• Lia4

Problem på Tradera

Hej! Vill bara hör er åsikt i detta :).

Sålde för ett tag sedan en vara på Tradera. Fick mail ifrån köparen där hon skrev att hon betalt samt hennes namn och adress.

När jag sedan skickade paketet skrev jag adressen som stod på Tradera (hennes uppgifter) som jag brukar göra. Smidigast när man skickar flera paket samtidigt.

Nu visar det sig att den inte stämmer och inte har gjort på ca ett år. Hon har såklart inte fått något paket och vill att jag betalar tillbaka pengarna (en lägre summa). Bör jag göra det? Är det jag som gjort fel? Mvh

• Svar på tråden Problem på Tradera
  • Lia4
    Anonym (Japp) skrev 2016-09-14 10:05:04 följande:

Var det inte du som hade tråden igår om samma sak? I den tråden hade hon ju skrivit sin nya adress i ett mail till dig men du valde ändå att skriva adressen från Tradera. Så då tycker jag du ska betala tillbaka ja eftersom du hade fått hennes nya adress.

Nej det har jag inte. Det kanske var hon då :)
  • Lia4
    Ananass skrev 2016-09-14 10:02:38 följande:

Om hen har skrivit en annan adress i ett mejl till dig innan du skickade så borde du skickat till den adressen och med det sagt så har du gjort fel och borde lösa det.

Ok, tack för svar.
  • Lia4
    Anonym (Japp) skrev 2016-09-14 10:18:36 följande:

Konstigt för det är en exakt likadan tråd. Ta i den tråden var säljaren som du och hade inte skrivit dressen köparen skickat i mailet utan skrev den som var på hennes sida och nu är det paketet också borta.

Var tvungen att leta upp den. I den tråden hade hon skrivit avsändare och frågade hur lång tid det tog för paketet att komma tillbaka. Hade jag skrivit avsändare på mitt paket hade jag inte behövt skriva denna tråd utan då hade jag väntat på paketet.
  • Lia4
    Anonym (Japp) skrev 2016-09-14 10:48:10 följande:

Hon har ju meddelat sin nya adress men ta valde ändå att skriva den på traderas sida.

Jag "valde" inte utan det gick av bara farten. Har man mycket att skicka så är ju det smidigaste att gå efter köparinformationen på Tradera. Hade inte en tanke på att kolla igenom min mail. Har förstått att du tycker att jag ska betala tillbaka då du skrivit det två gånger nu. Så tack för hjälpen!
  • Lia4
    Anonym (Japp) skrev 2016-09-14 11:24:52 följande:

Okej så bara för att min åsikt inte är det du ville höra så blir du omogen. Haha. Och jo man kollar sina mail om man säljer på Tradera.

Omogen :)? Det är du som går på som att jag är kriminell. Jag ville bara höra andras åsikter om detta och förstod första gången du skrev att jag "klantat" mig. Kommer betala tillbaka :). Har du tråkigt? Det är inte klokt att vad man än skriver här så ska "folk" ta chansen att visa sig bättre och bli hetsiga.
  • Lia4
    neverpreggo skrev 2016-09-14 11:33:05 följande:

Känns som köparens ansvar att ha rätt uppgifter på Tradera istället för att nämna det i ett mail. Om hon nu inte skrev "det är fel uppgifter på tradera så skicka hit istället" vilket jag gissar på att hon inte gjorde.

Nej det gjorde hon inte. Hade hon skrivit tex "OBS skicka till denna adressen och inte till den på Tradera" så hade det känts mer rättvist.

Och jag känner lite som "påven Johanna" att det blir ett himla jobb om man inte kan lita på de uppgifter som finns utan måste kolla igenom mailen igen innan man skickar.
  • Lia4
    viseversa skrev 2016-09-14 11:38:38 följande:

Konstigt att hon inte uppdaterat sin adress på Tradera. Är det en stor summa det handlar om?

Nej det handlar bara om ca 150 kr :) så jag kommer betala tillbaka och få detta ur världen.
  • Lia4
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 13:40:15 följande:

Har sett det här nämnas på flera forum nu så har man gjort enligt traderas regler så ska man absolut inte skicka tillbaks nå pengar. Det är nog bara ett nytt sätt att scamma folk på pengar. De köper nå småskit, skickas som brev och påstår sen att adressen på tradera är fel och så pekar man på en annan i nåt mail. Sen påstår man att man ej fått grejerna och får folk att betala tillbaka. Sen har man både grejer och pengar........ Adressen på tradera gäller, man ska kunna sköta sinaaffärer där utan ett endaste mail egentligen och då säger det ju aig själv att adressen och kontaktuppgifterna måste vara korrekta.

Ja jag tycker ju också att det borde vara så. Kan ju likaväl vara så att hon luras :(.
  • Lia4
    Anonym ((:)) skrev 2016-09-14 19:16:44 följande:

Hon mailade ju adressen för det var fel på Tradera skulle jag tro

Hon hade "glömt" att uppdatera på Tradera. Ett år sen hon bytte adress. Hon ändrade så fort jag påpekade att adressen på Tradera måste varit fel, så hon hade inte tänkt på det själv.

Löst nu i söka fall. Jag betalar tillbaka hälften då vi båda klantat oss :).
  • Lia4
    Anonym ((:)) skrev 2016-09-15 11:12:59 följande:

Jag har sålt o köpt på Tradera i många många år , hon hade glömt att ändra adress vilket är väldigt lätt hänt o därför skickade hon nya adressen o ändrade sedan på Tradera .

Såhär var det. Auktionen gick ut och minuten efter får jag ett mail där hon skriver att hon satt in pengarna och min adress är...

Två dagar senare går jag igenom allt som ska skickas och går då igenom auktion för auktion och skriver då adresser på alla paket, adresser som står på Tradera.

Hon ändrade alltså inte sin adress förrän jag påpekade att den måste vara fel, och detta var två veckor efter auktionens slut. Hade hon skrivit tydligt att adresserna skilde sig åt så hade jag givetvis skrivit den hon skickade i mailet. Som det var nu reagerade jag knappt på att hon skickade med sin adress utan tog väl lite för givet att den adressen stämde överens med den på Tradera.
  • Lia4
    Anonym (hej) skrev 2016-09-15 10:36:11 följande:

Hej!

Det är jag som startade den andra tråden ang hur lång tid det tar innan paketet kommer tillbaka till mig. det kom tillbaka igår.

Och TS, jag tycker du har gjort rätt. Om hon nu hade en annan adress får hon vara noga med att UPPLYSA om det i ett mejl. Kontakta tradera och fråga hur ni ska göra. Tror dom kommer stå bakom dig! kram

Du var ju i alla fall smart nog att skriva avsändare på ditt paket :D.. Skönt att det kommit tillrätta.

Har försökt nå Tradera men det var helt omöjligt att komma i kontakt med någon.
  • Lia4
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-15 21:32:38 följande:

Ibland har jag köpt saker åt polare som jag viljat ha skickat dit istället för mig. Ibland vill jag ha saker till en tillfällig bostad. Det är alltså "inte okej" som det så fint heter numer?

För övrigt bör man alltid skriva avsändare.

Det är alltså bekräftat, folk läser inte mail längre. Jösses...

Om du läser lite högre upp så ser du att jag läst mailet. Handlade inte om det utan att det blir ett jäkla jobb att läsa igenom mail IGEN då man ska skicka 20 paket. Jösses. För övrigt heter det velat och inte viljat. Jösses.
Svar på tråden Problem på Tradera