande:

Generellt sett kan jag tycka att hon kan välja själv. Men så finns två aspekter till...

Att klara av att städa rummet anser jag att man ska klara långt före 14, så det i sig ska inte vara en orsak till att slippa undan. Utred vad det är för svårigheter hon har, kanske något allvarligt och viktigt att komma tillrätta med.

Sedan har vi risken för ohyra som kan komma om där finns matrester eller massa smutsiga kläder. Sådant kan ni inte låta henne bestämma över själv eftersom det berör hela husets hälsa.

Just det kan jag väl hålla med om. Ifall det ligger mögliga matrester eller dylikt går det för långt. Då skulle jag kräva att hon tog tag i de delarna i alla fall. Men massor av smutsiga kläder eller damm eller grejer i en enda röra är ju inte hälsofarligt.
Svar på tråden 14-åring som inte kan städa rummet