Varför lär inte föräldrar sina barn att visa hänsyn?
En sak jag funderat över är varför så många föräldrar inte uppfostrar sina barn att visa hänsyn till sin omgivning. Har nu eget barn och det har fått mig att fundera ännu mer på just detta. Högljudda och skrikande får många barn ta plats och dominera på offentliga platser på ett sätt jag tycker gått över styr och sällan hör jag föräldrar reagera. Ofta ser jag föräldrar ignorera barnen också. Exempel:
- Jag sitter på ett tåg. Det kommer på en mamma med två söner, ca 5 och 8 år. Mamman sätter sig på ena sidan gången och barnen på den andra. De leker högljutt med sina leksaksfigurer. Titt som tätt ropar de på mamma. De får ropa högre och högre för hon är försjunken i mobilen och ägnar barnen noll uppmärksamhet. Detta pågår och eskalerar i ca en halvtimme. Då får en äldre man nog och säger åt mamman att hon måste se till att barnen är tystare. Hon ser helt frågande ut men frågar sen barnen om de är hungriga
och går till restaurangvagnen.
- Liknande situation på tåg men med äldre barn som är på utflykt med något idrottslag. Ljudnivån är så hög att ingen annan kan föra ett samtal. Det är vuxna ledare och föräldrar med, ingen säger åt barnen att dämpa sig. Till sist säger en ung tjej åt dem på skarpen. Barnen och de vuxna ser helt frågande ut men blir så snopna att de tystnar.
Jag kan räkna upp många fler exempel. Jag menar inte att barn ska vara tysta eller förstå detta själva men varför lär inte föräldrar sina barn att visa hänsyn??