brev från radiotjänst!
Hej! idag fick jag brev från radiotjänst om TV licens och att dem ska skicka faktura om 15 dagar. ska ringa till dem imorgon och sa att avanmäla. Vad kan man säga?
Hej! idag fick jag brev från radiotjänst om TV licens och att dem ska skicka faktura om 15 dagar. ska ringa till dem imorgon och sa att avanmäla. Vad kan man säga?
Det bästa är att dator utan tv-kort/mobil/surfplatta/mediaspelare INTE klassas som tv efter dom i rätten, men ändå kan man se SVT play.
Jag har tv och betalar min licens. Men använder aldrig tv-mottagaren i den. Än så länge... när tv:n lägger av köper jag en LFD (Large Format Display) istället. Då slipper jag licensen och kan ändå se på tv.
har nu varit kontakt med radiotjänsten om det och det var rätt otrevligt från början. Grejen är att min tv gick i sönder och hade ingen försäkring på det. Köpte tv nyligen så vad hjälper garanti ens? ifall. Då när jag sa det avbröt hon mig, att hon gick inte med på det och att hon får skicka en kontrollant där jag bor och om jag hade fel så skulle dem polisanmäla mig. Grejen är att jag bor med mina föräldrar och dem betalar det redan men det kunde jag inte berätta för hon avbröt mig. Sen fick jag ringa dem igen och som tur det var någon annan. Sen det löste sig. Berättade då om detta incidenten som hade hänt som dem sa att personen har missuppfattat och att det gick för fort.
har nu varit kontakt med radiotjänsten om det och det var rätt otrevligt från början. Grejen är att min tv gick i sönder och hade ingen försäkring på det. Köpte tv nyligen så vad hjälper garanti ens? ifall. Då när jag sa det avbröt hon mig, att hon gick inte med på det och att hon får skicka en kontrollant där jag bor och om jag hade fel så skulle dem polisanmäla mig. Grejen är att jag bor med mina föräldrar och dem betalar det redan men det kunde jag inte berätta för hon avbröt mig. Sen fick jag ringa dem igen och som tur det var någon annan. Sen det löste sig. Berättade då om detta incidenten som hade hänt som dem sa att personen har missuppfattat och att det gick för fort.
Under gymnasietiden jobbade jag för radiotjänst. Kontrollanter har perioder då de ska kolla olika områden och städer, men oftast skickas en kontrollant ut om en innesäljare, efter ett samtal, trycker på knappen "skicka kontrollant". Exempelvis om man hörde en TV i bakgrunden, personen sa att denne inte var hemma, och la på när man sa att man hörde kanal 5:s senaste reklamsnitt om barillas pasta i bakgrunden, typ. Vidare får en kontrollant heller inte gå in i din bostad.
Man ska betala tv-avgiften för en TV som är sönder, om den finns i bostaden. Köper du en ny TV så får Radiotjänst den uppgiften och ringer upp dig.
Om någon i hushållet redan betalar avgiften så skickas inte det så kallade 14-dagars-brevet (att en faktura kommer om två veckor om du inte ringer och snackar med Radiotjänst). Så antingen betalar inte dina föräldrar avgiften, eller så bor ni inte på samma adress...
Hur som helst, nästa gång raddi ringer så säger du bara "Jag har ingen TV. Den jag köpte köptes åt en moster/kompis/bekant/vadsom, tack och hej". Säg inte "Nej, mamma/pappa/någon-annan-jag-bor-med betalar redan avgiften", om du inte är 110% säker på att någon annan betalar avgiften! Att påstå att någon i ditt hushåll redan betalar avgiften är samma sak som att medge att det finns en TV i hushållet. Visar det sig sedan att ingen betalar avgiften så kommer en faktura skickas till dig.
Inga samtal spelas in, men personen som ringer dig skriver upp vad som sagts under samtalet och den informationen får nästan person tillgång till när ditt namn ploppar upp.
Ett exempel på hur det kan stå är: "Talade med *namn*. Medgav TV-innehav i och med att *namn* sa att sambon betalar avgiften. Sambon betalar inte avgiften. Jag påför faktura på *namn*." eller "Talade med *namn* som nekade till TV-innehav. Dock hörde jag en TV i bakgrunden och påtalade detta, varpå *namn* la på luren. Skickar 14-dagars-brev." Typ.
Så, där är lite insider info om hur det går till på raddi!