• fritil9

Nekad fortsatt behandling

Jag och min sambo har sedan oktober 2015 påbörjat och slutfört utredning för assisterad befruktning. Igår (13/9) gjorde vi "sista steget" i utredningen, och fick mitt under undersökningen veta att vi antagligen inte kommer få slutföra vår behandling. (enda som är kvar är själva inseminationsförsöken). 

Åldersgränsen höjdes nämligen till 25 år i juni, och vi är 22 och 23 år gamla. 

Vi blev såklart chockade, men hoppades att vi skulle kunna utgöra ett undantag, dels med tanke på att vi slutfört hela utredningen och blivit "godkända", både av kurator och medicinskt, men också för att ändringen kom i juni och vi fick vänta med insemination till nu i höst då de skulle ha semesterstängt under sommaren. 

Idag ringde läkaren och meddelade att vi tvingas avbryta vår behandling, och "återkomma senare i livet". 

Får de göra såhär? Någon som har uppslag på vad vi kan göra? Och även om det finns privata kliniker i Sverige som utför inseminationer på kvinnor under 25?

Vi är alltså två tjejer som längtar efter barn, och som längtat något så fruktansvärt till denna höst då vi skulle få påbörja försöken. Men som möts av detta i stället.

"Tips" om privata spermadonationer undanbedes. 

• Svar på tråden Nekad fortsatt behandling
  • fritil9
    Anonym (elsa) skrev 2016-09-21 14:03:48 följande:

Vilka okänsliga svar ni får!

Nu är jag inte insatt i hur beslutsprocessen ser ut, men troligen är ju inte detta sjukhusets/läkarens beslut som de tar för att jäklas med er, utan de är ju styrda av lagändringen. Alla beslut ska ju kunna överklagas i Sverige, så mitt tips är att ni gör just det. Jag vet inte vilken instans som är den rätta, kanske förvaltningsrätten. 

Be om att få beslutet skriftligt, daterat och undertecknat. Vänd er sedan till en jurist (alla kommuner brukar erbjuda gratis juridisk rådgivning nån gång i månaden om ni inte har råd). Fråga juristen om hur man överklagar beslut om avslag på medicinsk behandling. Lycka till!

Tack för ett bra svar! Vi ringer runt och än så länge verkar ingen ha något vettigt svar att ge oss, förutom att vi "inte blivit nekade behandling, bara uppskjutna". Uppskjutna i 3 år alltså, plus ny utredning om lämplighet och fertilitet. 

Vi tar detta vidare, svårt att veta vilken väg vi ska gå bara. Men om kommunen erbjuder juridisk rådgivning kan ju det vara något att kolla upp!
  • jonadav

Usch vad tråkigt! Jag hade blivit fruktansvärt arg och ledsen över ett sådant besked!
    Kan tipsa om fertilitetscentrum. Där kommer jag under kommande månad att göra en insemination som ensamstående och jag är under 25 (kommer dock fylla 25 under ev. graviditet). Ni kan ju i alla fall fråga dem hur de ställer sig till eran ålder?
    Håller tummarna!

• anna7607
    jonadav skrev 2016-10-16 10:40:44 följande:

Usch vad tråkigt! Jag hade blivit fruktansvärt arg och ledsen över ett sådant besked!

Kan tipsa om fertilitetscentrum. Där kommer jag under kommande månad att göra en insemination som ensamstående och jag är under 25 (kommer dock fylla 25 under ev. graviditet). Ni kan ju i alla fall fråga dem hur de ställer sig till eran ålder?

Håller tummarna!

Det är ju helt underbart.... ålder för barn kvittar. Tjejer kör de samma så slipper ni ju vänta. Hoppas det tar sig för dig. Jobbar själv på en liten åldern till trots tyvärr och står utan hjälp då jag har två stora kids.

Jag hoppas verkligen att ni får den hjälp ni har rätt till!
  • fritil9
    jonadav skrev 2016-10-16 10:40:44 följande:

Håller tummarna!

Vad kul för dig! Vi har kontaktat fertilitetscentrum i Stockholm och fått en tid där, än har åldersgränsen där inte ändrats. Håller tummarna för att det tar sig snabbt för dig!
  • fritil9
    anna7607 skrev 2016-10-19 21:25:28 följande:

Det är ju helt underbart.... ålder för barn kvittar. Tjejer kör de samma så slipper ni ju vänta. Hoppas det tar sig för dig. Jobbar själv på en liten åldern till trots tyvärr och står utan hjälp då jag har två stora kids.

Jag hoppas verkligen att ni får den hjälp ni har rätt till!

