• fritil9

Nekad fortsatt behandling

Jag och min sambo har sedan oktober 2015 påbörjat och slutfört utredning för assisterad befruktning. Igår (13/9) gjorde vi "sista steget" i utredningen, och fick mitt under undersökningen veta att vi antagligen inte kommer få slutföra vår behandling. (enda som är kvar är själva inseminationsförsöken). 

Åldersgränsen höjdes nämligen till 25 år i juni, och vi är 22 och 23 år gamla. 

Vi blev såklart chockade, men hoppades att vi skulle kunna utgöra ett undantag, dels med tanke på att vi slutfört hela utredningen och blivit "godkända", både av kurator och medicinskt, men också för att ändringen kom i juni och vi fick vänta med insemination till nu i höst då de skulle ha semesterstängt under sommaren. 

Idag ringde läkaren och meddelade att vi tvingas avbryta vår behandling, och "återkomma senare i livet". 

Får de göra såhär? Någon som har uppslag på vad vi kan göra? Och även om det finns privata kliniker i Sverige som utför inseminationer på kvinnor under 25?

Vi är alltså två tjejer som längtar efter barn, och som längtat något så fruktansvärt till denna höst då vi skulle få påbörja försöken. Men som möts av detta i stället.

"Tips" om privata spermadonationer undanbedes. 

• Svar på tråden Nekad fortsatt behandling
  • Anonym (Jenni)

Ni är ännu så unga, åldersgränser finns av en anledning.
    Coola ner och lev loppan ett tag och se om ni känner likadant om 2-3 år.

• fritil9

Vi har planerat länge inför barn, tyvärr känns det bara tråkigt att få svar som att vi borde "leva loppan", eller att "vi inte har något annat val". Hade vi haft ett behov av att "leva loppan", "festa runt", mer, hade vi självklart inte påbörjat utredningen från första början. 

Ett par som levt ihop i flera år, köpt hus, tagit sig igenom renoveringar, och som älskar varandra mer än något bör anses som lämpliga föräldrar trots ett par år för unga. När vi dessutom slutfört hela utredningen fram till försöken. Ändringen gjordes precis innan sommaren, ungefär samtidigt som vi fick höra att vi var tvungna att vänta med insemination tills efter sommaren (p.g.a underbemanning). Sen blev vi nekade. 

Har ni ingen förståelse för hur jobbigt detta är för oss eller har någon form av feedback som faktiskt kan hjälpa oss, behöver ni inte lägga tid på att svara. 

Ingen av oss vill vänta till 25 år ålder (3 år), för att sedan börja om med samma utredning och fördröjningar innan därefter förhoppningsvis få en lyckad graviditet. Då pratar vi inte 25 år för första barnet, utan 27 eller 28. Och därefter? När vi vill ha syskon? 

Självklart förstår vi de som vill vänta med att skaffa barn, men för oss är det skedet i livet precis just nu. 

• Froken Lokens

Barn kommer inte som på beställning, oavsett situation. Lite konstigt inställning att tro att bara för att ni bestämt att NU är ni redo ska det hända. Så fungerar inte livet, något man lär sig med åren.

• Grönablad

Jag förstår verkligen inte varför du fått svar med så trist inställning, tycker din frustration är oerhört adekvat och om det är några som förstår att "barn inte kommer som på beställning" så är det par som går igenom assisterad befruktning med allt vad det innebär.

Jag har tyvärr ingen konkret hjälp att ge. Jag tycker att det är väldigt oetiskt av dem att avbryta er behandling nu. Om det är så att de nya reglerna gäller över hela landet kanske klinik i Danmark kan vara ett alternativ?

Hoppas verkligen att ni hittar någon som kan hjälpa er. Förstår att det känns oerhört tungt att behöva börja om. All styrka till er!

• Anonym (Jenni)
    fritil9 skrev 2016-09-14 17:56:15 följande:

Vi har planerat länge inför barn, tyvärr känns det bara tråkigt att få svar som att vi borde "leva loppan", eller att "vi inte har något annat val". Hade vi haft ett behov av att "leva loppan", "festa runt", mer, hade vi självklart inte påbörjat utredningen från första början. 

Ett par som levt ihop i flera år, köpt hus, tagit sig igenom renoveringar, och som älskar varandra mer än något bör anses som lämpliga föräldrar trots ett par år för unga. När vi dessutom slutfört hela utredningen fram till försöken. Ändringen gjordes precis innan sommaren, ungefär samtidigt som vi fick höra att vi var tvungna att vänta med insemination tills efter sommaren (p.g.a underbemanning). Sen blev vi nekade. 

Har ni ingen förståelse för hur jobbigt detta är för oss eller har någon form av feedback som faktiskt kan hjälpa oss, behöver ni inte lägga tid på att svara. 

