• Anonym (Kompisen)

    De lurar den riktiga pappan på faderskapet?

    Jag har en liten knepig fråga. Jag känner ett par som nyligen blivit tillsammans där kvinnan har barn sedan ett tidigare förhållande och väntar nu ytterligare ett med exet. Dock så fick jag berättat för mig att de inte berättat för exet att det är han som är pappa utan hävdar att den är den nya killens barn. Detta för att jävlas med exet eftersom de tycker att han jävlas med dom/mamman. De sa även att den nya killen skulle ta på sig faderskapet vilket jag sa lät helt galet och rent ut sagt elakt mot både barnet och pappan. 
    Jag sa såklart vad jag tyckte om saken men de höll hårt på sin sak och jag valde snabbt att ta avstånd för att visa ytterligare vad jag tyckte om saken. Nu kommer snart barnet att födas och det ger mig ont i magen. Bör jag göra något?

  • Svar på tråden De lurar den riktiga pappan på faderskapet?
  • AnnaZL

    Tror knappas att någon tar på sig faderskapet för att "jävlas". Det ligger nog mycket mer bakom det du berättar. Antagligen vill de skydda både sig själva och barnet mot exet. Och vad gör exet för att "jävlas", något i samma stil? Städar deras hus, köper alla kläder till barnet eller på annat sätt tar mer ansvar än han lagligen behöver?

  • Anonym (Kompisen)
    AnnaZL skrev 2016-09-16 11:25:13 följande:

    Tror knappas att någon tar på sig faderskapet för att "jävlas". Det ligger nog mycket mer bakom det du berättar. Antagligen vill de skydda både sig själva och barnet mot exet. Och vad gör exet för att "jävlas", något i samma stil? Städar deras hus, köper alla kläder till barnet eller på annat sätt tar mer ansvar än han lagligen behöver?


    De ligger i en vårdnadstvist om första barnet och exet har fått vårdnaden och har den större delen av umgänget. Så de tycker väl att han jävlas genom att vilja ha barnet?
  • Anonym (Fult)

    Är de sambo kommer det ändå att utredas vem som är pappan. Fult gjort är det dock. Jag vet ett fall där paret var gifta, men maken -och de flesta andra!- mycket väl visste att barnet inte var hans för hon hade varit otrogen. De gjorde dock inget åt det utan han tog på sig faderskapet. Ungen blev väldigt lik sin biologiske pappa och syskonen så det blev ju nästan komiskt. Efter flera år sa "pappan" upp faderskapet och jag vet inte ens om det sen stod den riktiga pappan som pappa. Det ska vara rätt från början-för barnets skull.

  • Anonym (,,,,)

    Skicka ett anonymt brev till den riktiga fadern.. Han rätt att få veta

  • AnnaZL
    Anonym (Kompisen) skrev 2016-09-16 11:28:50 följande:

    De ligger i en vårdnadstvist om första barnet och exet har fått vårdnaden och har den större delen av umgänget. Så de tycker väl att han jävlas genom att vilja ha barnet?


    Vad beror det på, anses mamman inkapabel att ta hand om barnet?
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (Fult) skrev 2016-09-16 11:29:20 följande:

    Är de sambo kommer det ändå att utredas vem som är pappan. Fult gjort är det dock. Jag vet ett fall där paret var gifta, men maken -och de flesta andra!- mycket väl visste att barnet inte var hans för hon hade varit otrogen. De gjorde dock inget åt det utan han tog på sig faderskapet. Ungen blev väldigt lik sin biologiske pappa och syskonen så det blev ju nästan komiskt. Efter flera år sa "pappan" upp faderskapet och jag vet inte ens om det sen stod den riktiga pappan som pappa. Det ska vara rätt från början-för barnets skull.


    Jag kommer endast ihåg att de frågade om jag hade haft sex med någon annan under den tidsperiod mitt barn blev till. Och det kan dom väl ljuga om?
  • Anonym (Kompisen)
    AnnaZL skrev 2016-09-16 11:38:53 följande:
    Vad beror det på, anses mamman inkapabel att ta hand om barnet?
    Jag har enbart hört mammans sida av historien och då ska det bero på småsaker som absolut inte ger pappan vårdnaden. Så jag tar för givet att hon utelämnar en del för mig för att inte framstå i dåliga dager. Men något beror det ju på, hon vill ha vårdnaden och helst ha barnet boendes på heltid hos sig.
  • Anonym (fags)
    Anonym (Kompisen) skrev 2016-09-16 11:44:35 följande:
    Jag har enbart hört mammans sida av historien och då ska det bero på småsaker som absolut inte ger pappan vårdnaden. Så jag tar för givet att hon utelämnar en del för mig för att inte framstå i dåliga dager. Men något beror det ju på, hon vill ha vårdnaden och helst ha barnet boendes på heltid hos sig.
    Du skall givetvis informera pappan så han har chans att göra vad som är bäst för barnet.
  • Anonym (What)

    Skrämmande att en så efterbliven person har ansvar för ett barn.

    Exet borde ju så småningom få reda på graviditeten och kunna sätta ihop två och två?

    Det riktigt hemska förutom att barnet föds in i detta dramat är att barnet får fel sjukdomshistorik, vilket kan få stora konsekvenser i framtiden.

  • Anonym (dddd)

    Skicka ett brev, ring, vad som anonymt om du så vill. Så länge fadern får veta. Du mår ju uppenbarligen dåligt av detta. Du skall inte bära detta, speciellt inte när du redan talat om vad du tycker!

    Pappan har rätt att få ett faderskapstest, speciellt om du kan intyga att du hört att han är pappan! Tänk på barnet, tänk dig själv att tro att någon är pappa men sen visar det sig efter 15 år att så är inte fallet.

    Mamman är uppenbarligen inte lämplig som mamma med tanke på att hon blivit av med vårdnaden, små saker?! Knappast, det blir man inte av med vårdnaden för!

Svar på tråden De lurar den riktiga pappan på faderskapet?