Inlägg från: Anonym (Kompisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kompisen)

De lurar den riktiga pappan på faderskapet?

Jag har en liten knepig fråga. Jag känner ett par som nyligen blivit tillsammans där kvinnan har barn sedan ett tidigare förhållande och väntar nu ytterligare ett med exet. Dock så fick jag berättat för mig att de inte berättat för exet att det är han som är pappa utan hävdar att den är den nya killens barn. Detta för att jävlas med exet eftersom de tycker att han jävlas med dom/mamman. De sa även att den nya killen skulle ta på sig faderskapet vilket jag sa lät helt galet och rent ut sagt elakt mot både barnet och pappan. 
    Jag sa såklart vad jag tyckte om saken men de höll hårt på sin sak och jag valde snabbt att ta avstånd för att visa ytterligare vad jag tyckte om saken. Nu kommer snart barnet att födas och det ger mig ont i magen. Bör jag göra något?

• Svar på tråden De lurar den riktiga pappan på faderskapet?
  • Anonym (Kompisen)
    AnnaZL skrev 2016-09-16 11:25:13 följande:

Tror knappas att någon tar på sig faderskapet för att "jävlas". Det ligger nog mycket mer bakom det du berättar. Antagligen vill de skydda både sig själva och barnet mot exet. Och vad gör exet för att "jävlas", något i samma stil? Städar deras hus, köper alla kläder till barnet eller på annat sätt tar mer ansvar än han lagligen behöver?

De ligger i en vårdnadstvist om första barnet och exet har fått vårdnaden och har den större delen av umgänget. Så de tycker väl att han jävlas genom att vilja ha barnet?
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (Fult) skrev 2016-09-16 11:29:20 följande:

Är de sambo kommer det ändå att utredas vem som är pappan. Fult gjort är det dock. Jag vet ett fall där paret var gifta, men maken -och de flesta andra!- mycket väl visste att barnet inte var hans för hon hade varit otrogen. De gjorde dock inget åt det utan han tog på sig faderskapet. Ungen blev väldigt lik sin biologiske pappa och syskonen så det blev ju nästan komiskt. Efter flera år sa "pappan" upp faderskapet och jag vet inte ens om det sen stod den riktiga pappan som pappa. Det ska vara rätt från början-för barnets skull.

Jag kommer endast ihåg att de frågade om jag hade haft sex med någon annan under den tidsperiod mitt barn blev till. Och det kan dom väl ljuga om?
  • Anonym (Kompisen)
    AnnaZL skrev 2016-09-16 11:38:53 följande:
    Vad beror det på, anses mamman inkapabel att ta hand om barnet?
    Jag har enbart hört mammans sida av historien och då ska det bero på småsaker som absolut inte ger pappan vårdnaden. Så jag tar för givet att hon utelämnar en del för mig för att inte framstå i dåliga dager. Men något beror det ju på, hon vill ha vårdnaden och helst ha barnet boendes på heltid hos sig.
  • Anonym (Kompisen)

Nu är barnet fött och jag har inte kontaktat den biologiska pappan men vill det. Dock kan jag inte få fram varken telefon eller adress till honom så det blir svårt att ringa eller skriva.
    Om jag kontaktar familjerätten (är väl fortfarande hos dom man skriver på faderskapet?) kommer de verkligen ta mig på allvar? Jag har läst i andra trådar att det är väldigt svårt att kunna påverka sådant här.

• Anonym (Kompisen)

Jag har redan valt och kommer att berätta. Jag vet hans namn men vi bor i relativt stor stad och han har ett vanligt namn. Jag har själv aldrig träffat denna kille.
    Jag var tidigare vän med "styvpappan" men efter detta så har jag valt att ta avstånd. Dessa två har även gjort flera konstiga och i mina ögon dumma val som påverkar deras barn negativt.
    Som jag tidigare skrivit så tänker min gamla vän, ta på sig faderskapet eftersom de tycker att den biologiska pappan jävlats med dom. Bland annat genom att stämma om ensam vårdnad (och vunnit) på det äldre syskonet.

• Anonym (Kompisen)
    Anonym (Avstånd) skrev 2016-11-13 21:14:57 följande:

Hade du varit min vän jag hade berättat att jag hade barn med ett ex som jag inte vill berätta att denne är fadern till mitt barn, så hade du ALDRIG sett röken av mig igen.

Jag hade hatat dig så mycket att du avslöjar en hemlighet jag tyckte du förtjänade att veta.

Du hade förstört mitt liv.

Men eftersom jag inte vet hur din vän ...ehm snart ex vän..lever och är som person så vet jag inte vad det rätta är för barnet (en biologisk pappa är inte alltid den mest lämpade och det tär mycket att behöva bo hos två olika människor )

Sanningen kan man berätta i små doser för barnet medan den växer upp. Och vill den veta av pappan så kan den kontakta honom i övre tonåren om det finns i intresse.

Men som det är nu kanske det kan vara skönt för barnet att tro sin styvpappa är bara sin pappa och att man är hel syskon med sin syster/bror.

Kanske inte är så roligt att känna sig annorlunda än sitt syskon :/

Barnen är helsyskon! Mamman har ett barn sedan tidigare förhållande och ska få nummer två med samma man. Denna man har de lurat och sagt att det är den nya mannens barn
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (fags) skrev 2016-11-13 23:53:28 följande:

Du skulle givetvis ha agerat för länge sedan. Nu kan det vara försent. Är barnet fött och den andra mannen skrivit på papper om faderskap är det nästan omöjligt att ändra.
    Du hade din chans innan detta gjordes, men valde att vänta.... Trist!

Barnet är precis fött så jag har svårt att tro att han redan har hunnit skriva på några papper. Men jag förstår att jag måste agera på en gång nu!
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (tyst) skrev 2016-11-14 06:48:27 följande:
    Rannsaka dig själv
    Varför engagerar du dig för att sabba för denna familj?
    En familj som uppenbarligen står dig nära eftersom du får sådana förtroenden
    Är det inte tillräckligt illa att de förlorat vårdnaden om ettan?
    Eller menar du att det är motiverat?

Du har ju ingen aning om hur stabil biopappan är
    Sabba? De tänker ljuga för ett barn om vem som är dess pappa för att de anser att någon "jävlas". Jag vill inte förstöra något alls.
    Jag tycker att både barnet och den biologiska pappan har rätt att veta sanningen. Ett faderskap går inte att häva bara sådär. Det kommer att följa barnet hela livet.
    Tror du att man förlorar vårdnaden utan en grund? Det har såklart hänt allvarliga saker som gör att mamman inte får ha vårdnaden.
  • Anonym (Kompisen)
    Anonym (fags) skrev 2016-11-14 00:02:57 följande:

Prata med socialnämnden om detta. De behöver få informationen så snart som möjligt, såvida du inte har tid att lokalisera pappan kan du tipsa dem direkt om vad du vet.

Tack, jag ska kontakta dom idag!
  • Anonym (Kompisen)

En liten update: Jag fick tillslut kontakt med familjerätten och berättade vad jag visste. Det lät som att dom tog mig på allvar men kvinnan jag pratade med visste inte så mycket om detta utan skulle föra det vidare till sina kollegor.

Svar på tråden De lurar den riktiga pappan på faderskapet?