• Topcom

hur fasen räknar man ut fraktkostnad?

Hallå! Nu har jag bestämt mig för att börja sälja på Tradera, men jag tycker det verkar sjukt krångligt att räkna ut fraktkostnad och fraktsätt för mina paket. Jag får en summa när jag till exempel är inne på postens egen hemsida och en annan när jag räknar på Tradera. Nu ska jag till exempel sälja ett klädpaket på tre kilo, de vill ha över 300 kr i fraktkostnad, det känns ju inte rimligt?

Snälla hjälp en vilsen newbie med lite tips och råd kring hur man ska tänka kring detta:)

• Svar på tråden hur fasen räknar man ut fraktkostnad?
  • Nyfikna72

Det är ju bara ladda ner aktuella prislistor på postnord alt det fraktbolag du ämnar använda? Tradera har ju haft billig vfrakter genom schenker och ska du använda dem så framgår väl priser på tradera? Vet dock inte om detta är kvar eller om de har andra alternativ idag. Fast rent generellt så är frakter dyra idag.

• Topcom
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 12:30:08 följande:

Det är ju bara ladda ner aktuella prislistor på postnord alt det fraktbolag du ämnar använda? Tradera har ju haft billig vfrakter genom schenker och ska du använda dem så framgår väl priser på tradera? Vet dock inte om detta är kvar eller om de har andra alternativ idag. Fast rent generellt så är frakter dyra idag.

Hmm när jag räknar ut fraktkostnaden på Tradera kan man tyvärr inte välja vilket fraktbolag man ämnar använda, allt ser ut att vara samma pris, men schenker är alltså något som jag ska se närmare på?
  • Jasmin Karlsson

Det är jättesvårt tycker jag. Dessutom räknar de olika på postombudet beroende på vem som står i kassan...
    Jag har tolkat fel på post nords hemsida några gånger...

• Annelie 76

Det verkar som att Tradera har någon slags avtal som gör det billigare att boka frakten genom dem.

• Topcom
    Jasmin Karlsson skrev 2016-09-14 13:23:40 följande:

Det är jättesvårt tycker jag. Dessutom räknar de olika på postombudet beroende på vem som står i kassan...
    Jag har tolkat fel på post nords hemsida några gånger...

Hehe det är det jag är rädd för, att tolka allt fel! Har sålt varor tidigare men gått bet på frakten så jag har fått stå för en del själv, vilket har känts lite tråkigt (känner mig som en idiot :p)
  • Sophan

Min erfarenhet är att schenker är billigast och dessutom får man spårningen med i priset.

Det är inte bara vikten på paketet som avgör kostnaden, utan paketets storlek också. Så mät & väg!

• Topcom
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 14:50:47 följande:

Så svårt kan det väl inte vara att väga eller mäta ett paket?

Det är inte bara det jag funderar över, det är även vilket fraktsätt som är bäst, alltså vilket bolag. Men nu har jag fått lite info om det, vilket jag är glad och tacksam över. Om jag hade känt att allt var glasklart och enkelt hade jag inte startat den här tråden? :)
  • Topcom
    Sophan skrev 2016-09-14 14:55:05 följande:

Min erfarenhet är att schenker är billigast och dessutom får man spårningen med i priset.

Det är inte bara vikten på paketet som avgör kostnaden, utan paketets storlek också. Så mät & väg!

Tack! :D en till dum fråga, om Man väljer att skicka med schenker, skickas då paketet iväg på vilket postombud som helst? Och så säger man i kassan att man vill skicka med schenker? :)
  • Sophan
    Topcom skrev 2016-09-14 15:34:37 följande:
    Tack! :D en till dum fråga, om Man väljer att skicka med schenker, skickas då paketet iväg på vilket postombud som helst? Och så säger man i kassan att man vill skicka med schenker? :)
    Nej, det måste vara ett ombud som hanterar schenker-paket. Man kan söka efter ombud på deras hemsida så du ser vilket som är närmast dig.
  • Jasmin Karlsson
    Topcom skrev 2016-09-14 14:33:32 följande:
    Hehe det är det jag är rädd för, att tolka allt fel! Har sålt varor tidigare men gått bet på frakten så jag har fått stå för en del själv, vilket har känts lite tråkigt (känner mig som en idiot :p)
    Jag lade ut några saker med utropspris 1 kr. Problemet blev att det bara var en köpare på varje grej, så de såldes för 1 kr och så hade jag räknat några kronor fel på frakten, så jag gick back...
    Om du skickar med postnord så har jag fattat det som att om det är upp till 2 kg så räknas det som brev (man går först på vikten, och lägger sen på avgift för skrymmande) och över det så är det paket, så då ska man läsa i olika tabeller.
Svar på tråden hur fasen räknar man ut fraktkostnad?