Ingen av oss vill vänta till 25 år ålder (3 år), för att sedan börja om med samma utredning och fördröjningar innan därefter förhoppningsvis få en lyckad graviditet. Då pratar vi inte 25 år för första barnet, utan 27 eller 28. Och därefter? När vi vill ha syskon? 

Självklart förstår vi de som vill vänta med att skaffa barn, men för oss är det skedet i livet precis just nu. 

Planerat länge?
    Hur gamla var ni när tanken kom, 17?

Jag tycker att det är värre med den övre åldersgränsen då ni har framtiden för er och kan få barn i säkert 20 år till.

27-28 är väl ingenting, jag fick mitt sista barn vid 38!
  • fritil9
    Froken Lokens skrev 2016-09-14 17:59:40 följande:

Barn kommer inte som på beställning, oavsett situation. Lite konstigt inställning att tro att bara för att ni bestämt att NU är ni redo ska det hända. Så fungerar inte livet, något man lär sig med åren.

I vilken del av vårt inlägg verkar vi tro att barn kommer på beställning? 
    Vi har inte bestämt när det ska ske, däremot bestämde vi för 1 år sedan att vi är så redo vi kan bli inför familjelivet, och därför påbörjade vi vår utredning. Att vi sedan, utan förvarning, blir nekade under otroligt lustiga omständigheter betyder inte att vi KRÄVER ett barn precis NU. 

Däremot skulle vi vilja få chansen att försöka, precis som alla andra. Den chansen tog de ifrån oss, mitt under en gynundersökning utan någon som helst förklaring förutom själva ändringen. Opersonligt, inhumant och fel.
  • fritil9
    Grönablad skrev 2016-09-14 18:33:34 följande:

Jag förstår verkligen inte varför du fått svar med så trist inställning, tycker din frustration är oerhört adekvat och om det är några som förstår att "barn inte kommer som på beställning" så är det par som går igenom assisterad befruktning med allt vad det innebär.

Jag har tyvärr ingen konkret hjälp att ge. Jag tycker att det är väldigt oetiskt av dem att avbryta er behandling nu. Om det är så att de nya reglerna gäller över hela landet kanske klinik i Danmark kan vara ett alternativ?

Hoppas verkligen att ni hittar någon som kan hjälpa er. Förstår att det känns oerhört tungt att behöva börja om. All styrka till er!

Tack för ett bra svar, vi kämpar på och kontaktar alla som kan tänkas ge oss vidare förklaring på detta plötsliga beslut. Och eventuellt omvärdera beslutet. 

En klinik i Danmark kan absolut vara ett alternativ, problemet då är att det blir en adoptionsprocess efter barnet är fött. Vilket vi hade sluppit om vi fått fortsätta vår behandling i Sverige som planerat. Då hade vi varit juridiska föräldrar båda två. Dessutom blir det kostsamt att både betala behandlingen samtidigt som alla resor till och från Danmark ska bekostas utöver missad arbetsinkomst.
  • fritil9
    Anonym (Jenni) skrev 2016-09-14 19:43:26 följande:
    Planerat länge?
    Hur gamla var ni när tanken kom, 17?

Jag tycker att det är värre med den övre åldersgränsen då ni har framtiden för er och kan få barn i säkert 20 år till.

27-28 är väl ingenting, jag fick mitt sista barn vid 38!
    Så enligt din mening måste man ha planerat inför barn i 6 år innan det räknas som länge? Varför måste det handla om ålder, mer än att fertiliteten minskar för varje år? Visst, vi är unga nu och det är precis vad vi vill vara när vi skaffar barn. 

Borde det inte handla mer om mognad? Boendesituation? Kärlek? Beredskap? Ekonomi? Det känns viktigare än exakt hur många år man har levt, eller för den delen exakt hur många år vi har planerat. 

Jättekul att du fick barn vid 38, men vet inte vad den informationen har med oss att göra. Vi vill ha flera barn, när vi får vårt sista spelar väl ingen roll nu, det handlar om vårt allra första barn. Ett barn vi inte kan få på egen hand, vi behöver assisterad befruktning. 
  • Anonym (elsa)

Vilka okänsliga svar ni får!

Nu är jag inte insatt i hur beslutsprocessen ser ut, men troligen är ju inte detta sjukhusets/läkarens beslut som de tar för att jäklas med er, utan de är ju styrda av lagändringen. Alla beslut ska ju kunna överklagas i Sverige, så mitt tips är att ni gör just det. Jag vet inte vilken instans som är den rätta, kanske förvaltningsrätten. 

Be om att få beslutet skriftligt, daterat och undertecknat. Vänd er sedan till en jurist (alla kommuner brukar erbjuda gratis juridisk rådgivning nån gång i månaden om ni inte har råd). Fråga juristen om hur man överklagar beslut om avslag på medicinsk behandling. Lycka till!

Svar på tråden Nekad fortsatt behandling