• Anonym (Emma)

Varför lär inte föräldrar sina barn att visa hänsyn?

En sak jag funderat över är varför så många föräldrar inte uppfostrar sina barn att visa hänsyn till sin omgivning. Har nu eget barn och det har fått mig att fundera ännu mer på just detta. Högljudda och skrikande får många barn ta plats och dominera på offentliga platser på ett sätt jag tycker gått över styr och sällan hör jag föräldrar reagera. Ofta ser jag föräldrar ignorera barnen också. Exempel:

- Jag sitter på ett tåg. Det kommer på en mamma med två söner, ca 5 och 8 år. Mamman sätter sig på ena sidan gången och barnen på den andra. De leker högljutt med sina leksaksfigurer. Titt som tätt ropar de på mamma. De får ropa högre och högre för hon är försjunken i mobilen och ägnar barnen noll uppmärksamhet. Detta pågår och eskalerar i ca en halvtimme. Då får en äldre man nog och säger åt mamman att hon måste se till att barnen är tystare. Hon ser helt frågande ut men frågar sen barnen om de är hungriga

och går till restaurangvagnen.

- Liknande situation på tåg men med äldre barn som är på utflykt med något idrottslag. Ljudnivån är så hög att ingen annan kan föra ett samtal. Det är vuxna ledare och föräldrar med, ingen säger åt barnen att dämpa sig. Till sist säger en ung tjej åt dem på skarpen. Barnen och de vuxna ser helt frågande ut men blir så snopna att de tystnar.

Jag kan räkna upp många fler exempel. Jag menar inte att barn ska vara tysta eller förstå detta själva men varför lär inte föräldrar sina barn att visa hänsyn??

• Svar på tråden Varför lär inte föräldrar sina barn att visa hänsyn?
  • taquine

För att dagens föräldrar skyller på allahanda diagnoser. 99% av dagens ungar verkar ha det. Eller så ids dom inte . Mobilen är ju viktigast uppenbarligen.

Goodness me
  • Duckan

Tycker precis som du att detta är märkligt ts. Varför hör de inte hur deras barn låter eller ser vad de gör?
    Min dotter hade en sån där fason för sig som yngre, ville gärna sparka i sätet, dvs i ryggen på den som sitter framför. Jag blev tokig på det där och sa självklart till henne vid minsta tendens till en spark. Jag vet ju själv hur enerverande det är med någon som sparkar i sätet hela tiden.

• taquine
    Duckan skrev 2016-09-13 14:58:56 följande:

Tycker precis som du att detta är märkligt ts. Varför hör de inte hur deras barn låter eller ser vad de gör?
    Min dotter hade en sån där fason för sig som yngre, ville gärna sparka i sätet, dvs i ryggen på den som sitter framför. Jag blev tokig på det där och sa självklart till henne vid minsta tendens till en spark. Jag vet ju själv hur enerverande det är med någon som sparkar i sätet hela tiden.

Det är ju det man får lära sina barn.Satt på flyget häromdagen när ett barn satt och drog mig i håret, sade snällt till mamman att säga till , men nejdå tålde jag inte det skulle jag inte flyga. Ungarna kommer långt med att bli väluppfostrade;)
    Goodness me
  • Anonym (Tre barns mor)

Jag håller med, dagens föräldrar är så lats o egotrippade. Barn springer i bussar kastar saker på gatan o ställer sig o pissar så fort dom går av bussen. Står o gräver i godiset o äter. Respekt o hänsyn vet inte många vad det är i dag. Beror på mycket o många tyvärr.

• kaffe

Det kunde varit jag som skrivit ts. Nästan varje gång jag åker tåg eller flyg är det någon unge som beter sej så utan att föräldrarna ens reagerar. Förstår man inte vilken björntjänst man gör sina barn som inte lär dom vanligt hyfs.

• Anonym (Mira)

Jag tror en anledning är att som förälder eller ungdomsledare blir man van vid en högre ljudnivå. Självklart ska barn inte skrika men om det är 20 ungdomar i en grupp kommer de prata med varandra. Min 4-åriga son pratar rätt mycket och högt och det är lite tråkigt när folk glor för att han pratar. Det är det offentliga rummet, om man vill ha tyst får man ta bilen eller åka i tyst tågvagn.
    Men självklart ska även barn inte skrika, störa genom att sparka på andras ben/stolar osv.

• Anonym (Emma)
    Anonym (Mira) skrev 2016-09-13 17:39:25 följande:

Jag tror en anledning är att som förälder eller ungdomsledare blir man van vid en högre ljudnivå. Självklart ska barn inte skrika men om det är 20 ungdomar i en grupp kommer de prata med varandra. Min 4-åriga son pratar rätt mycket och högt och det är lite tråkigt när folk glor för att han pratar. Det är det offentliga rummet, om man vill ha tyst får man ta bilen eller åka i tyst tågvagn.

Men självklart ska även barn inte skrika, störa genom att sparka på andras ben/stolar osv.

Fast det är just den attityd som stör mig. Varför ska andra ta bilen, varför ska man inte visa hänsyn till omgivningen? Ingen äger det offentliga rummet men man måste väl respektera andra? Jag accepterar att barn ibland kan prata högt men det är föräldrarnas ignorans och brist på insikt/uppfostran/slapphet eller vad det nu är som jag inte förstår. Jag vill att mitt barn visar respekt mot andra, det förvånar mig att inte alla andra föräldrar vill det.
  • Oscarsmamma84

Det förvånar mig med. Jag har en väldigt aktiv son som e överallt o ingenstans men jag gör verkligen mitt bästa för att han inte ska störa andra människor.

• Anonym (C)

Tycker att vuxna överlag är väldigt dåliga på att visa hänsyn. Klart de inte bryr sig nämnvärt när deras ungar inte tar hänsyn till andra.

Svar på tråden Varför lär inte föräldrar sina barn att visa hänsyn?