Inlägg från: Anonym (spekulant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (spekulant)

Bostadskrasch?

Går i köptankar men min uppfattning är att bomarknaden är osund och instabil. Min intuition förutspår en bokrasch innan år 2020. Känns inte så lockande att köpa sin första bostad om man saknar tilltro till bomarknaden och bopriserna. Samtidigt måste man ju ha någonstans att bo.

Vad har ni andra för uppfattning om bostadsmarknaden? Är bostadspriserna övervärderade? Bostadsbubbla? Risk för bokrasch?

• Svar på tråden Bostadskrasch?
  • Anonym (spekulant)
    Carambolan skrev 2016-09-14 19:44:29 följande:

Jag tänker att det kan vara riskabelt läge att köpa en bostad som man vara vill bo ett par år i. Köper du något du kan bo i länge så är chansen större att marknaden hinner återhämta sig innan du vill sälja. Och förstås att inte köpa dyrare än du skulle ha råd med även som arbetslös och till betydligt högre ränta än idag.

Precis så tänker jag. Problemet är att jag planerar köpa en 'övergångsbostad'. Orolig för att jag kommer sitta kvar med den för evigt alternativt behöva göra en förlustaffär vid en eventuell försäljning.
  • Anonym (spekulant)

Om jag vid försäljningen av en bostad inte får ut tillräckligt för att täcka befintliga lån för att bopriserna rasat så kommer jag ju med befintliga låneregler inte kunna köpa någon ny bostad utan kommer sitta fast med den bostaden för evigt. Känns ju sådär.

• Anonym (spekulant)

Alltså säg att bopriserna generellt skulle rasa med 50%. Innebär inte det att endast de med en belåningsgrad < 50% kan byta bostad då?

Svar på tråden Bostadskrasch?