Nekad fortsatt behandling
Jag och min sambo har sedan oktober 2015 påbörjat och slutfört utredning för assisterad befruktning. Igår (13/9) gjorde vi "sista steget" i utredningen, och fick mitt under undersökningen veta att vi antagligen inte kommer få slutföra vår behandling. (enda som är kvar är själva inseminationsförsöken).
Åldersgränsen höjdes nämligen till 25 år i juni, och vi är 22 och 23 år gamla.
Vi blev såklart chockade, men hoppades att vi skulle kunna utgöra ett undantag, dels med tanke på att vi slutfört hela utredningen och blivit "godkända", både av kurator och medicinskt, men också för att ändringen kom i juni och vi fick vänta med insemination till nu i höst då de skulle ha semesterstängt under sommaren.
Idag ringde läkaren och meddelade att vi tvingas avbryta vår behandling, och "återkomma senare i livet".
Får de göra såhär? Någon som har uppslag på vad vi kan göra? Och även om det finns privata kliniker i Sverige som utför inseminationer på kvinnor under 25?
Vi är alltså två tjejer som längtar efter barn, och som längtat något så fruktansvärt till denna höst då vi skulle få påbörja försöken. Men som möts av detta i stället.
"Tips" om privata spermadonationer undanbedes.