Vi har som sagt fått en tid där, håller tummarna för att åldersgränsen inte ändras där också. Nu blir det till att spara allt vi kan!

Hoppas du lyckas få till en liten!
  • Lilla Gs mamma

Åh, vad tråkigt, TS! Förstår frustrationen.

Gäller verkligen lagändringar retroaktivt? Ni har ju redan påbörjat en behandling och en regeländring borde inte påverka sådana, utan "bara" behandlingar och utredningar som ännu inte påbörjats. Vad har läkaren sagt om det?

• HJohannesson

Vad jobbigt för er! När man tror att man är i mål så förändras allt :/

Vi gjorde en utredning efter ett år (ofrivilligt barnlösa). Utredningen tog ca 6 månader.
    Vi fick vänta ytterligare en tid innan vi fick ställa oss i kö för ivf (vi var för unga, påbörjade utredningen när jag var 23 år)

Allt som allt tog det 4 år innan vi fick barn. Det jag kan glädja er med är att nu när man har barn så känns den väntan verkligen inte lång. Jag kan idag vara tacksam över att det tog den tiden. Jag och min sambo lärde känna varandra ännu bättre och vi fick verkligen längta efter barn.

Jag förstår er verkligen att ni vill ha barn nu. Men ni är fortfarande unga.

Nu ser jag att ni kanske kan få hjälp snart, men om det också skiter sig så se de åren innan ni kan försöka bli gravida som "bonus"-tid där ni kan få vara unga lite till. Livet med barn är underbart, men visst kan jag sakna tiden då jag kunde vara bara jag.

Åren går så himla fort och snart kommer det vara er tur, och det kommer vara värt väntan.

Lycka till!

• Nolix
    fritil9 skrev 2016-09-14 13:10:50 följande:

Jag och min sambo har sedan oktober 2015 påbörjat och slutfört utredning för assisterad befruktning. Igår (13/9) gjorde vi "sista steget" i utredningen, och fick mitt under undersökningen veta att vi antagligen inte kommer få slutföra vår behandling. (enda som är kvar är själva inseminationsförsöken). 

Åldersgränsen höjdes nämligen till 25 år i juni, och vi är 22 och 23 år gamla. 

Vi blev såklart chockade, men hoppades att vi skulle kunna utgöra ett undantag, dels med tanke på att vi slutfört hela utredningen och blivit "godkända", både av kurator och medicinskt, men också för att ändringen kom i juni och vi fick vänta med insemination till nu i höst då de skulle ha semesterstängt under sommaren. 

Idag ringde läkaren och meddelade att vi tvingas avbryta vår behandling, och "återkomma senare i livet". 

Får de göra såhär? Någon som har uppslag på vad vi kan göra? Och även om det finns privata kliniker i Sverige som utför inseminationer på kvinnor under 25?

Vi är alltså två tjejer som längtar efter barn, och som längtat något så fruktansvärt till denna höst då vi skulle få påbörja försöken. Men som möts av detta i stället.

"Tips" om privata spermadonationer undanbedes. 

Vet du om åldersgränsen gäller alla kliniker i Sverige? Vilken var ni på?
  • Liiillao

Vilka arroganta svar ni får! Herregud!

Vi är ett par på 21 och 23 som ska kontakta fertilitetkliniken i veckan. För precis som ni så sitter vi den positionen att vi är redo att skaffa barn, ekonomiskt, känslomässigt, boendemässigt.. ja på alla sätt! Men det vill sig inte... hör av er om ni vill följas åt! Stöttning har Man alltid nytta av!

Och ingen behöver ens tänka tanken på att komma som en moraltant på mitt svar. Jag tar ändå inte åt mig, då jag vet många 20 åringar som är bättre föräldrar än flera 35-åringar!

• Anonym (Jenni)
    Liiillao skrev 2016-11-16 18:14:47 följande:

Vilka arroganta svar ni får! Herregud!

Vi är ett par på 21 och 23 som ska kontakta fertilitetkliniken i veckan. För precis som ni så sitter vi den positionen att vi är redo att skaffa barn, ekonomiskt, känslomässigt, boendemässigt.. ja på alla sätt! Men det vill sig inte... hör av er om ni vill följas åt! Stöttning har Man alltid nytta av!

Och ingen behöver ens tänka tanken på att komma som en moraltant på mitt svar. Jag tar ändå inte åt mig, då jag vet många 20 åringar som är bättre föräldrar än flera 35-åringar!

---------------------------------------------------------------------------------------

I din pres står det att du är 46 år... ljuger du där eller här?
Svar på tråden Nekad fortsatt behandling