Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Bostadskrasch?

Hur bor du idag storlek, pris?

Vad funderar du på att köpa och varför?

Priserna är höga och forsätter öka även om det är låga räntor och bostadsbrist så kommer man till en gräns för vad folk har råd att betala.
    Men det finns en efterfrågan och många har gjort bostadskarriär med vinster så det finns alltid folk som säljer och köper och däremed har kapital.

Risken att sitta och vänta på en bokrasch är att man sitter och väntar på någon som kanske kommer om väldigt lång tid 10-20-30år eller mer.
    och under den tiden har man hunnit bo, betala av och även få tillbaka ränta något man ej får på en hyresrätt.
    Om du köper idag och priserna sjunker om 10 år så är chansen stor att bostaden ändå är värd mer än vad du betalar idag.
    Och eftersom man köper för att bo så är det inte omöjligt att priserna går upp igen den dagen  man säljer ett exempel är kraschen 2008  den återhämtade sig snabbt.

Jag gjorde som du gick och var rädd för höga priser att jag inte skulle klara av boendekostnaden om den ökade och då var räntan 8-9%.
    Har dock köpt de senaste året och det känns otroligt bra.
    Köp ett objekt som du har råd med räkna med att du ska klara av en ökad boendekostnad på minst 2000kr.

En sak som håller upp marknaden är utförsäljning av hyresrätterna det finns inga kvar och då har man inget alternativ och det kommer hålla efterfrågan på bostadsrätter uppe.

• Anonym (12345)

Blir ju väldigt intressant nu med Trump vad som kommer hända med räntorna de närmaste 4 åren.

• Anonym (12345)
    Anonym (Andra sidan) skrev 2016-11-10 23:24:26 följande:
    Jag köpte en bostadsrätt för 15 000 för 25 år sedan. Mina grannar hade då betalat 2-300000 för sina lägenheter... Jag sålde med god vinst under uppgången. Idag är samma bostäder värda många miljoner. Min bror löpte några år innan dess en liten brf för 130000. Priserna rasade och han träfade sin fru, de köpte hus. Han fick 10000 för lägenheten. De betalade 350000 för huset. Idag säljs liknande hus för 2 800000-3 300000. Det är alltid en risk men man måste även bo någonstans.
    Precis som du säger så går det ner så går det även upp över tid.
    Även om priserna går ned så förlorar man heller inget föränn och köper man nytt i samma marknad så köper man  när det är billigt.
  • Anonym (12345)
    Anonym (...) skrev 2016-11-11 07:32:11 följande:
    Fast precis som TS skriver (nedan) så gäller det att se till att man har egna pengar kvar efter ett ras så att man inte måste sälja och står kvar med ett lån efter försäljningen.

Det är alltså bra att inte ligga på sin absoluta marginal vad gäller kostnaderna. Du vill kunna klara en ränteuppgång. Jag räknar dock själv med att räntan kanske max uppgår till 6%. Det viktiga är att inte tvingas flytta pga höga kostnader utan du vill kunna rida ut en eventuell värdeminskning så att du klarar av att köpa nytt i samma marknad om dina behov ändras.
    Anonym (spekulant) skrev 2016-09-14 20:10:49 följande:

Alltså säg att bopriserna generellt skulle rasa med 50%. Innebär inte det att endast de med en belåningsgrad < 50% kan byta bostad då?

När tror du att vi når 4-6%?
    Om det tar 5 år så hinner man ju spara lite.
Svar på tråden Bostadskrasch?