Köpa hus trots sjukskriven
Vi är så himla sugna på att skaffa hus men har inte dom bästa förutsättningarna att få lån. Min man är sjukskriven sedan tre mån tillbaka för utbrändhet och har tyvärr även blivit av med sin anställning nu men är fortsatt sjukskriven medan han ökar medicin och får behandling. Det kan ta tid med andra ord.
Jag har två sjukdomar och har nu varit sjukskriven i flera år men har börjat arbetsträna, dock är det inte fråga om riktigt jobb förrän tidigast om ett år Och då max 25% till att börja med. Jag har även en betalningsanmärkning från en stor skatteskuld som är betald.
Så ja, det ser väl inget vidare ut. Men vi har koll på ekonomin, har ca 21-22.000 ut tillsammans per månad och bor nu på ett ställe med en sammanlagd boendekostnad på 6-7000 :- / mån.
Vi har släktingar som ev kan låna oss kontantinsatsen och även föräldrar som erbjudit sig att stå med som borgensmän.
Vi bor i norrlands inland och här kan man få ett litet hus för 250.000 - 300.000.
Är det kört? Någon som har tips på hur vi kan göra? Ska vi lägga upp en budget för att visa banken eller kan vi på annat sätt visa att vi kommer ta hand om vårt lån?